Ni som haft havandeskapsförgiftning! Hjälp
Jag har haft havandeskapsförgiftning i båda mina graviditeter. Första förlorade jag tyvärr dottern i v27.. och jag var väldigt svårt sjuk med ambulansfärd o intensivvård osv efteråt. Blev gravid igen sedan med otrolig rädsla men sjukvården lyssna och tog allt på allvar så att jag gick hos min vanliga barnmorska varje vecka från start md urin o blt kontroll plus ultraljud var tredje vecka på specmvc. Trombyl som blodförtunnande från v10 och blodtryckssänkande medicin från ca v18-20. I v37 svällde jag upp som tusan och fick protein i urinet och trycket stegrade trotts sänkande medicin så jag blev igångsatt direkt för att vi alla var livrädda det skulle urarta sig som gången innan. Men tyvärr blev jag det för sent så att jag åkte på den allvarliga sjukdomen man kan få efter förlossning (minns inte namn men hf blir man frisk från vid förlossning) så vi fick stanna på bb ett bra tag tills dem lyckades sänka mitt blt... inte det lättaste med mediciner när man vill amma men det löste sig, tillslut skicka läkaren hem mig trotts högt blt och lugnet hemma gjorde så blt blev för lågt ist så medicin fick plockas bort direkt, komiskt då det blivit så båda ggr nu och alla andra läkare trodde mig inte men tur det finns vettiga läkare!
Andra graviditeten var ett enda stort orosmoment. Dels för att förlora ett till barn och för att bli sjuk igen. Nu gick det bra trotts jag blev sjuk men nu fick jag levande barn! :) men tveksam till att våga vara gravid igen...vill ha syskon och jag skämtar ibland med mannen att nästa gång är det din tur att bli gravid, för det vet jag inte om jag vågar... :( havandeskapsförgiftning är inte kul...det är hemskt.. f