• Alessia

Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

Mina barn fick - när de var i sina värsta tillväxtåldrar - ärva varandras skor, kängor och stövlar. Även från kusiner, barn till goda vänner osv. Vi hade samma system för kläder. Det ska genast sägas att när vi köpte nya skor var det av goda, välgjorda barnskormärken, inget stormarknadsskräp från Kina. Vi bytte hämningslöst och kasserade tvärt skor som var för slitna utanpå och inuti. Det hände inte särskilt ofta, eftersom barnen växte så snabbt att de knappast hann slita på dojorna särskilt hårt. Vi var dock noga med att kolla så att skorna inte var snedslitna - då kasserades de.

Det finns ingen anledning att köpa skor och kängor för många hundra flera gånger per år. Kavat, Pax, Adidas m fl kostar ju upp emot en tusenlapp. Har man dessutom ett par tre barn ..... En av kusinernas föräldrar är f ö ortoped och hade inget att erinra mot att ungarna ärvde och bytte skor.

• Alessia
    Anonym (Gobeg) skrev 2018-03-12 16:04:20 följande:
    Vad är kamik för märke...? De stövlarna ser knappast ergonomiska ut, gissar att de är helt platta på insidan så att barnets fötter far runt därinne. Men det tycker du är bättre än ett par stövlar som sitter bra på barnets fot men som använts av ett annat barn tidigare? Ja det är en typ av prioritering det... Det gör inget att barnet får ont i fötterna så länge skorna är nya (men av skräpkvalitet)?
    Kamik är ett kanadensiskt märke av mycket god kvalitet - förutsatt att det inte är en piratvara.
  • Alessia
    Anonym (Gobeg) skrev 2018-03-12 21:03:06 följande:
    Saxat från företaget ser jag Har hittat två test där märket i ena testet får underkänt i andning när det gäller en vinterstövel, i det andra fick deras gore tex-stövel (för övrigt giftigt material) underkänt då de läckte in. Det är sällan ett märke på skor håller bra kvalitet genom alla modeller. PoPs gummistövlar har fått kritik, Kavats vinterskor har fått kritik osv. Man får läsa på om varje enskild modell isåfall.

www.testfakta.se/sv/foraldrar-barn/article/bara-tva-stovlar-far-toppbetyg

www.testfakta.se/sv/foraldrar-barn/article/dyraste-kangan-far-underkant
    Trist! Gäller barnstorlekar ser jag.
    Men jag har i vuxenstorlek 40  haft tre par kraftiga vinterkängor av detta märke och i stort sett av samma modell (ett par använder jag fortfarande) och de har fungerat klanderfritt i alla år tills jag slitit ut dem invändigt. Det är varma, vattensäkra, halksäkra kängor.  Första paret köptes i Tyskland år 2000 eller däromkring.
Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?