• Kjell2

Antiplugg-kulturens utbredning?

Ingen skulle jag säga. Min högstadieklass var ambitiös och någon speciell antipluggkultur fanns inte. Bra skolresultat gav en viss status.

Blev sen ett antal läkare, disputerade, civilingenjörer mm från klassen.

• Kjell2
    Femhenist skrev 2018-03-07 12:59:58 följande:

OJ! Det här blir nästan som ett litet metoo-upprop, där anekdoter bevisar att det där med en massiv antiplugg-kultur inte funnits

Skämt åsido, men ni bekräftar till stor del (i skriften i alla fall) den bild jag har av läget, att även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.

Hur kan du från fem icke slumpmässig svar dra några som helst slutsatser?
  • Kjell2
    Kjell2 skrev 2018-03-08 07:54:49 följande:
    Hur kan du från fem icke slumpmässig svar dra några som helst slutsatser?
    Fel - inte fem, tretton svar.
  • Kjell2
    Femhenist skrev 2018-03-08 08:59:59 följande:
    Men Kjell...

Läs igen vad jag skrev. Jag raljerade om just detta, att anekdoter inte bevisar ett skit (precis som i metoo). Men dessa fem berättelser bekräftar min bild (dvs ingen absolut objektiv sanning) av läget: ...även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.
    Och hur bekräftas din bild av röstningarna? Där nästan 80% av svarande säger att en eller flera har dabbats hårt av en antipluggkultur
  • Kjell2
    Femhenist skrev 2018-03-08 09:19:18 följande:
    Det verkar inte som att mer än en som har röstat också har skrivit. Eventuellt har de som har röstat inte läst frågan ordentligt. Folk har i allmänhet svårt att fatta vad jag skriver

Men kort och gott - jag gick på vad folk skrev i klartext.
    Varför då starta en enkät?
  • Kjell2
    Femhenist skrev 2018-03-08 11:20:28 följande:
    Hade en förhoppning om att få fler svar. Men det är ju inte så att "som man frågar får man svar", utan det är snarare "folk läser vad de vill läsa oavsett vad du skriver och svarar godag yxskaft om de inte får formulera något själva".
    Men varför då en enkät? Hade det inte räckte med bara frågan och fritext?
Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?