Inlägg från: Madderook |Visa alla inlägg
  • Madderook

HLR i högstadiet?

Ska vara med i Läroplanen på Idrotten. Har det börjat, i viken klass?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-03 23:50
    ...vilken...

• Svar på tråden HLR i högstadiet?
  • Madderook
    Kanttant skrev 2018-03-04 11:50:13 följande:
    Rätt mycket faktiskt. Men mer än det så är det ju jättebra att börja få in hur man gör så tidigt som möjligt så att det sitter i ryggmärgen hur man ska göra om det väl händer något.
    Ja mina orkar skotta snö men HLR är jobbigt även för vuxna som behöver avlösas. Och barn hinner glömma.

En läkare som fått in detta i skolan undrar hur man får in fler, i samband med körkort eller obligatoriskt på annat sätt.
  • Madderook
    Kanttant skrev 2018-03-04 13:33:39 följande:
    Men det skadar ju inte att kunna hur man gör? Orkar de inte så orkar de inte. Förhoppningsvis finns det väl en vuxen med om det inträffar, men är de själva så är det ju bättre att kunna och försöka än inte kunna alls. Och som sagt, bra att få in det tidigt så att man lär sig. HLR är ju en sådan grej som man väldigt sällan, om någonsin, själv behöver använda. Därav lätt att glömma bort hur man ska göra, så ju fler repitioner desto bättre i mitt tycke. Går själv och "färskar upp" det med en kurs hos Röda Korset med ett par års mellanrum. Men att ha gjort det massor med gånger som barn och ungdom hjälper ju bara.

Det sista du skrev där vet jag inte om jag riktigt hänger med på vad du menar.
    Även han vill att alla ska lära sig obligatoriskt, vuxna också. Han fick det infört i skolan
  • Madderook
    nirakanna2 skrev 2018-03-06 16:25:15 följande:
    Om det händer något är det väl jättebra att veta vad man ska göra? Det är typ under 10% överlevnadschans vid hjärtstopp och går det inte väl för någon när & kär måste det vara skönt att veta att man gjorde så gott man kunde!
    Uppåt 100% med Hjärtstartare men är ett annat ämne.
  • Madderook
    modsey skrev 2018-03-08 17:48:00 följande:
    100% överlevnad? Hur tänkte du här?
    Eller 70 om det finns Hjärtstartare direkt
  • Madderook
    modsey skrev 2018-03-09 19:14:08 följande:
    Njae riktig så är det ju inte heller...
    Skrivs så vad jag minns.
  • Madderook
    nirakanna2 skrev 2018-03-10 08:35:45 följande:
    Statistiken jag hittade var ca 10000 hjärtstopp per år, 500 överlever "på stan" och 800 på sjukhus, så 13% totalt.
    Det är samtliga HLR men finns Hjärtstartare ökar det avsevärt, inte sett en separat siffra om dem
  • Madderook
    nirakanna2 skrev 2018-03-10 17:00:04 följande:
    Statistiken visar överlevnad 30 dagar efter hjärtstopp (alltså inkl hjärtstartare)
    Men med eller utan?
Svar på tråden HLR i högstadiet?