Kundalin-Yoga, ja. Det visste jag. Uppenbarligen kan vissa människor bli instabila av det, antagligen för att man släpper fram krafter som man sedan inte kan hantera. Jag gick på någon prova-på-Yoga-kurs, och då var det också en eller två gånger Kundalin-Yoga. Det hade inga konstiga effekter på mig, jag tyckte mest det var relativt tråkigt. De "snurrar" mest med armarna.
Jag gör bara vanlig Yoga regelbundet. Det är Hatha-Yoga. Och det finns inga andra element med än rörelser - och andningen förstås. Man blir rörligare och smidigare och det kan även ha positiva effekter på koncentrationen och ha avslappnande verkan. Att man kan skada sig om man överdriver är jag väl medveten om. Det är stor skillnad om du gör bara lite lätt, eller fullt ut. Där gäller sunt förnuft.
Men angående hinduism - vad spelar det för roll var det kommer ifrån? Om det skulle vara så att basket-boll kom ifrån nåt munk-kloster - skulle det ändra sporten? Självklart inte. Folk tar alltid efter saker som de har sett någon annanstans och där de har användning för vissa delar. Ingen här i Europa kör Yoga för att vara hinduist - om de inte är hinduister från början.