Inlägg från: Anonym (Kapitalist Javisst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kapitalist Javisst)

Varför denna negativitet kring kapitalismen?

Thereisthat skrev 2018-03-10 09:47:11 följande:

Jag har uppfattningen att det verkar närmast vara en trend idag att man ska vara emot det kapitalistiska systemet med frihandel och privat ägande. Min fråga är egentligen varför?

Kapitalismen är för mig världshistoriens bästa ekonomiska modell, och det baserar jag på följande argument:

1. Kapitalismen utrotar fattigdom! Sedan Adam Smiths teorier om en marknad som får råda så fritt som det är möjligt började anammas på 1800-talet har den extrema fattigdomen minskat till att idag utgöra en väldigt liten del av världens befolkning (c.a 10%). Motsvarande siffra år 1820 var drygt 80% då en överväldigande majoritet av världens befolkning levde i extrem fattigdom (enligt Världsbankens definition alla som lever under 1,9 USD om dagen; före 2015 var definitionen 1,25 USD om dagen). Sedan industrialismen gjorde att det gamla merkantilistiska systemet (ekonomisk-historia.r76.se/definition-forklaring/merkantilism/) ersattes med ett kapitalistiskt system så har alltså fattigdomen minskat i högre och snabbare grad än någonsin tidigare. Och samma utveckling ser vi idag. Sedan Kina ersatte planhushållning med en mer marknadsstyrd ekonomi har fattigdomen nästan utrotats i Kina. Fattigdomen i Indien minskar snabbt i takt med att Indien industrialiseras, vilket underlättar frihandeln. T.o.m. i Afrika minskar fattigdomen, där utvecklingen går från ren kleptokrati till frihandel. Så varför ändra ett vinnande koncept?

Statistik: ourworldindata.org/extreme-poverty

2. Kapitalismen minskar riskerna för krig! I.o.m. att kapitalismen underlättar internationella och interkontinentala handelsförbindelser så blir vi mer och mer beroende av vår omvärld för att kunna bedriva handel och skapa tillväxt. Det gör att fredsviljan ökar då krig kan förstöra handeln, vilket leder till att det internationella trycket för fred blir starkare från alla intressenter. Och med mer frihandel mellan stater så blir vi också mer beroende av vår omvärld för att lösa problem, vilket ytterligare minskar risken för väpnade konflikter.

Läs mer: www.dn.se/nyheter/varlden/skor-vapenvila-gav-farre-krigsdodsoffer-2016/

www.sakerhetspolitik.se/hot-och-risker/konflikter/

3. Kapitalismen gynnar välfärden! Nu förmodar jag att de flesta av er vet om att kapitalismen inte enbart innebär en totalt fri marknad utan några som helst lagar och regler, och helt utan något som helst statligt inflytande. Kapitalismen har nämligen fördelen att kunna samexistera med statliga monopol av den planekonomiska modellen, och det är ju så världens kapitalism fungerar idag: frihandeln sitter sida vid sida med staten (staten och kapitalet). Staten förvaltar pengar som kommer in från handeln och kommer därmed alla till gagn. Och ju mer frihandel och ju mer handeln expanderar, ju mer pengar kommer alltså in i statskassan. Kapitalismen gynnar alltså välfärden och kommer alla till godo om den sköts korrekt, vilket den i de absolut flesta fallen trots allt gör.

En fråga i sammanhanget är om någon här kan nämna en enda ekonomisk och/eller politisk modell i världshistorien som har lyckats utrota så mycket fattigdom som kapitalismen gjort? Och då har jag inte ens nämnt det faktum att det var tack vare lönearbete (vilket är en direkt konsekvens av kapitalismen) som slaveriet utrotades i Västvärlden...

Sen finns det självklart argument mot kapitalismen som är relevanta, t.ex. det faktum att kapitalismen faktiskt gett alltför få alltför mycket på senare år, att klasskillnaderna i vissa fall kan öka med kapitalismen, att kapitalismens inbyggda system av konkurrens kan leda till svårigheter för mindre företag, etc. Men i det stora hela har kapitalismen haft en positiv inverkan på världen ur ett ekonomiskt perspektiv.

Så varför finns då egentligen denna negativitet kring kapitalism? Jag tycker inte att den står i proportion till vad kapitalismen faktiskt åstadkommit som ekonomiskt och politiskt system. Och framförallt känns det som att de som är emot kapitalismen inte kunnat komma med något bra alternativ som skulle fungera bättre?

Bortskämda svenskar uppvuxna i välfärd som sov sig igenom historielektionerna.

Det folk är emot är att de inte får smaka kakan. Avundsjuka. Missundsamhet. Jag vill också bli rik och sätter sig på en sten och surar istället för att se till att själv bli rik. De som är rika har jobbat dygnet runt.

Anonym (tack för kaffet) skrev 2018-03-11 10:52:53 följande:

...eller inte...

En del bara ärver pengar och misslyckas med att slösa bort allt.

Det är ju inte de jag refererar till.
    Less is more skrev 2018-03-11 11:31:37 följande:

Fast det är ju jättemånga runt om i världen som jobbar dygnet runt utan att bli rika. Det är snarare de som äger fabriken eller företaget sim blir rika. För att tjäna pengar måste man hålla nere kostnaderna i företagen oavsett om folk på golvet arbetar ihjäl sig.

Så hur rik man blir behöver inte handla om hur mycket man jobbar. Frågan är ju mer komplex än så.

Själv bor jag ju här i Sverige och skulle naturligtvis vara rikare om jag haft flera jobb än mitt heltidsjobb. Men då vet jag att jag istället blivit utbränd eller sjuk efter antal år.

Det passar mig bättre att dra ut på arbetslivet lite längre och jobba normal arbetstid - till 68/69 år. Om det finns arbetsgivare som vill ha en. Vilket man får hoppas.

Det finns jättemånga jorden runt som vågar satsa. Det är de som blir rika. Inte de som nöjer sig.
    Less is more skrev 2018-03-11 12:39:38 följande:

Men i den renaste formen av kapitalismen handlar det om att andra får offra sig i industrierna / företagen för den som är högst upp.

När du pratar om att satsa så handlar det om att ha någon form av resurser. Du kan inte bara börja från 0 och ingenting.

Varför vara glad för den stora massa som åtnjuter frukterna av kapitalismen med välfärd och bättre levnadsstandard när man istället kan vara negativ och hoppas på återgång till svält och fattigdom för den stora massan
    Less is more skrev 2018-03-13 11:56:27 följande:

Var har du läst att jag är negativ till kapitalism ? J ag tror inte du läst mina tidigare inlägg i tråden. Jag är inte negativ till kapitalism i. Men det är klart att det finns en negativ sida också.

Företagen vill vinstmaximera och då vill man ha så låga personalkostnader som möjligt. Arbetsmiljöfrågor är inte heller poppis bland företag. Inte per automatik. Det är sådant som man hela tiden får uppmärksamma och kämpa för. Det är därför tillverkning och fabriker har flyttat utomlands - till Asien.

I alla dina inlägg. Som detta.
Svar på tråden Varför denna negativitet kring kapitalismen?