• eliin777777

Adhd

Hej! jag blev diagnosticerad för adhd 2009, sedan 2009 har mitt liv förbättrats avsevärt, jag har läst upp hela gymnasiet, tagit körkort, betalat av alla mina gamla skulder från det jag var ung och dum, fått ett bra välbetalt jobb och samtidigt läser jag på universitetet.

Efter flera dåliga relationer övervägde jag att skaffa barn på egen hand, och fick även höra att det blivit godkänt i Sverige 2016 att kunna ansöka om donation (insemination) som ensamstående.....

Jag gjorde självklart detta då jag känner att det är smidigare i Sverige, och att det är det ända etiska sätt för mig att få skaffa barn på denna väg, det går emot alla mina principer att "tvinga" in någon till att bli förälder (många av mina vänner tycker att jag ska gå en krogrunda)...Eftersom att jag tävlar lite mot klockan då man endast fått fyllt 39 för att kunna erhålla denna hjälp, och om jag nu skulle vilja ha ett syskon så är min tid ganska knapp. (jag är 36)

Jag gjorde precis som jag läst mig till, gick på deras lämplighetsmöte som var på en timma och svaret blev att jag inte erbjuds hjälp genom donation pågrund av min "sjukdomshistoria", den ända sjukdomshistoria jag vet om är alltså min adhd...Jag har fått boka in samtal för att få mer information kring deras beslut, som resulterat i att jag är mer förvirrad, eftersom dem anser att min sjukdomshistoria är grunden...(adhd är ingen sjukdom)

Då jag känner mig stressad och gärna inte vill hamna i att det är försent har jag nu tvingats att ta kontakt med en dansk klinik för att få hjälpen istället..

Är det verkligen rätt av dem att neka mig donation på grund av min adhd???? Är det inte diskriminering????

• Svar på tråden Adhd
  • Anonym (mmm)

Ja, har för mig att man kan bli nekad hjälp om man har vissa diagnoser, iallafall som ensamstående. Är nog lättare om det är ett par där som behöver hjälp och där den ena i förhållandet inte har diagnos.

Har du råd så kan du ju skaffa barn själv i Danmark, finns många tjejer som reser dit för insem eller ivf med donerad sperma där.

• eliin777777

Borde ju inte spela någon roll eftersom donatorn måste vara fullt frisk, ser inte skillnaden där. och är man ensamstående så har man ändå tänkt på att man har en person ifall något skulle hända om det är det syftet är. blir förvirrad.  

• eliin777777

Har redan tagit kontakt med Danmark, men vill eller hade gärna sluppit att ta den vägen då det idag är okej här och ligger nära. tycker det är så sorgligt då mitt liv inte sett ut som det gör idag och att man ska (enligt mig) straffas för att man har en diagnos som ändå fått mig hit jag är idag (efter dem satte diagnosen 2009). jag skulle kunna göra som dem flesta (en krogrunda) men enligt mig oetiskt, hellre ett helt önskat än ett "halvt" önskat......

• Anonym (mmm)

Nej, en krogrunda och oskyddat sex behöver ibte leda till barn, men kan dessvärre leda till klamydia, gonorré och hiv. Då är det säkrare att kontakta en klinik. Eftersom du blivit nekad av Landstinget i Scerige, så är en klinik utomlands nog enda alternativet om du vill hs barn. Har du råd med ivf eller insemination i Danmark så gör det så snart som möjligt med tanke på din ålder. Går det inte med egna ägg blir det äggdonation ich det är dyrare.

• Anonym (mmm)

Nej, en krogrunda och oskyddat sex behöver ibte leda till barn, men kan dessvärre leda till klamydia, gonorré och hiv. Då är det säkrare att kontakta en klinik. Eftersom du blivit nekad av Landstinget i Scerige, så är en klinik utomlands nog enda alternativet om du vill hs barn. Har du råd med ivf eller insemination i Danmark så gör det så snart som möjligt med tanke på din ålder. Går det inte med egna ägg blir det äggdonation ich det är dyrare.

• Biet

Varför funderar ni alltid på en krogrunda som sista allternativ. Det är knappast snällt mot det barn som blir till av det eller snällt mot killen som inget vet om det.

Det finns ju bättre allternativ till det. Hitta en privat donator för heminsemination isåfall.

Där har du möjlighet att ställa krav på honom och det är ett mer riktigt val mot den som blir "fadern" (donatorn).

Har ni aldrig haft dessa funderingar?

• Anonym (mmm)

Biet- Jag och min kille har vänt oss till klinik utomlands istället.

• eliin777777

Jag drog bara krogrundan som ett dåligt exempel. eftersom jag hellre stannar hemma, i Sverige än åka till annat land så känns det som ett dubbelt nederlag för min del att bli nekad på grund av min diagnos som inte gett mig annat än positiva saker i livet sedan diagnosen sattes. jag har fungerat så pass bra på medicinerna att min läkare skulle idag ge mig en ......... minns inte vad begreppet var men jag har inte mina typiska "besvär" längre, jag har en fungerande Adhd idag. sen kan jag nog erkänna att jag mer trotsar när Sverige nekar mig och vill trycka på dem för det första för alla andras skull som kan blir nekade på grund av en sån för mig skit sak, för det andra, för att jag ska slippa åka till ett annat land. Att åka till ett annat land skulle som för mig ensamstående innebära mer stress kring att matcha fertila tiden och det  är aldrig säkert att det blir nått första försöket. när det ändå finns möjlighet till hjälpen i Sverige 5 min bort från mig skulle det underlätta mycket. känns tryggare hemma.......Jag har andra allternativ,  absolut men att "beställa" donerade på internet hem som postorder känns oetiskt för mig. att ta krogen ÄR uteslutande för det hade varit till visso enkelt men inte på längre sikt. Men nu har jag i alla fall fått en ny tid för samtal och hoppas jag slipper ta de vägar jag hellre slipper. Men frågan är ska man inte få bli förälder för man har ADHD? som många gg är en fördel speciellt en fördel för mig....

Svar på tråden Adhd