Försäkringskassan har gjort fel, jag måste återbetala!
Gojtan skrev 2018-03-06 10:58:19 följande:
Hej!Jag är en småbarnsförälder som pga upprepade utmattningsdepressioner, nu fått riktigt bra hjälp via Arbetsförmedlingen och Psykiatrin. Jag har ett jobb där man tar hänsyn till min historik och jag trivs ypperligt och jobbar än så länge 50% med lönebidrag. Förhoppningsvis kan jag snart gå upp i tid till 75%.
Under detta år, så har jag varit sjukskriven 50%, eftersom det program jag går på via Psykiatrin, tar ungefär 50% av resterande tid. Jag har alltså fått en utbetalning från Försäkringskassan på 50% arbetstid.
Jag har hela tiden haft väldigt bra kontakt med de handläggare jag haft och fått bra stöttning och hjälp, men jag har bytt flera gånger och nu fick jag i julas ytterligare en ny. Hon trodde mina utbetalningar blivit fel uträknade och tillkallade en "expert" i frågan eftersom jag jobbar 50% med lönebidrag (den förra handläggaren tillkallade också en expert).
Nu har det visat sig att jag fått ungefär 1000kr för mycket utbetalt och eftersom jag jobbat i nästan ett år, så blir det väldigt mycket pengar! Jag har försökt spara lite, för att kunna hitta på något till sommaren med min familj (typ Liseberg etc).
Jag har läst villkoren på Försäkringskassans hemsida och har förstått att man kan göra en amortering, antingen i minskad utbetalning från dem, eller som fakturor månadsvis. Så långt känns det väl "okej".
Men min fråga är om man kan få reducerat belopp av någon anledning????
Tack på förhand för svar!
Med vänlig hälsning