Inlägg från: Anonym (Gobeg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gobeg)

Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 10:52:56 följande:

Nej hon är bog inte så smart so du säger, hade vi pratat pm vinterstövlar ok, men gunnistöclar för som du kan få för en hundring...

Det är vad min 5åri g får. Varje vecka till vad han vill....

Jag vet inte hur låga krav du har på kvalitet när det gäller dina barns kläder, men jag skulle aldrig köpa billiga gummistövlar av undermålig kvalitet som dels sitter illa, och dels är av något skräpmaterial som man inte vet vad det innehåller. Fin kvalitet kan med fördel köpas begagnat.

Du verkar tycka att du är generös och rik som ger ditt förskolebarn 100kr/v, jag tycker snarare att det är att skämma bort och curla barnet. Men gör det som känns bäst för ditt samvete De som har minst är ofta de som spenderar mest, och därmed aldrig får det bättre. Det är även vanligt att spendera mycket pengar på sina barn för kompensation för den brist på närhet och kärlek de får. Då är ju sprillans nya gummistövlar från XXL ingenting. Men vad vet jag om dina anledningar och orsaken till din attityd...
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 10:50:24 följande:

Tramsa??? Det är förfan patetiskt att ens starta en tråd om några jävla gummistövlar???? När de kostar nya 100kr på xxxl tex, så ville hon ha stövlar för en tjuga eller??? Jag är inte bitter jag undrar bara hur snål man kan va..

Sen finns der ju en miljöaspekt med överkonsumtion också.
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (Mian) skrev 2018-03-11 18:43:46 följande:

Har faktiskt gjort det, till och med en professor. Men är du så styvnackat säker på att det är sant är det väl inga problem för dig att styrka det?

"Kan syskon ärva skor?

Ja, i väldigt ung ålder när man har gått väldigt lite med skorna, men annars nej. Man har olika gångstil och sliter på olika sätt." - familjen.trygghansa.se/vara-foralder/bra-att-ha-till-barn/skor-till-sma-barn/

Jag läste på om detta när mitt första barn föddes för ett par år sedan, fick inte upp någon annan information än just den ovan som fotterapeuten uttrycker, oavsett källa. Så du får gärna styrka påståendet att det inte alls är några problem, skulle bli jätteglad om det var så då man skulle tjäna en del! Blir så konstigt att be om bevis när man inte bevisar något själv nämligen
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (Never) skrev 2018-03-11 20:39:19 följande:

Inte en chans att jag skulle köpa nåt begagnat till mina barn!! Köper du använda skor till dig själv? Eller snålar du/ni in på era barn? Dom har barnbidrag som ni kan handla med!

Jag köper begagnade skor till mig själv när jag hittar. Köpte ett par jättefina märkesskor - som nya - för 50 kr. I flera år har jag använt ett par begagnade vinterkängor för 5 kr på loppis. Sedan spar jag barnbidraget till barnen att köpa bostadsrätter för, så de kan flytta när de blir vuxna. Det tror jag de har mer glädje av än minnet av nya kläder och skor i förskoleåldern (som man ändå inte ser skillnad på)... Det tycker jag är mer att skryta över faktiskt.
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (Never) skrev 2018-03-12 12:04:26 följande:

Jag sparar mina barns bidrag som dom kommer få när dom är vuxna! Men ändå har man råd att köpa nya kläder/skor till dom! Tycker de är snålt att spara in på sina barn! Barnkläder är så jäkla billigt så vrf springa på loppis o söka efter någon annans skräp

Ja, jag har också råd. Tänka sig. Men dels finns det mycket pengar att spara in där, som kan användas till sparande eller på roligare saker till barnen. Och dels är det ju miljöaspekten. Jag köper exempelvis ingenting av plast till mina barn och alternativen kostar ju betydligt mer, så det handlar verkligen inte om att snåla på barnens bekostnad. Tror du en treåring bryr sig eller är medveten om att dess skor som ser helt nya ut, är använda utav någon annan? Eller hur tar de skada av detta menar du?
  • Anonym (Gobeg)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 12:07:29 följande:

Man kan försköna allt genom att nämna miljön och överkonsumtion

Absolut, men det gör det inte mindre sant för det.
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-12 15:37:56 följande:

Ne du får nog ingwn kvalite på begagnat skit.

Xxl får du fina Kamik stövlar för 99:-

www.xxl.se/kamik-pond-gummistovel-barn-annonserad-vara/p/1117441_1_style

Men du kanske inte vet hur man använder nätet till och söka...

Jo det är ju det som kännetecknar kvalitet! Och skit är det knappast när det är använt enstaka gånger tidigare. Eller har du skor och kläder som engångsplagg eftersom du tycker att funktionen och kvaliteten försvinner efter en användning?

Vad är kamik för märke...? De stövlarna ser knappast ergonomiska ut, gissar att de är helt platta på insidan så att barnets fötter far runt därinne. Men det tycker du är bättre än ett par stövlar som sitter bra på barnets fot men som använts av ett annat barn tidigare? Ja det är en typ av prioritering det... Det gör inget att barnet får ont i fötterna så länge skorna är nya (men av skräpkvalitet)?
  • Anonym (Gobeg)
    Alessia skrev 2018-03-12 16:34:58 följande:

Kamik är ett kanadensiskt märke av mycket god kvalitet - förutsatt att det inte är en piratvara.

Saxat från företaget ser jag Har hittat två test där märket i ena testet får underkänt i andning när det gäller en vinterstövel, i det andra fick deras gore tex-stövel (för övrigt giftigt material) underkänt då de läckte in. Det är sällan ett märke på skor håller bra kvalitet genom alla modeller. PoPs gummistövlar har fått kritik, Kavats vinterskor har fått kritik osv. Man får läsa på om varje enskild modell isåfall.

www.testfakta.se/sv/foraldrar-barn/article/bara-tva-stovlar-far-toppbetyg

www.testfakta.se/sv/foraldrar-barn/article/dyraste-kangan-far-underkant
Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?