• Anonym (TS)

Ökade tider förskola syskon ?

Hej ! Vi har en dotter på 2,5 år som går på förskola . Vi har börjat prata om syskon men vi vet inte riktigt om det är ?rätt? tid . Min sambo jobbar natt och vår dotter är jätte pappig och väldigt aktiv därför känner vi att hon hade behövt gå mån-fre 08:00-15:00 på förskolan även om jag hade varit mammaledig . Skulle hon vara hemma måndag och fredag så kan inte min sambo sova ut något för det går helt enkelt inte . Finns det någon möjlighet att ha vår dotter på förskola från måndag-fredag om jag är föräldraledig ? Hon är super social och glad och det hade varit omöjligt för oss som familj speciellt för sambon att orka jobba om han inte får sova sina timmar . Jag känner heller inte att jag skulle klara av att stimulera hennne varje dag och se till att hon inte går in och väcker pappa osv. samtigt som man har en liten bebis . Någon som har varit i liknande situation?

• Svar på tråden Ökade tider förskola syskon ?
  • Anonym (*)
    SysterY skrev 2018-03-05 23:30:54 följande:
    Fast pappan jobbar natt och då har man rätt att få sova på dagtid och så ha barnet på förskolan...

Inte om den andra föräldern är föräldraledig. Att bostaden behövs för hans dygnsvila tar lagen inte hänsyn till.
  • SysterY
    Anonym (*) skrev 2018-03-05 23:39:53 följande:

Inte om den andra föräldern är föräldraledig. Att bostaden behövs för hans dygnsvila tar lagen inte hänsyn till.

Jodå, det görs.
  • Anonym (*)
    SysterY skrev 2018-03-05 23:42:59 följande:
    Jodå, det görs.

Vad görs?
  • SysterY
    Anonym (*) skrev 2018-03-05 23:54:25 följande:

Vad görs?

Man kan ta hänsyn till att nattarbetare sover dagtid i bostaden.

Och att bostaden behövs för dygnsvila är inger som påverkar förskolan någonsin.
  • Anonym (TS)
    SysterY skrev 2018-03-05 23:59:32 följande:

Man kan ta hänsyn till att nattarbetare sover dagtid i bostaden.

Och att bostaden behövs för dygnsvila är inger som påverkar förskolan någonsin.

Är det verkligen så ? Det låter ju ganska logiskt !
  • SysterY
    Anonym (TS) skrev 2018-03-06 00:06:04 följande:

Är det verkligen så ? Det låter ju ganska logiskt !

Dyngsvila i bostaden har alla och inget som påverkar förskolan.

Och ja, de kan ta hänsyn till att din sambo/mam jobbar natt och behöver spm hemma under dagen. Det kam vara skäl gör att få utökad tid när du är föräldraledigt. Men kommunen behöver dock inte godkänna ansökan om utökad tid.
  • Anonym (ciss)

Ni kanske skulle vänta lite med syskon då... Dagis ska inte behöva ta ansvar för föräldrars slapphet.

• Anonym (Funderar)

När hon är 3.5 är hon kanske mammig istället.. Men varför planera för fler barn om ni inte kan hantera att ha första barnet hemma trots att pappa behöver sova efter jobbet? Nästa barn kan födas sjuk. Tänk efter innan.

• Anonym (Arbetar vaken natt och sover på dagen)

Nu började mina barn på fsk när de var 3 år och 2.5 år. Jag och min man jobbade om varandra( han var FL när jag jobbat natt). Jag hade inga problem att sova efter jobbet med 3 barn hemma. Det handlar om att respektera den som sover.

Öronproppar är mycket bra, investera i ett par lite exklusiva till din man.

Sedan får du kanske aktivera din dotter så hon inte tänker på pappan. Det är ju inte fsk som valt att skaffa barn. Var tacksam att du får ha barnet de 15 timmar som du får. Gå en promenad efter fsk, prova olika öppna fsk, testa olika lekplatser m.m det behövs lite mer planering när man har 2 barn men annars går även det lätt.

