• klyban

    Spel, Casino! Tips om mitt spelande

    Anonym (SAM A_Z) skrev 2018-02-25 17:28:30 följande:
    Men tänk om jag vinner som sagt man vet aldrig...

    Tänk om du aldrig hade spelat?!

    Du kommer med störst sannolikt sitta där med en skuld på 50000:- till.
    Det som skett är att du fastnat i gameforcation och spelberoende och du har den klassiska tanken att du ska vinna tillbaka allt.
    Som nästan alltid slutar i mer skulder.


     


    Stäng av ljudet också, det är en stor skuld till gameiforcation funkar.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-05-14 11:46:37 följande:

    Hej! 


    Jag jobbar med slots. Utvecklar och i viss mån designar. 

    Spelen jag gör är mina skötebarn och jag är oerhört stolt över allihopa, men när jag läser detta så blir jag beklämd. Tanken är att du ska ha roligt en halvtimme i stöten, inte spela bort din familj och hela ditt liv. 


    Så ett vänskapligt "skärpning" blir mitt budskap till dig denna gången. 

    Ah, och lite nyfiken blir jag ju på dina favoritspel faktiskt? 


    Spelen är inte skapade för att "bara" spela i en halvtimme.
    Gameforcation är vad de lever på, och det utvecklar man in i spelen.


     


    Och svaret är att de spelar bort familj och sina liv, det är ett faktum.
    Och de som annonserar för detta, de lägger 5000:- per spelare de vill åt, och de är inga 30minuters spelare precis.

    Men om du utvecklar såna här spel, så är detta nått som du redan borde vetat om.
    De är byggada med psykologi och önskan att användaren ska bli beroende, udda du inte vet om detta.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-05-14 13:48:27 följande:

    Berätta gärna om din egen erfarenhet av spelutveckling. Du verkar väldigt kunnig och rutinerad. Men du verkar ha några små luckor i din kunskap för inte ett ord av vad du skriver är sant, men du kan nog ta igen det så smånigom. 


    Ha en fin dag Klyban, och glöm inte dina mediciner. :)


    Om det kommer någon och säger att spelutvecking på dessa maskiner är inte skapade ur psykologi och gamification berättar de inte har en susning om detta arbete med spelutveckling för dessa banditer.
    Om du inte redan vet om dessa, så berättar du att du inte arbetar med detta ens.
    Och googla in dessa kunskaper nu ändrar inte att du inte ens vet hur dessa maskiner är uppbyggda och varför.


     


    Nä, varför ska jag glömma av min blodtjrycksmedicin för, låter rätt korkat att glömma den?
    Men väldigt talande att du inte vet vad du pratar om och med tanke dessa är så prominenta i dessa spel.
    Det blir faktiskt alltid så med ad hominem, det döljer inte faktumet att du missat fundamentala saker i speluppbyggnaden av dessa spel.


     


    Detta är din sista chans i tråden att lyckas påvisa du jobbar med detta, men glöm inte av dessa.
    Och spela i 30min vill ingen de ska göra, utan att de ska bli beroende genom psykologi och gamification.
    Spelbolagen lade innan 5000:- per spelare de ville åt, och dessa som aldrig spelar i 30min.
    De andra är de givetvis intresserade av, men inte målgruppen och det visar summorna man lägger och vart sen vinsterna kommer ifrån.


     


    Så om du ska hävda du är spelutvecklare av dessa spel, så upp till bevis.
    Du missat flera fundamentala saker redan, så har svårt och se att du komemr vidare.
    Finns ett alternativ också, och det är att du bara jobbar med design och inte har en susning om hur det är uppbyggt i grunden och att du kanske läst en broschyr om en fantasi man säljer om att folk inte ska spela mer än 30min.
    För spelbolagen är dessa som bara spelar 30miun ointressanta och med tanke på de som de siktar in sig på och dessa som man kallar för professionella spelare.
    Men i vardagsbruk kallar man dessa för spelmissbrukare.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-05-26 14:04:55 följande:
    Jag känner att jag inte direkt behöver bevisa någonting för en random person på nätet. Antingen tror du på mig eller inte. Jag sover gott om natten oavsett.

    Du verkar förväxla mig som designer med casinooperatörer. Jag vet inte ett skit om hur man driver ett casino, men en hel del om spelutveckling. :)

    Nope, detta med gamification är en av huvudgrunderna för dessa spel.
    Som är en grund för spelutvecklingen för dessa spel, finns tom dokumentärer om detta, och du låtsas om att du inte vet vad gamification är.
    Det du berättar för mig är att du fabulerar, för ingen inom den branschen kan ha missat gamification.


