Anonym (Eller) skrev 2018-04-20 23:39:52 följande:
Bokstavlig tolkning av delar av bibeln är inte vanlig numera, det vet nog du också. Ditt hat mot troende blir uppenbart här. Prova en annan väg.
Vad som är vanligt numera är ganska oväsentligt. Givetvis bra att folk trollar bort de värsta bitarna, men det ändrar inte på vad som står där.
Och jag hatar inte troende, jag har problem med vissa element inom religioner.
Ge gärna exempel på hur följande ska tolkas, om inte bokstavligt:
Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:20-21)
Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket. (5 Mos 22:23-24)
Jag vill inte ha några undanflykter om att det inte gäller längre, utan jag vill ha en tolkning.
Att kristna inte följer detta vet jag redan.