• Kjell2

Försäkringskassan har gjort fel, jag måste återbetala!

Är lite inne på samma linje som ovan. Har du uppgivit korrekta uppgifter om inkomst mm och därefter fått ett beslut om bidrag är grundregeln att det inte kan ändra beslutet till din nackdel.

• Kjell2
    Gojtan skrev 2018-03-06 14:31:54 följande:

Hm... Fast hur är det med alla som varit tvungna att betala tillbaka belopp som Försäkringskassan gjort fel och betalat för mycket till? Man har ju hört flera som varit tvungna att göra det eftersom de skulle fått utbetalt mindre??? 

Det känns som att jag skulle behöva ha lite kött på benen om jag ska konfrontera Försäkringskassan med detta. Typ vilka villkor som gäller.... JAG har ju inte uppgett fel uppgifter, felet har gjorts av Försäkringskassan. Men det är pga deras uträkning jag fått fel inkomst..... 

I många fall handlar det om felaktigt uppgivna uppgifter, ibland efter information från fk.
  • Kjell2
    Gojtan skrev 2018-03-07 07:28:51 följande:
    Ok. Så det finns en chans att jag inte behöver betala tillbaka det de betalat ut för mycket - eftersom min SGI varit rätt och jag lämnat korrekta uppgifter???
    Felet ligger ju hos dem, inte hos mig???
    (hoppas!)
    Försök driva den linjen i alla fall. Men det förutsätter att dina uppgifter är korrekt, allt kom med och att preliminära uppgifter stämmer med hur det blev.

Vad som händer ibland är att information från fk blir fel eller missuppfattas. Men då man som sökande  är skyldig att lämna korrekta uppgifter blir det jobbigt när återbetalningskravet kommer. I det läget är det svårt att skylla på felaktig information.

• Kjell2
    Mandel skrev 2018-03-07 10:47:20 följande:
    Jag har också råkat ut för detta.
    Hade bostadsbidrag när jag studerade en vår och sa upp bostadsbidraget så fort jag fick jobb och egen inkomst.
    De tittade inte på perioden jag sökt för (jan-juni) utan de tittade på hela årets totala inkomst och då blev jag återbetalningsskyldig.
    Hur tråkigt det än känns, så är regelverket. Bostadsbidraget baseras på årsinkomsten.

Svar på tråden Försäkringskassan har gjort fel, jag måste återbetala!