• Anonym (TS)

Ökade tider förskola syskon ?

Hej ! Vi har en dotter på 2,5 år som går på förskola . Vi har börjat prata om syskon men vi vet inte riktigt om det är ?rätt? tid . Min sambo jobbar natt och vår dotter är jätte pappig och väldigt aktiv därför känner vi att hon hade behövt gå mån-fre 08:00-15:00 på förskolan även om jag hade varit mammaledig . Skulle hon vara hemma måndag och fredag så kan inte min sambo sova ut något för det går helt enkelt inte . Finns det någon möjlighet att ha vår dotter på förskola från måndag-fredag om jag är föräldraledig ? Hon är super social och glad och det hade varit omöjligt för oss som familj speciellt för sambon att orka jobba om han inte får sova sina timmar . Jag känner heller inte att jag skulle klara av att stimulera hennne varje dag och se till att hon inte går in och väcker pappa osv. samtigt som man har en liten bebis . Någon som har varit i liknande situation?

• Svar på tråden Ökade tider förskola syskon ?
  • phillipha

Spontant säger jag nej eftersom förskolan är till för att föräldrar ska kunna jobba/studera och är man då hemma så förväntas du ta hand om ditt barn. Har er kommun 15h då är det så. Dock kan du tex plugga på distans samtidigt och då är du per definition inte f.ledig och kan på så vis utnyttja förskolan mer till dominerar dotter.

Å andra sidan kanske din sambo kan sova med öronproppar, du och barnen kan besöka öppna förskolan måndagar och fredagar, flickan kanske kan gå mån-fre 3h/dag istället och när du hämtar så går ni till en park/hälsar på en kompis/går till öppna förskolan innan ni går hem. Annars kanske din sambo kan byta jobb (eller byta skift om han har den möjligheten).

• Jemp

Olika regler beroende på var ni bor.

Kan du inte åka iväg med barnen annars?

• Anonym (TS)
    phillipha skrev 2018-03-05 22:50:36 följande:

Spontant säger jag nej eftersom förskolan är till för att föräldrar ska kunna jobba/studera och är man då hemma så förväntas du ta hand om ditt barn. Har er kommun 15h då är det så. Dock kan du tex plugga på distans samtidigt och då är du per definition inte f.ledig och kan på så vis utnyttja förskolan mer till dominerar dotter.

Å andra sidan kanske din sambo kan sova med öronproppar, du och barnen kan besöka öppna förskolan måndagar och fredagar, flickan kanske kan gå mån-fre 3h/dag istället och när du hämtar så går ni till en park/hälsar på en kompis/går till öppna förskolan innan ni går hem. Annars kanske din sambo kan byta jobb (eller byta skift om han har den möjligheten).

Han kan inte byta till dag , och det skulle inte heller könnas rättvist då han äntligen har hittat ett jobb som han trivs på. Om vi bortser från måndag och fredag så är det fortfarande alldeles för få timmar (9-14) att få sova ut. Vår dotter förstår inte att pappa måste sova och hon bara gapar och skriker och går in i rummet gång på gång känns omöjligt :-/
  • Anonym (undrar)

Kan inte pappan låsa dörren till sovrummet och ha öronproppar. Han kommer att vara helskyddad.

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2018-03-05 22:50:55 följande:

Olika regler beroende på var ni bor.

Kan du inte åka iväg med barnen annars?

Men vart ska man åka iväg i 7-8 timmar varje dag ? Det hade blivit kaotiskt att ha den stressen att gå ut i så många timmar . Nej det är verkligen ingen lösning. Hade man bott i Grekland så kanske men att vara ute i det kalla med en bebis i flera timmar känns inte relevant. Jag är inte gravid ännu och därför undrar jag finns det inga möjligheter för att ha dottern på förskolan då skaffar vi inga syskon.
  • Anonym (TS)
    Anonym (undrar) skrev 2018-03-05 22:56:05 följande:

Kan inte pappan låsa dörren till sovrummet och ha öronproppar. Han kommer att vara helskyddad.

Min dotter är väldigt pappig hon kan skrika i timmar efter pappa det hade varit hemskt att låta henne gråta och sitta utanför dörren och han skulle aldrig klara av att bara ?låsa allt? när han vet att hon skriker och gråter efter honom gång på gång .
  • Carambolan

Ni har börjat prata om syskon...? Du är alltså inte ens gravid ännu? På ett år hinner ni nog lära dottern att inte stå och banka och skrika vid sovrumsdörren

• Anonym (TS)
    Carambolan skrev 2018-03-05 23:04:07 följande:

Ni har börjat prata om syskon...? Du är alltså inte ens gravid ännu? På ett år hinner ni nog lära dottern att inte stå och banka och skrika vid sovrumsdörren

Men det kan man inte veta ! Och vi vill inte ta den ?risken? vardagen hade inte gått ihop . Sambon jobbar natt och man behöver sova sina timmar för att kunna sköta sitt jobb. Hur som så är inte dessa svar relevanta . Vi vill höra om man har möjlighet till utökad tid på förskolan , och höra om någon annan har fått det beviljat. Jag tackar för era råd , men ni verkar inte ha svaret på min fråga !
  • violis

Om ni får eller inte kan ngen av oss här svara på- enligt reglerna och nu antar jag baserat på vad du skrivit att ni bor i en kommun som har 15h för barn vars ena eller båda föräldrar är föräldra lediga/arbetslösa , så är svaret " Nej" ..Sedan kan ni alltid Ansöka om utökad tid men om ni får det eller inte kan inte vi spekulera i MEN du säger att dottern är 2,5 år och ni har Börjat fundera på ett syskon.... OM ni nu skulle sluta med preventivmedel och du skulle bli gravid i morgon dag så dröjer det ändå 9 månade innan bebisen föds...det är ganska stor skillnad på en 2,5 åring och en 3,4 - åring ...och oddsen för att du skulle bli gravid i morgon dag är ju ganska små ... Så det är stor chans att er dotter kommer vara närmare 4 år än 3 år när hon då blir storasyster med allt det förstånd en 4 åring har så situationen kommer troligen se helt annorlunda ut då. Hon kommer kunna förstå att " pappa sover" och den sortens " pappighet" hon nu uppvisar kommer troligen också ändrats ( hon kan fortfarande vara " pappig" men visa det på ett annat sätt)

• SysterY
    phillipha skrev 2018-03-05 22:50:36 följande:

Fast pappan jobbar natt och då har man rätt att få sova på dagtid och så ha barnet på förskolan...
Svar på tråden Ökade tider förskola syskon ?