• Gina43

Hemsk Svärmor

Det låter som en gränslös person som talar utan att tänka på hur det uppfattas och som dessutom inte klippt navelsträngen. Tyvärr är det så att du inte kan förändra henne. På sin höjd kan din man agera och möjligen åstadkomma en ändring, men detär inte säkert. Du måste hitta ett sätt att förhålla dig till henne: skit i vad hon säger, DU och maken bestämmer vad som är bäst för era barn. NI är föräldrar och ansvaret för barnen är ert, inte hennes. Låt föroläpningar och sårande ord rinna av dig (stålsätt dig) och tyck synd om henne istället.

• Gina43

TS, får du hjälp för ditt mående av MVC? Om inte, se till att tala om för dem hur du mår. Du kanske kan få prata med någon som kan hjälpa dig att för egen del sätta upp lite känslobarriärer och gränser dör du behöver dem, som ett stöd för dig?

Det är väldigt bra stt din man tar diskussionen med sin mamma, men sms är inte riktigt utformat för den sortens budskap och jag skulle råda honom att träffa henne för att prata om saken istället, med målsättningen att de möts någonstans i hur de ska förhålla sig till varandra i sin relation. Samtidigt behöver du backa från detta och ägna dig åt att må bättre i din graviditet. Det är viktigt - du ska inte dra på dig en depression nu.

Jag tycker mig läsa att svärmor går i försvar och ser sig som ett offer, ger skuldkänslor. Inte helt ovanligt, så din sambo får lägga förväntningarna och bemötandet därefter.

• Gina43
    seliiiina skrev 2018-03-04 18:53:51 följande:

vi bor brevid varann ja. hon knackar inte när hon kommer kliver bara på. har dock börjat låsa dörren alltid.

Åh vad jobbigt det låter. Varför bor ni bredvid varandra? Bor ni på deras mark? På sikt kanske nu behöver lite fysisk distans, dvs flytta.
Svar på tråden Hemsk Svärmor