• Friger

    Spel, Casino! Tips om mitt spelande

    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-05-14 11:46:37 följande:

    Hej! 


    Jag jobbar med slots. Utvecklar och i viss mån designar. 

    Spelen jag gör är mina skötebarn och jag är oerhört stolt över allihopa, men när jag läser detta så blir jag beklämd. Tanken är att du ska ha roligt en halvtimme i stöten, inte spela bort din familj och hela ditt liv. 


    Så ett vänskapligt "skärpning" blir mitt budskap till dig denna gången. 

    Ah, och lite nyfiken blir jag ju på dina favoritspel faktiskt? 


    Jag tror faktiskt att du är den du utger dig för att vara. Tycker du låter som en sådan. Själv höll jag på att nörda med programmering i min ungdom. Dock så har jag nördat in på andra saker numera.

    En sak jag undrar över, som jag tänkte på för länge sedan när det gäller onlinespel.

    Hur gör ni för att få till slumptal?
    .
  • Friger
    Anonym (...) skrev 2021-06-02 17:43:01 följande:
    Precis, det grundar till 100% på slumpen. Tidigare insatser spelar ingen som helst roll.
    En sanning med modifikation.

    Skulle tro att Casinorna har en viss procent som dom delar ut i vinst, exempelvis 48% till spelare, 52% till Casino. Sen kalibreras spelen så att oddsen hamnar där.

    Spelar du en gång så kan du antingen vinna eller förlora. Spelar du 1.000 gånger så kommer du ligga nära dom där 48%. Spelar du 1.000.000 gånger så kommer du ligga på 48%.

    Enda sättet att runda den krassa matematiken, att du alltid förlorar i förlängningen, är om du vinner så mycket pengar att du kan dra dig tillbaka för gott.

    Därför jag lägger min blygsamma spel-peng på Eurolotto. Spelar för en hundring i veckan. Sannolikheten för att jag ska vinna 100 miljoner eller mer är nästan obefintlig. Men gör jag det så går jag vinnande ut ur spelet. Gillar att åtminstone ha en teoretisk chans! :P

  • Friger
    klyban skrev 2021-06-02 18:00:37 följande:

    Dock är gamification en fundamental sak av flera för dessa maskiner.


    Och syftet med gamification är inte att begränsa det till 30min,utan att gör anvbändaren till missbrukare.


    Det finns en hel del dokumentärer om detta, titta på en så förstår man lite vad det är och för lek med psyket det handlar om.(I detta fallet ska man tro man vinner hela tiden, fast det inte är några vinste, tex en 2:- vinst blinkar och låter som det är massor man vinner.)


    Gamification är inte heller alltid dåligt, det kan vara mycket bra i vissa sammanhang och tex lärande och där man luras att lära sig en massa pga gamification.


     


    Den du citerade sade att inte ett ord jag sade om gamification var sann, men vad som var sant enligt slotutvecklan fick vi aldrig reda på och istället tog bakvägen ut för slippa förklara att ena stunden inte veta vad gamification är genom säga att jag inte sa ett sant ord, sen till försöka påstå jag vet visst v ad det är.


    Det är nått som inte stämmer där, och svar kommer vi aldrig få.


    Jag trodde honom i vart fall. Jag tror inte heller dom sitter med psykologer och annat.

    Att människan fastnar lätt i spel är ju inget nytt. Tror att de flesta utvecklare går på intuition. "Det här va skoj, det kör vi på!" typ.

    Får för mig att de flesta casinorna är ganska små. Några nördar som programmerar och några som säljer in skiten. Därför det finns så många.

    Om jag har fel lär väl inte himlen rasa ner. Känns som det kvittar.

    Nej, har inte sett dokumentärer. Vet över lag väldigt lite om Casino. Däremot var jag uppriktigt nyfiken om det där med slumptal.
  • Friger
    klyban skrev 2021-06-02 18:27:23 följande:

    Gamification är en hel vetenskap, så någon som kan det finns där.
    Det är anmärkningsvärt att en slotutvecklare säger allt är fel om gamification.
    Det tolkar jag som att personen itne vet betydelsen för dessa maskiner.
    Det finns flera dokumentärer man kan titta på, som förklarar hur det fungerar och syftet.
    Och det finns med på alla maskiner.

