• Anonym (Jag vill få förmågan)

Jag kan längre inte läsa böcker

Hej!

När jag var yngre, läste jag böcker. Tjocka böcker.

Men någonting hände med mig och jag läste längre inte böcker i tonårslivet.

Däremot började jag kunna läsa fakta böcker, saker om psykiska ohälsa. Men det stannade där. Jag kunde inte läsa tjocka psykologi böcker eller böcker överlag.

Idag när jag behöver läsa teori böcker ifrån trafikskolan så kan jag inte det.

Jag behöver i sådan fall ha det i klassrummet, liksom tillsammans med grupp.

Det handlar väl kanske dels om att jag skjuter upp det, men jag kan inte koncentrera mig. Så det är kanske kombination av båda delarna. Om jag sitter mig ned och skall läsa, blir jag snabbt uttråkad och rastlös. Och sedan leder det till att jag inte kan läsa överhuvudtaget.

Det har hänt att jag i början lästa några sidor, men snabbt. Slutade jag och ''kunde inte läsa mer''. Det handlar inte om bestämdhet, utan jag kan helt enkelt inte koncentrera mig och detta är något jag bär på sorg inom.

Jag läste förut böcker och jag tyckte dessutom om att läsa böcker. Detta var när jag var kanske 11-12 års åldern som intresset kom till. Jag läste tjocka böcker, men jag kan helt enkelt inte idag.

• Svar på tråden Jag kan längre inte läsa böcker
  • sebbe420

Jag är precis likadan, kunde läsa typ fem böcker på två veckors tid på sommaren eller så, men idag går det trögt. Men självklart kan jag (och du) fortfarande läsa böcker! Det är bara en vanesak. Samt att boken måste vara tillräckligt bra eller man måste vara tillräckligt intresserad av det man läser, så att det inte är något annat göromål som lockar mer. Så vill du läsa mer igen, vänj dig vid att göra det, men det kan ju vara så som det är för mig, att det helt enkelt inte är ett intresse. Numer läser jag nästan bara när jag är på resande fot eller ligger vid poolen på semester. Hemma kollar jag hellre film.

• Anonym (Jag vill få förmågan)
    sebbe420 skrev 2018-03-08 14:19:25 följande:

Jag är precis likadan, kunde läsa typ fem böcker på två veckors tid på sommaren eller så, men idag går det trögt. Men självklart kan jag (och du) fortfarande läsa böcker! Det är bara en vanesak. Samt att boken måste vara tillräckligt bra eller man måste vara tillräckligt intresserad av det man läser, så att det inte är något annat göromål som lockar mer. Så vill du läsa mer igen, vänj dig vid att göra det, men det kan ju vara så som det är för mig, att det helt enkelt inte är ett intresse. Numer läser jag nästan bara när jag är på resande fot eller ligger vid poolen på semester. Hemma kollar jag hellre film.

Ja, nu när du säger det.

Så kan jag faktiskt endast läsa böcker på tåg.
  • Anonym (Choo choo)
    Anonym (Jag vill få förmågan) skrev 2018-03-08 14:40:41 följande:

Ja, nu när du säger det.

Så kan jag faktiskt endast läsa böcker på tåg.

Så sätt dig på tåget, åk till ändstationen och tillbaka, så har du tid att läsa ;)
  • Anonym (Skärmskadad)

Resultatet av för mkt skärm. Man blir van att otåligt klicka runt. Märker det själv

• Anonym (Hm)

Vad trist att det är så, älskar att läsa.

• annabellelee

Du behöver någon slags signal om "nu är det tid att läsa" som du får i klassrummet. Gå och sätt dig i en tyst läsesal på biblioteket. Eller ha en speciell fåtölj hemma som du läser i. Lägg undan telefonen.

• Shameless

Som tonåring var jag en riktig bokmal men nu i en ålder av 35 så har jag inte tålamod för det längre. Känns mest jobbigt. Har börjat med ljudböcker istället, perfekt när man är på resande fot och vill fördriva tiden.

Svar på tråden Jag kan längre inte läsa böcker