     


    Det är så du berättar att du gör detta och övertydligt också, du är ingen spelutvecklare som inte ens vet om hur såna här spel är uppbyggda psykologiskt och vad syftet är med det.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-06-01 10:33:43 följande:

    Jag är medveten om vad termen gamification innebär, och det är inte riktigt som du tror. :)


    Du sitter och har en massa paranoida fantasier om hur vi sitter med beteendevetare och psykologer för att ta fram en så pass beroendeframkallande produkt som möjligt, och det är så långt ifrån verkligheten som du kan komma. 


    Hur du vill få in gamification här övergår mitt förstånd. 


    Har inte en skrivit vad jag tror om gamification, men uppenbarligen visste du inte vad det var innan du googla.
    En fundamental grund för all såna här spelutvckling.
    Och vad jag tror är bara du som tror.


    Hur du missat det och först nu i tredje inlägger inser att så är det.


     


    Dock berättar du nu att det är sant det jag skriver och att gamification är en viktig sak för dessa spel:
    Finns många dokumentärer om detta också, enda luckorna vi sett är dina.


     


    Det bästa av allt dock, det är hur du avslutar och berätta du inte vet vad gamification är och varför det är så viktigt i dessa spel.
    Detta är baskunskaper för mig, och hade du varit spelutvecklare så hade du inte ens opponera dig.
    Och hade du opponerat dig, så hade det varit om små detaljer och om du hade vetat om de


     


    Det är bara att trycka visa endast på dig, så kan alla se det samma.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-06-02 14:10:26 följande:
    Du är mer än måttligt förvirrad, och denna fixering vid gamification verkar osund. 

    Jag ger mig, du har bestämt dig för hur saker o ting fungerar och därmed punkt.
    Det går inte att resonera med dig.

    Ha det fint Klyban, gå och förstör en annan tråd nu.

    Jag vet redan att du inte är en spelutvecklare, en spelutvecklare på såna här maskiner skulle DIREKT berätta "Ja, gamification är en viktig del innan man kommer till själva designen".


     


     


    Anonym (Slotutvecklare) skrev 2021-05-14 13:48:27 följande:

    Berätta gärna om din egen erfarenhet av spelutveckling. Du verkar väldigt kunnig och rutinerad. Men du verkar ha några små luckor i din kunskap för inte ett ord av vad du skriver är sant, men du kan nog ta igen det så smånigom. 


    Ha en fin dag Klyban, och glöm inte dina mediciner. :)


    Här var gamification inte ett ord sant, som också styrker att du inte är någon spelutvecklare.


    Och sen kom google och den berättade för dig att gamificaction är en viktig del i skapandet av dessa spel, så väl ljud så väl som grafik.


    Detta är nått varje spelutvecklare vet om på slotsmaskiner.
    Men du gick ifrån att berätta att det var fel, till berätta att du är medveten om den.
    Kanske du inte är medveten det går läsa gamla inlägg som är postade innan.


     


    Dock har vi gjort en slutsats efter du utvecklat dig med faktan  om utveckling och skapandet av slotsmaskiner och att detta görs bland annat med gamification.
    Gamification kan både vara bra och dåligt, gamification är endast till för trigga dig.
    Och i slotmaskinernas fall gör dig beroende och bara spela över 30min, i andra använder man det som lärande istället för försöka göra dig bankrutt.


     


    Jag förstår du lämnar diskussionen, men varför du berättar det för mig vet jag inte, för jag kommer aldrig lämna den.
    Varför berättar du att du ska lämna en diskussion och sen inte gör det?


     


    Jo, varför lyster jag gamification också, och med tanken på att du påstår jag förstör nått.
    Jo, det är för ni spelmissbrukare kan göra steg som minskar gamification lite, och där ljud och grafik inte lurar dig tro du vinner en massa pengar varje snurr.
    Och då stänga av ljudet, har man redan gjort det och ändå är missbrukare, ja, då är det andra mekanismer man får ge sig på för att få bukt med missbruket.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Friger skrev 2021-06-02 17:38:52 följande:
    Jag tror faktiskt att du är den du utger dig för att vara. Tycker du låter som en sådan. Själv höll jag på att nörda med programmering i min ungdom. Dock så har jag nördat in på andra saker numera.