Om barnet är över 3 år snart 4 år när barnet kommer så lär det inte vara något problem för barnet att förstå att man ska vara tyst och prata tyst när pappa sover, det beror på hur pedagogisk du är när du förklara för barnet.

• Anonym (TS)
    Anonym (ciss) skrev 2018-03-06 00:21:06 följande:

Ni kanske skulle vänta lite med syskon då... Dagis ska inte behöva ta ansvar för föräldrars slapphet.

Så duktig verkade du inte .. det kallad för förskolan ibte dagis.
  • Anonym (TS)

Tack för alla svar ! Vi väntar nog tills dottern börjar förskoleklass.

• fjanten

Det går tyvärr inte att garantera något. Kan du inte försöka ta kontakt med rätt avdelning på kommunen och fråga hur de brukar göra med utökad tid i liknande fall?

Annars får det nog bli att vänta med syskon tills barnet slutar skrika och banka på sovrumsdörren.

• Anonym (Bonusmamman)

Min bonusdotter är fem år och har väldigt svårt att låta pappa vara ifred.

Vilar han på eftermiddagen eller har sovmorgon får jag nästan vakta dörren. Säger nog till henne att låta pappa sova 5-6 gånger på 1 timma. Ändå är hon där och springer.

Så det är inte säkert att det går över med åldern.

Vet inte hur vi ska lära henne respekt för de som sover.

• Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-05 22:55:03 följande:
    Han kan inte byta till dag , och det skulle inte heller könnas rättvist då han äntligen har hittat ett jobb som han trivs på. Om vi bortser från måndag och fredag så är det fortfarande alldeles för få timmar (9-14) att få sova ut. Vår dotter förstår inte att pappa måste sova och hon bara gapar och skriker och går in i rummet gång på gång känns omöjligt :-/
    Är hon hemma i dagsläget?
  • Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-05 23:12:19 följande:
    Men det kan man inte veta ! Och vi vill inte ta den ?risken? vardagen hade inte gått ihop . Sambon jobbar natt och man behöver sova sina timmar för att kunna sköta sitt jobb. Hur som så är inte dessa svar relevanta . Vi vill höra om man har möjlighet till utökad tid på förskolan , och höra om någon annan har fått det beviljat. Jag tackar för era råd , men ni verkar inte ha svaret på min fråga !
    Men risken att få ett kolikbarn är ni villiga att ta? Eller att ni får ett barn som sover dåligt, skriker mycket osv?

Känns ju märkligt att man inte kan ta hand om en bebis och 4-åring samtidigt utan att det blir kaos.

• Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-06 06:11:29 följande:

Mycket bra idé. Så får ni hoppas att ni inte får ett kolikbarn.
  • Poppy75

Det kanske fungerar bättre för er om pappan tar merparten av föräldraledigheten med nästa barn? 

• Anonym (*)
    Anonym (TS) skrev 2018-03-06 06:11:29 följande:

Nu verkar ni, av din snabbt dragna slutsats ovan att döma, inte vara så supersugna på ett barn till just nu. Men om ni ändå vill så kan det ju finnas andra möjliga lösningar. T.ex. att han sover någon annanstans under den perioden som du är föräldraledig. Kanske hos kompisar som har ett gästrum att låna ut eller så.
  • Anonym (*)
    Anonym (*) skrev 2018-03-06 10:42:55 följande:
    Nu verkar ni, av din snabbt dragna slutsats ovan att döma, inte vara så supersugna på ett barn till just nu. Men om ni ändå vill så kan det ju finnas andra möjliga lösningar. T.ex. att han sover någon annanstans under den perioden som du är föräldraledig. Kanske hos kompisar som har ett gästrum att låna ut eller så.

Jag vill tillägga att detta inte är ett försök att övertala er till att skaffa ett barn till. Jag tycker att det är beundransvärt att ni reflekterar över vad som fungerar bäst för just er familj och rättar er efter det istället för samhällsnormen. Det är så lätt hänt att man trillar i fällan och gör det som förväntas av en, och så står man där efteråt med en börda man inte riktigt mäktar med.
Svar på tråden Ökade tider förskola syskon ?