    Detta är ingen ny vetenskap, och vetenskapen är förklarad så någon psykolog är inte ens nödvändigt att ha med, allt som krävs är kunskaparna hur det fungerar och hur man lurar spelaren att tro en massa saker och spela mera.

    Och där är inte målet ynka 30min speltid, utan så länge som möjligt, men de säger säkert detta och tror ingen ska nämna gamificiation.


     


    Dock tror jag inte på personen då den berättade i första inlägget att gamification är inte en sak för slotmaskiner.
    Resten ser ut som googlade kunskaper och efter när jag tryckte på att det faktiskt var viktigt.
    Komiskt nog som kom gamification med då, vilket berättar en hel del om att personen inte vet vad det är vid första inlägget om gamification.


    Tja, inte så konstigt. Han kände till ordet även om inte hela innebörden. Vilket skulle stämma mot hans påstående att dom inte pysslar med sådant. Att dom programmerar spel eftersom det är vad dom kan. Typ.

    Själv kände jag varken till ordet eller innebörden tills idag.
  • Friger
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-06-03 11:19:00 följande:

    Halloj! 


     


    Vi använder en RNG (Random Number Genrator) på licens som verifieras och auditeras vartannat år, dvs att den testas genomgående så att den verkligen gör vad som utlovas. 


    Taget, tack så mycket för svar! Ögnade igenom lite granna och det var intressant! :)

    För den som undrar så är slumptal lite knepigare än vad man kan tro. En dator är bra på mycket men inte på att dra ett nummer ur tomma luften.

    När jag höll på att programmera så initierade man slumpgeneratorn först och då togs ett värde från datorns klocka. Utifrån det så räknades tal fram som framstod som slumpmässiga. Men dom var inte slumpmässiga. En bra matematiker eller någon som känner till formeln skulle kunna lösa ut denna och kunna förutspå framtida talserier. Vanligtvis spelar detta ingen roll. Men handlar det om pengar så är det inte så bra.

    Hur dagens datorer gör är säkert mer avancerat men grundproblemet kvarstår. Du måste ha någon yttre faktor som kan generera en lång rad slumpmässiga tal. Klockan är ingen bra sådan sak. Dels så är den enkel att förutsäga, sen har den inte så många olika lägen när allt kommer omkring.
  • Friger
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-06-03 13:33:45 följande:
    Jag ska inte svära på det, men jag tror den vi kör på använder sig av en sönderfallande Cesiumatom som bas för slumpserien. Men detta är inte mitt gebeit, så citera mig inte.
    Haha ingen fara, du slipper dricka gift om det är fel!

    Som slumpgenerator är det nog en bra bas, lyckas man förutsäga en sådan händelse så väljer man nog äran och nobelpriset framför att försöka vinna framgång i spel.
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-06-03 13:36:35 följande:
    Halloj! 

    Detta är i stort sett helt korrekt. Vi kallar det RTP (ReturnToPlayer) och det brukar ligga runt 96% - 98% som går tillbaka till spelaren. Brukar baseras på 10 miljoner rundor eller någon annan rund, fin och hög summa.

    Tack för infon och bekräftelsen! Du uttryckte det tydligare än vad jag gjorde! :)
  • Friger
    Anonym (...) skrev 2021-06-03 15:18:39 följande:
    Fast det är ju inte heller riktigt sant. Du vinner inte alltid tillbaka de som det står på RTP om man ska vara sån.
    Spelar du tillräckligt länge så så stämmer det säkert. Problemet skulle jag tro är att de flesta spel har lite större vinster som inte delas ut så frekvent. Tittar du på spelarna som kollektiv eller om du som enskild spelare spelar extremt längre så kommer det säkert att stämma.
  • Friger
    klyban skrev 2021-06-03 16:23:24 följande:
    Kanske med enskilda maskiner, ihopkopplade har nog inte de förutsättningarna att få att en spelare kan se detta att det snurrar runt och även till den personen, då de riktigt stora vinsterna är inte säkert de ens någonsin kommer ut på den maskin man spelar på och när de står i ett nätverk och ibland nätverk av maskiner över multipla ställen.
    Spelar ingen roll hur många maskiner eller hur dom är sammankopplade....
Svar på tråden Spel, Casino! Tips om mitt spelande