    En sak jag undrar över, som jag tänkte på för länge sedan när det gäller onlinespel.

    Hur gör ni för att få till slumptal?
    .

    Dock är gamification en fundamental sak av flera för dessa maskiner.


    Och syftet med gamification är inte att begränsa det till 30min,utan att gör anvbändaren till missbrukare.


    Det finns en hel del dokumentärer om detta, titta på en så förstår man lite vad det är och för lek med psyket det handlar om.(I detta fallet ska man tro man vinner hela tiden, fast det inte är några vinste, tex en 2:- vinst blinkar och låter som det är massor man vinner.)


    Gamification är inte heller alltid dåligt, det kan vara mycket bra i vissa sammanhang och tex lärande och där man luras att lära sig en massa pga gamification.


     


    Den du citerade sade att inte ett ord jag sade om gamification var sann, men vad som var sant enligt slotutvecklan fick vi aldrig reda på och istället tog bakvägen ut för slippa förklara att ena stunden inte veta vad gamification är genom säga att jag inte sa ett sant ord, sen till försöka påstå jag vet visst v ad det är.


    Det är nått som inte stämmer där, och svar kommer vi aldrig få.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Friger skrev 2021-06-02 18:21:39 följande:
    Jag trodde honom i vart fall. Jag tror inte heller dom sitter med psykologer och annat.

    Att människan fastnar lätt i spel är ju inget nytt. Tror att de flesta utvecklare går på intuition. "Det här va skoj, det kör vi på!" typ.

    Får för mig att de flesta casinorna är ganska små. Några nördar som programmerar och några som säljer in skiten. Därför det finns så många.

    Om jag har fel lär väl inte himlen rasa ner. Känns som det kvittar.

    Nej, har inte sett dokumentärer. Vet över lag väldigt lite om Casino. Däremot var jag uppriktigt nyfiken om det där med slumptal.

    Gamification är en hel vetenskap, så någon som kan det finns där.
    Det är anmärkningsvärt att en slotutvecklare säger allt är fel om gamification.
    Det tolkar jag som att personen itne vet betydelsen för dessa maskiner.
    Det finns flera dokumentärer man kan titta på, som förklarar hur det fungerar och syftet.
    Och det finns med på alla maskiner.

    Detta är ingen ny vetenskap, och vetenskapen är förklarad så någon psykolog är inte ens nödvändigt att ha med, allt som krävs är kunskaparna hur det fungerar och hur man lurar spelaren att tro en massa saker och spela mera.

    Och där är inte målet ynka 30min speltid, utan så länge som möjligt, men de säger säkert detta och tror ingen ska nämna gamificiation.


     


    Dock tror jag inte på personen då den berättade i första inlägget att gamification är inte en sak för slotmaskiner.
    Resten ser ut som googlade kunskaper och efter när jag tryckte på att det faktiskt var viktigt.
    Komiskt nog som kom gamification med då, vilket berättar en hel del om att personen inte vet vad det är vid första inlägget om gamification.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Friger skrev 2021-06-02 18:30:41 följande:
    Tja, inte så konstigt. Han kände till ordet även om inte hela innebörden. Vilket skulle stämma mot hans påstående att dom inte pysslar med sådant. Att dom programmerar spel eftersom det är vad dom kan. Typ.

    Själv kände jag varken till ordet eller innebörden tills idag.

    Allt jag skrev var ju fel..., så det finns inget som tyder på det ens.
    Inte ens det allra minsta, för annars hade personen sagt "ja, du har rätt om gamification."
    Och det väntar vi på.


    Kanske du känner det under spelifikation?
    Det är en känd psykologisk mekanism man använder för dessa maskiner.
    Detta är viktiga saker och veta om, då man blir manipulerad av detta hela tiden, andra stora ställen för gamification är ställen som facebook twitter och snapchat.(Och många många MÅÅÅÅÅNGA mer.)
    Gamification gör så företagen tjänar mångfalt mer än utan, då folk är lättlurade.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Friger skrev 2021-06-03 12:39:15 följande:
    Taget, tack så mycket för svar! Ögnade igenom lite granna och det var intressant! :)

    För den som undrar så är slumptal lite knepigare än vad man kan tro. En dator är bra på mycket men inte på att dra ett nummer ur tomma luften.

