Adhd
Hej! jag blev diagnosticerad för adhd 2009, sedan 2009 har mitt liv förbättrats avsevärt, jag har läst upp hela gymnasiet, tagit körkort, betalat av alla mina gamla skulder från det jag var ung och dum, fått ett bra välbetalt jobb och samtidigt läser jag på universitetet.
Efter flera dåliga relationer övervägde jag att skaffa barn på egen hand, och fick även höra att det blivit godkänt i Sverige 2016 att kunna ansöka om donation (insemination) som ensamstående.....
Jag gjorde självklart detta då jag känner att det är smidigare i Sverige, och att det är det ända etiska sätt för mig att få skaffa barn på denna väg, det går emot alla mina principer att "tvinga" in någon till att bli förälder (många av mina vänner tycker att jag ska gå en krogrunda)...Eftersom att jag tävlar lite mot klockan då man endast fått fyllt 39 för att kunna erhålla denna hjälp, och om jag nu skulle vilja ha ett syskon så är min tid ganska knapp. (jag är 36)
Jag gjorde precis som jag läst mig till, gick på deras lämplighetsmöte som var på en timma och svaret blev att jag inte erbjuds hjälp genom donation pågrund av min "sjukdomshistoria", den ända sjukdomshistoria jag vet om är alltså min adhd...Jag har fått boka in samtal för att få mer information kring deras beslut, som resulterat i att jag är mer förvirrad, eftersom dem anser att min sjukdomshistoria är grunden...(adhd är ingen sjukdom)
Då jag känner mig stressad och gärna inte vill hamna i att det är försent har jag nu tvingats att ta kontakt med en dansk klinik för att få hjälpen istället..
Är det verkligen rätt av dem att neka mig donation på grund av min adhd???? Är det inte diskriminering????