Ja, såklart man KAN få en katt att lyda och göra tricks, men allt är alltid på kattens villkor, för att den vill. Vill den inte så struntar den i det, det är ju liksom det som gör den till katt.
Även hon som har kattcirkus och får katter att göra en massa tricks säger själv att det är katten som bestämmer, vill den inte göra något så gör den inte det, och bara om den får ut något av det själv (godis ) Sök på "Can you really train your cat" på youtube. Jättegulligt.
sofia18 skrev 2018-03-08 23:46:21 följande:
Jag är fullt medveten om att katter är självständiga och hundar är mer lydiga, men nu har jag tre katter och mina två andra katter lyssnar alltid. Och sedan har jag haft två andra katter tidigare plus tre kullar, så jag vet hur en katt beter sig och hur de fungerar. Den enda av de som aldrig lyssnar är katten jag har nu, och jag är också medveten om att det är helt olika beroende individ.
Så alltså, jag vet att katter inte går att träna lika som hundar. MEN de går att träna, jag vet flera katter som kan sitt och vacker tass. Det enda jag undrar om ni har något bra knep som ni har använt på er katt som fungerat, och om ni inte har det så behöver ni inte skriva fakta om katters beteende, om det inte är till min fördel då.
Jag skrev ju ett knep som kan fungera? Du skrev ingenting i din trådstart hur erfaren du är av katter, men då borde du ju också veta att alla katter är olika och att de inte är "olydiga" för att de inte gör som du vill.