Anonym (Kristen förortsbo) skrev 2018-03-15 18:44:53 följande:
Men då tror du ju på en Gud, men som du inte anser bör dyrkas.
För om det inte fanns någon Gud du trodde på, så skulle du inte ha en syndabock för all elände som du skyller på Gud och därmed skulle du inte anse dig behöva rätten att välja eller inte välja att dyrka honom, om han enligt dig nu inte ens fanns.. sånt här dubbelspel förvirrar mig när det gäller vissa ateister, å ena sidan säger de: DET FINNS INGEN GUD ! kristna är galna!! sen å andra sidan säger de samtidigt: Den Guden som finns, förtjänar inte att bli dyrkad pga ondskan i världen. Så hur ska ni ha det? tror ni det finns en Gud som inte ni vill dyrka pga rådande ondska i världen, som ni ändå gillar att använda som syndabock, eller tror ni inte på någon Gud alls och därmed förlorar ni ondskan i världen vapnet mot kristna och kristendomen?
Som förklaring till världens ondska, så kan jag nämna tre, syndafallet då Adam & Eva öppnade en dörr till djävulen att komma till världen med ondskan, och med ondskan kom sjukdomar onda andar och fattigdom och förbannelser och diverse djävulskap. Den fria viljan, som alla människor även våldtäktsmännen och pedofilerna kommer ställas till ansvars för och de kommer inte undan sin eviga dom i helvetet om de vägrat att vända om. Samt att människor missbrukar den fria viljan till att leva elakt och själviskt liv och vända ryggen till den enda som kan rädda dom och förvandla deras liv till det bättre, till att bli goda och mer lika Gud, Jesus.
Man kan inte så i Gudsförnekelse, själviskhet, stolthet, arrogans, girighet etc och skörda en fantastisk perfekt värld, som den var från början.
Den Jesus jag tror på och som jag mött, är kärlek nåd och barmhärtighet som kan förlåta all synd och befria från allt som binder och plågar, så länge människor vänder sig till honom och lyssnar på det han säger o lyder.
Gud existerar inte och har inget som helst ansvar för den ondska som existerar på Jorden. Jag påtalar de enorma hålen i resonemanget hos personer som säger sig tro på och dyrka denna påstådda gud. Jag vill förmedla att även om denna Gud skulle existera, vem i hela friden skulle vilja dyrka denna uppenbart ondsinta varelse?
Förstår du inte skillnaden så kan jag dessvärre inte hjälpa dig. De enda enorma motsägelser som existerar i denna debatt är kristnas påståenden om att Gud är kärlek samtidigt som han låter barn våldtas, torteras och mördas, trots att han skulle kunna stoppa det (om han existerade, vilket han av allt att döma inte gör).
Och varför skulle Gud behöva skicka ut Frälsningsarmén och dylikt om han är allsmäktig och har full kontroll över de lidanden som dessa organisationer försöker lindra?
Om jag tänder eld på någons hus och sedan står och skvätter med en vattenflaska mot flammorna, ska jag då hyllas för mitt fantastiska ingripande eller fördömas för att jag överhuvudtaget tände på?
Och vilka andra organisationer är det som är utsända av gud? Katolska kyrkan och dess våldtäktsmän till präster? Dagens kyrka som lurar fattiga människor i Afrika att inte använda kondomer, vilket resulterar i miljontals dödsfall? Kyrkan som förr i tiden ägnade sig åt korståg i Guds namn och slaktade människor som inte trodde som den ville? Kan man bara sopa sådant under mattan samtidigt som man tillskriver Gud alla goda handlingar?
Och varför är det människan ansvar att söka efter obskyra svar som denna påstådda Gud sägs skicka? Om det är en allsmäktig Gud så skulle han veta precis vad som krävs för att övertyga folk om sin existens och skapa en perfekt värld över en natt.
Återigen: Gud existerar av allt att döma inte; detta handlar om de moraliska tillkortakommandena hos kristna som dyrkar en uppenbart sadistisk, ond och genomvidrig varelse. Ni ägnar er åt mental gymnastik för att undvika uppenbara sanningar om er påhittade varelses ondska.