Bonuafamiljer - hur gör ni med kläder/saker??
Ni som lever i bonuafamiljer eller ni andra som bara har kloka åsikter.. Hur tänker ni kring kläder/saker för barnen? Jag har en dotter på heltid, hennes pappa har varit ut bilden sen hon var 2 år, hon är nu 10. Min sambo har 2 barn på 10 och 12 år.
Min sambo vill oftast ha rätt och anser att det ska vara millimetersrättvisa gentemot barnen. Men jag tycker inte att det är rättvist att utgå ifrån ens..
När de behöver handlas kläder åt barnen anser han att alla barn ska få lika mycket saker och att dem ska ha lika mycket kläder. Behöver min dotter nya byxor då ska ALLA ha nya byxor. Men sen gäller det inte när exempelvis hans äldsta behöver saker då köper han det till honom om han behöver i skolan typ nya skridskor, då anser han att dom andra kan ärva av honom sedan osv. Det är alltså endast när min dotter behöver något som han anser att vi måste köpa till alla.. otroligt tröttsamt och har lett till många bråk så nu vågar jag överhuvudtaget inte köpa något åt henne längre för att han inte ska bli arg och anklaga mig för att göra skillnad. Sa igår att dottern behöver en ny cykelhjälm och hans svar var "det behöver dom allihop" fastän hans barn fick nya av sin mamma förra året och min dotter har kunnat ha sin i 2 år nu men den börjar bli sliten.
Han har nu fått för sig att hans barn ska ha allt de behöver både här och hos sin mamma så han har köpt in allt dem behöver, jackor, skor, kläder, gympakläder, sportutrustning m.m. som de tidigare delade på och tog emellan. Men nu "slipper han bråk" om vem som ska betala vad..
Vi har inte gemensam ekonomi men jag har flertalet gånger köpt det hans barn behöver eller ska få för att jag köpt till min dotter.. hans barn gnäller ofta över det vi köpt och säger att dom har bättre saker hos mamma och märkeskläder och ofta använder dem hennes kläder här om det var de kläderna dem kom hit i.
Min dotter har 4 långärmade tjockare tröjor, 5 par byxor, 10 st kortärmade/tunna långärmade tröjor, 2 st uppsättningar "finkläder".
Hans barn har detsamma. Plus det dom har hos deras mamma. Sambon anser att nu har barnen lika mycket.
Jag anser att min dotter behöver mer kläder än dem eftersom hon bor här varje vecka och ibland hinner använda upp alla kläder och får gå med samma kläder på skolan ofta medan hans barn inte hinner använda alla kläder såklart plus att dem varannan vecka har mammans kläder..
Vad hade ni gjort? Min sambo blir som sagt arg för att jag "tänker göra skillnad på barnen". Nu behöver dottern en ny jacka och då ska såklart hans barn också få fastän deras mamma köpt jackor för 1500 st till dem.