Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Psykolog som är narcissist?

Beatrix skrev 2018-03-06 16:40:32 följande:

Jag behöver verkligen lite input i denna fråga.

Min psykolog berättade själv för mig att hen har/haft narcissistiska drag. Mer förut men att hen jobbat bort detta men fortfarande kan ha vissa drag av det kvar. 

Jag blev väldigt obekväm av detta och ville byta psykolog. Min psykolog verkade inte se problemet med det. Överreagerar jag?

Ska snart träffa ny psykolog på samma mottagning och vet inte alls vad jag ska säga om min tidigare terapi/terapeut eftersom dom är kollegor. Vill inte börja min nya terapi med tala negativt om min förra terapeut.

Till saken hör att jag växt upp med en narcissist i min närhet och verkligen tagit skada av det. Vill inte ha fördomar men många narcissist-egenskaper känns rent olämpliga att ha om man är psykolog. T ex brist på empati, självcentrerad, svårt att tolerera svaghet hos andra etc.

Tacksam för tips och råd!

Narcissistiska drag kan man inte alltid koppla till personlighetsstörningen.
    Om man växt upp med en narcissist eller varit för snäll och försöker vända det rätt finns det alltid en risk att man överkompenserar och blir lite ego, det kan man räkna som ett narcissistiskt drag.
    Att någon haft/har narcissistiska drag betyder inte att personen är narcissist som det står i titeln.

Svar på tråden Psykolog som är narcissist?