Kan soc omhänderta barn pga dålig ekonomi?
Kan soc sätta LVU på ett barn bara för att mamman är ensamstående har dålig ekonomi och endast lever på socbidrag och aldrig jobbat ? Är jätte rädd att soc ska ta mitt barn pga min usla ekonomi
Kan soc sätta LVU på ett barn bara för att mamman är ensamstående har dålig ekonomi och endast lever på socbidrag och aldrig jobbat ? Är jätte rädd att soc ska ta mitt barn pga min usla ekonomi
Det krävs en påtaglig risk att barnets hälsa eller utveckling skadas på grund av tex brister i omvårdnaden. Om din dåliga ekonomi leder till att barnet inte kan få passade kläder, hela skor, få äta sig mätt osv så kan barnet omhändertas.
Om du uppbär socialbidrag så är väl barnen medräknade i de pengarna du får?! Om de omhändertagit barn på grund av dålig ekonomi så hade de ju gjort det direkt då du sökte bidrag.
Ja fast då har de ju inte tagit barnen för att ekonomin är dålig utan för att barnen farit illa på grund av att ekonomin är dålig.
Det är ju liksom hur man förvaltar pengarna man får som avgör om man tar ansvar för sina barn eller inte.
Om du tar ditt bidrag och går och spelar upp dem så att dina barn varken får mat eller kläder, ja då riskerar du att få dina barn omhändertagna.
Barnet är inte fött än så har inte skrivit in barnet . Får man verkligen bara 3000 i bidrag när man har barn ? Kan man inte utöver dom pengarna få bidrag till blöjor osv ?
Den...?
Varför skaffa barn i din situation, om du är så orolig? Skaffa jobb innan så slipper du oroa dig över ekonomin öht.