• cleia80

Ok att göra såhär?

Min man har högre SGI än jag så vi funderar på om han ska ta ut helgerna och jag ger honom mina dagar.

Jag kommer endast ta ut lägstadagarna senare då, men är ändå hemma hela veckorna med barnet och mannen på fre eller mån då. Får man göra så? Räknas jag ändå som föräldraledig på fks hemsida? Så jag skriver rätt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-12 14:55
    Just det, en fråga till. Om vi gör såhär måste han sen då ta ut minst fem dagar när barnet fyller ett år? För att behålla SGI? Eller räcker det att jag börjar ta ut mina dagar då?

• Svar på tråden Ok att göra såhär?
  • Anonym (Mmmm)

Men blir det inte så då att du bara får 4 dagar/vecka, och för att skydda sgin måste man väl ta 5dagar/vecka?

Vill också veta :)

• cleia80
    Anonym (Mmmm) skrev 2018-03-12 14:38:40 följande:

Men blir det inte så då att du bara får 4 dagar/vecka, och för att skydda sgin måste man väl ta 5dagar/vecka?

Vill också veta :)

Jag har redan lägsta SGI så för mig spelar det ingen roll.. Och jag skulle inte ta ut nåt första året.
  • Anonym (Bibbi)

Om det är HAN som är föräldraledig så är det ju han som ska vårda barnet och var med det de dagar som han får FP. Om ni är hemma båda två så spelar det ju ingen roll vem av er som tar ut FP). Du kan stå som föräldraledig hos FK de dagar som han inte tar ut FP. Vem av er är det som ska ta ut FP efter att barnet har fyllt ett år?? Om ni ska dela på dagarna så räcker det ju att han ser till att det sammanlagt blir heltid (jobb + FP) så är han skyddad.

• cleia80
    Anonym (Bibbi) skrev 2018-03-12 15:20:12 följande:

Om det är HAN som är föräldraledig så är det ju han som ska vårda barnet och var med det de dagar som han får FP. Om ni är hemma båda två så spelar det ju ingen roll vem av er som tar ut FP). Du kan stå som föräldraledig hos FK de dagar som han inte tar ut FP. Vem av er är det som ska ta ut FP efter att barnet har fyllt ett år?? Om ni ska dela på dagarna så räcker det ju att han ser till att det sammanlagt blir heltid (jobb + FP) så är han skyddad.

Jag kommer ta ut fp när barnet fyllt ett år. Vi kommer båda vara hemma när han tar fp, men jag utan inkomst.

Så han kan ta ut helgerna under första året och jag ingenting. För att sedan när barnet fyllt ett år tar jag ut 5 dagar per vecka och han ingen fp alls. Då blir det riktigt?
  • Iowhannah
    cleia80 skrev 2018-03-12 15:38:49 följande:

Jag kommer ta ut fp när barnet fyllt ett år. Vi kommer båda vara hemma när han tar fp, men jag utan inkomst.

Så han kan ta ut helgerna under första året och jag ingenting. För att sedan när barnet fyllt ett år tar jag ut 5 dagar per vecka och han ingen fp alls. Då blir det riktigt?

Ja, om han jobbar heltid istället för att vara hemma. Ska han också vara hemma så måste han ta ut FP för att behålla sin SGI.
  • Wench85
    cleia80 skrev 2018-03-12 15:38:49 följande:

Om han ska ta ut helgerna behöver han även ta ut måndag eller fredag. 

Så om du menar att han ska ta hand om barnet och ta ut föräldrapenning fredag-lördag-söndag varje vecka under första året och du ta ut inget går det bra.

Dessutom kan du ju jobba fredagar och öka er inkomst och börja bygga upp SGI!

• Seven Costanza

Ja din man kan ta ut SGI-dagar fredag-lördag, eller fredag-söndag, eller lördag-måndag eller söndag-måndag förutsatt att han faktiskt avstår jobb och är hemma med barnet de dagarna. Men en sak förstår jag inte: Om du inte har någon sgi - dvs du har inget att skydda - varför har du då tänkt ta ut fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett år? Det är ju helt onödigt om du inte har någon SGI. Du har rätt att vara hemma från ditt jobb på heltid tills barnet blir 18 månader så du kan vara hemma så länge utan att ta ut någon föräldrapenning alls och om det dessutom skulle vara så att du inte har något jobb att gå tillbaka till så finns det ingen anledning att ta ut dagar efter 18 månader heller.

• Seven Costanza

Sedan behöver det vara minst 180 SGI-dagar uttagna på barnet (dvs totalt av dig och/eller din man) innan ni kan börja ta ut lägstanivådagar. Ni får ju mer pengar om din man tar ut alla SGI-dagar som inte är låsta på dig, men det dröjer ju då innan du kan ta ut lägstanivådagar om han bara tar två-tre dagar per vecka.

Svar på tråden Ok att göra såhär?