    När jag höll på att programmera så initierade man slumpgeneratorn först och då togs ett värde från datorns klocka. Utifrån det så räknades tal fram som framstod som slumpmässiga. Men dom var inte slumpmässiga. En bra matematiker eller någon som känner till formeln skulle kunna lösa ut denna och kunna förutspå framtida talserier. Vanligtvis spelar detta ingen roll. Men handlar det om pengar så är det inte så bra.

    Hur dagens datorer gör är säkert mer avancerat men grundproblemet kvarstår. Du måste ha någon yttre faktor som kan generera en lång rad slumpmässiga tal. Klockan är ingen bra sådan sak. Dels så är den enkel att förutsäga, sen har den inte så många olika lägen när allt kommer omkring.

    Många maskiner är även styrda, så slumpen är starkt påverkad i nån del av hanteringen av utfallet.

    Även har man lärt sig genom pokern att slumpgeneratorer går att förutse lite, då det har visat sig att jaga vissa kort lönar sig och beroende på vilken site man är på.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    klyban skrev 2021-06-03 14:43:54 följande:

    Många maskiner är även styrda, så slumpen är starkt påverkad i nån del av hanteringen av utfallet.

    Även har man lärt sig genom pokern att slumpgeneratorer går att förutse lite, då det har visat sig att jaga vissa kort lönar sig och beroende på vilken site man är på.


    *Kan löna sig ska det vara, och gjorde oftare än vanligt.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (...) skrev 2021-06-03 15:10:45 följande:
    Alla slots är slumpmässiga. Vid varje snurr så kommer det ut random sifferkombinationer. Dock finns det någon form av trend, det spelutvecklarna kallas för RTP. Men bara för att personen i teorin får tillbaka exempelvis 96% är så inte alltid fallet alla gånger. Du kan få tillbaka 200% en gång och sen inte vinna ett skit den andra gången

    Där pratade jag inte om slotsmaskiner.


     


    Dock vet vi att slumpen är begränsad av en procent den ska ge ut, slumpen är bara en del av det hela.


     


    Själv sitter jag spelar några gamla slots som är uppe på MAME, och där kan man göra en hel del roligt i inställningarna.
    Dock fungerar en av dessa maskiner extremt udda, och där man kan dubbla sig till massor av pengar och detta skedde även i verkligheten.
    Polarna knäckte den nöten först, och vann 20-30000 under ett par veckor, sen skrotade dom den maskinen, som gick massor av back.


    Vi suttit och funderat på detta många ggr, men jag tror varför den ger så stora summor pga dubblingarna är enkla att dubbla ut.
    Det tror jag beror på de summor som man dubblar bort, för man kommer ofta till 2-3-4 kortet och dubblar bort tusentalskronor(När jag sitter framfördatorn kan man dubbla bort kanske 10k i vissa).
    Vi tror det beror på att de räknar dessa bortdubblingar som pengar man lagt.
    För annars kan jag inte för mitt liv förstå varför den gör just så på dubbling och ett vissa mönster av big/small som är överdrivet mer vanliga.


     


    Ska nog titta på MAME igen, kanske det finns mer roliga maskiner de lagt på, har inte laddat ny version på säkerligen 5-6år, så bör finnas.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (skärpning) skrev 2021-06-03 15:20:28 följande:
    Helt ärligt, sluta bara spela. Spärra dig från alla konton, och så är det inte mer med det. Var ärligt med familjen.

    Tog det beslutet själv en gång i tiden, kanske inte spärra då jag tog det som ett principbeslut.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Friger skrev 2021-06-03 16:15:14 följande:
    Spelar du tillräckligt länge så så stämmer det säkert. Problemet skulle jag tro är att de flesta spel har lite större vinster som inte delas ut så frekvent. Tittar du på spelarna som kollektiv eller om du som enskild spelare spelar extremt längre så kommer det säkert att stämma.
    Kanske med enskilda maskiner, ihopkopplade har nog inte de förutsättningarna att få att en spelare kan se detta att det snurrar runt och även till den personen, då de riktigt stora vinsterna är inte säkert de ens någonsin kommer ut på den maskin man spelar på och när de står i ett nätverk och ibland nätverk av maskiner över multipla ställen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Friger skrev 2021-06-03 16:42:19 följande:
    Spelar ingen roll hur många maskiner eller hur dom är sammankopplade....
    Spel i nätverk delar vinstplan, så ja, det spelar roll.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Spel, Casino! Tips om mitt spelande