Gå upp till heltid eller inte??
Hej jag velar ganska mycket även fast det lutar åt ett håll mest, men skulle vilja ha lite åsikter och tips från andra mammor.
Jag gick tillbaks till jobbet för 1 månad sedan och valde att gå ner så mycket som möjligt i procent vilket var 80% på mitt jobb. Pappan jobbade 100% så ville inte behöva ha sonen på dagis för långa dagar.
I samma veva som mitt jobb startade blev pappan arbetslös pga arbetsbrist typ. (typiskt) så nu är han hemma och söker jobb samtidigt som sonen endast går sina 15h på förskolan för rätten till hans akassa.
Nu är det så att med mina 80% + akassan blev det stor skillnad ekonomiskt emot hur vi hade det när pappan jobbade. Pengarna räcker till exakt i princip varje månad. Kanske kan spara undan 1-2000kr /månaden om vi är ekonomiska med maten.
Om ens det..
Jag trivs jättebra på jobbet och jobbar olika tider på dygnet, vilket kan betyda att jag kan jobba då sonen faktiskt sover, så då spelar det ingen roll hur länge jag jobbar typ, sover han 19 på kvällen kvittar ju mig om jag slutar 19 (80%) eller 21(100%).
Jag funderar i banor kring att gå upp till heltid. Dels för att jag har ett så rörligt schema, dels för att kunna spara undan lite pengar till oväntade kostnader (tandläkare, nöjen, kläder, bilrep osv) Tänkte att jag kunde göra det temporärt tills pappan får jobb igen, men inser att det kan vara allt från 1 månad till år..
Vill även börja studera när pappan får jobb igen, så då kan det vara bra med ett sparkonto också som man kan jobba upp nu..
det sega är ju att dagpassen på jobben känns så otrolig långa ifrån min son, och det är där skon klämmer, känns som jag är borta heeela dagen =( nu jobbar jag typ 08-13:45, går jag upp i tid vet jag inte riktigt men kanske 8-16:30 cirka vilket känns som en enorm skillnad :O
och det är trots allt mestadels dagtid man får pass...
Hur hade ni tänkt? Känns trist att varje månad få exakt till räkningar och utgifter, samtidigt är ju inte pengar det viktigaste, viktigaste är tid med varandra, mat och tak över huvudet =)
Men när jag ändå har chansen att jobba 100%, tror ni sonen märker av dom cirka 2 tmmarna extra jag är borta på dagen =( han är bara 1,5 år. Kanske är mest jag som märker av det XD
Tips på hur ni hade tänkt om ni var i mina skor!!