Inlägg från: Malinmana |Visa alla inlägg
  • Malinmana

Har en trevlig, harmonisk katt men är oberäknelig när han är på bushumör. Hjälp!!

Vi skaffade våran hankatt för tre månaderrsen, han blir 2 år i juni. Han är väldigt redig med allting, äter bra, sover mycket om dagarna och mer på språng tidig morgon och kväll, går ut å in genom luckan som han vill, sköter kisseri och bajseri exemplariskt. Han gillar att gosa, men har integritet så det är han som bestämmer när, vilket ju är bra. Tycker dock han mer och mer under de senaste dagarna börjat bita oss, klösa, samt hoppa på oss när han är på bushumör. Är det här ett beteende något som man kan vänja av på nåt vis eller är det något man får räkna med och acceptera när det gäller katter? Yngsta sonen som är 8 år låste in sig på toaletten och vågade inte komma ut när våran katt var på det viset tidigare idag. Hoppas det finns några kloka och erfarna kattägare här i forumet.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Har en trevlig, harmonisk katt men är oberäknelig när han är på bushumör. Hjälp!!
  • Malinmana
    LukasVincent skrev 2018-03-12 21:20:24 följande:

Min första tanke är att en kastrering kanske vore en god tanke? Katter brukar lugna ner sig då.

Jag tror inte ni kan lära han rätt/fel, men ni kan lära känna honom. Hur ser hans blick ut i olika sinnesstämningar? Öron? Svans? Lär känna honom, studera honom!

Han är kastrerad :)
  • Malinmana
    LukasVincent skrev 2018-03-12 21:20:24 följande:

Min första tanke är att en kastrering kanske vore en god tanke? Katter brukar lugna ner sig då.

Jag tror inte ni kan lära han rätt/fel, men ni kan lära känna honom. Hur ser hans blick ut i olika sinnesstämningar? Öron? Svans? Lär känna honom, studera honom!

Jo men vi har kunnat urskilja på hans blick och kroppsspråk när han är busig. Men ibland ligger han liksom och lurar när man går upp på morgonen t ex
  • Malinmana
    NELJ skrev 2018-03-12 21:59:32 följande:

Lite rivmärken får man räkna med som kattägare men det ska ju vara lek och bus, inte aggressivt. Kan han vara lite uttråkad? Har han varit van vid att ha en eller föera kattkompisar?

Han hade sin mamma i samma hem, men även hon skulle komma till nytt hem i samma veva. Enligt förra ägaren så brydde de sig knappt om varann och hon stötte tidigt bort honom och hans syskon. Vi leket med honom varje dag och han är ju dessutom utekatt så han borde väl inte va uttråkad? Om han nu inte saknar EM kompis då ..
  • Malinmana
    NELJ skrev 2018-03-12 22:11:44 följande:

Jag vet inte, mina katter har nästan alltid varit innekatter, mem jag har också alltid haft två så de har sällskap. Katter brukar ju busa rätt vilt med varandra och nu är det väl era fötter som får agera sparringpartner.

Men som sagt lite rivmärken får man räkna med. Vi har två kattungar här hemma och jag försöker få mina barn att förstå att det inte är farligt med kattklor. :)

Förmodligen har du rätt :) Men kattklor är ju sylvassa å likaså tänderna! Men han tar verkligen inte i utan nafsar och liksom håller fast t ex min hand med sina klor. Tycker ändå det är ganska obehagligt haha
Svar på tråden Har en trevlig, harmonisk katt men är oberäknelig när han är på bushumör. Hjälp!!