Inlägg från: Anonym (Slotutvecklare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Slotutvecklare)

    Spel, Casino! Tips om mitt spelande

    Hej! 


    Jag jobbar med slots. Utvecklar och i viss mån designar. 

    Spelen jag gör är mina skötebarn och jag är oerhört stolt över allihopa, men när jag läser detta så blir jag beklämd. Tanken är att du ska ha roligt en halvtimme i stöten, inte spela bort din familj och hela ditt liv. 


    Så ett vänskapligt "skärpning" blir mitt budskap till dig denna gången. 

    Ah, och lite nyfiken blir jag ju på dina favoritspel faktiskt? 

  • Anonym (Slotutvecklare)
    klyban skrev 2021-05-14 12:12:33 följande:

    Spelen är inte skapade för att "bara" spela i en halvtimme.
    Gameforcation är vad de lever på, och det utvecklar man in i spelen.


     


    Och svaret är att de spelar bort familj och sina liv, det är ett faktum.
    Och de som annonserar för detta, de lägger 5000:- per spelare de vill åt, och de är inga 30minuters spelare precis.

    Men om du utvecklar såna här spel, så är detta nått som du redan borde vetat om.
    De är byggada med psykologi och önskan att användaren ska bli beroende, udda du inte vet om detta.


    Berätta gärna om din egen erfarenhet av spelutveckling. Du verkar väldigt kunnig och rutinerad. Men du verkar ha några små luckor i din kunskap för inte ett ord av vad du skriver är sant, men du kan nog ta igen det så smånigom. 


    Ha en fin dag Klyban, och glöm inte dina mediciner. :)

  • Anonym (Slotutvecklare)
    klyban skrev 2021-05-14 14:06:19 följande:

    Om det kommer någon och säger att spelutvecking på dessa maskiner är inte skapade ur psykologi och gamification berättar de inte har en susning om detta arbete med spelutveckling för dessa banditer.
    Om du inte redan vet om dessa, så berättar du att du inte arbetar med detta ens.
    Och googla in dessa kunskaper nu ändrar inte att du inte ens vet hur dessa maskiner är uppbyggda och varför.


     


    Nä, varför ska jag glömma av min blodtjrycksmedicin för, låter rätt korkat att glömma den?
    Men väldigt talande att du inte vet vad du pratar om och med tanke dessa är så prominenta i dessa spel.
    Det blir faktiskt alltid så med ad hominem, det döljer inte faktumet att du missat fundamentala saker i speluppbyggnaden av dessa spel.


     


    Detta är din sista chans i tråden att lyckas påvisa du jobbar med detta, men glöm inte av dessa.
    Och spela i 30min vill ingen de ska göra, utan att de ska bli beroende genom psykologi och gamification.
    Spelbolagen lade innan 5000:- per spelare de ville åt, och dessa som aldrig spelar i 30min.
    De andra är de givetvis intresserade av, men inte målgruppen och det visar summorna man lägger och vart sen vinsterna kommer ifrån.


     


    Så om du ska hävda du är spelutvecklare av dessa spel, så upp till bevis.
    Du missat flera fundamentala saker redan, så har svårt och se att du komemr vidare.
    Finns ett alternativ också, och det är att du bara jobbar med design och inte har en susning om hur det är uppbyggt i grunden och att du kanske läst en broschyr om en fantasi man säljer om att folk inte ska spela mer än 30min.
    För spelbolagen är dessa som bara spelar 30miun ointressanta och med tanke på de som de siktar in sig på och dessa som man kallar för professionella spelare.
    Men i vardagsbruk kallar man dessa för spelmissbrukare.


    Jag känner att jag inte direkt behöver bevisa någonting för en random person på nätet. Antingen tror du på mig eller inte. Jag sover gott om natten oavsett.

    Du verkar förväxla mig som designer med casinooperatörer. Jag vet inte ett skit om hur man driver ett casino, men en hel del om spelutveckling. :)
  • Anonym (Slotutvecklare)
    klyban skrev 2021-05-26 15:53:48 följande:

    Nope, detta med gamification är en av huvudgrunderna för dessa spel.
    Som är en grund för spelutvecklingen för dessa spel, finns tom dokumentärer om detta, och du låtsas om att du inte vet vad gamification är.
    Det du berättar för mig är att du fabulerar, för ingen inom den branschen kan ha missat gamification.


     


    Det är så du berättar att du gör detta och övertydligt också, du är ingen spelutvecklare som inte ens vet om hur såna här spel är uppbyggda psykologiskt och vad syftet är med det.


    Jag är medveten om vad termen gamification innebär, och det är inte riktigt som du tror. :)


    Du sitter och har en massa paranoida fantasier om hur vi sitter med beteendevetare och psykologer för att ta fram en så pass beroendeframkallande produkt som möjligt, och det är så långt ifrån verkligheten som du kan komma. 


    Hur du vill få in gamification här övergår mitt förstånd. 

  • Anonym (Slotutvecklare)
    klyban skrev 2021-06-01 11:22:32 följande:

    Har inte en skrivit vad jag tror om gamification, men uppenbarligen visste du inte vad det var innan du googla.
    En fundamental grund för all såna här spelutvckling.
    Och vad jag tror är bara du som tror.


    Hur du missat det och först nu i tredje inlägger inser att så är det.


     


    Dock berättar du nu att det är sant det jag skriver och att gamification är en viktig sak för dessa spel:
    Finns många dokumentärer om detta också, enda luckorna vi sett är dina.


     


    Det bästa av allt dock, det är hur du avslutar och berätta du inte vet vad gamification är och varför det är så viktigt i dessa spel.
    Detta är baskunskaper för mig, och hade du varit spelutvecklare så hade du inte ens opponera dig.
    Och hade du opponerat dig, så hade det varit om små detaljer och om du hade vetat om de


     


    Det är bara att trycka visa endast på dig, så kan alla se det samma.


    Du är mer än måttligt förvirrad, och denna fixering vid gamification verkar osund. 

    Jag ger mig, du har bestämt dig för hur saker o ting fungerar och därmed punkt.
    Det går inte att resonera med dig.

    Ha det fint Klyban, gå och förstör en annan tråd nu.
  • Anonym (Slotutvecklare)
    Friger skrev 2021-06-02 17:38:52 följande:
    Jag tror faktiskt att du är den du utger dig för att vara. Tycker du låter som en sådan. Själv höll jag på att nörda med programmering i min ungdom. Dock så har jag nördat in på andra saker numera.

    En sak jag undrar över, som jag tänkte på för länge sedan när det gäller onlinespel.

    Hur gör ni för att få till slumptal?
    .

    Halloj! 


     


    Vi använder en RNG (Random Number Genrator) på licens som verifieras och auditeras vartannat år, dvs att den testas genomgående så att den verkligen gör vad som utlovas. 

  • Anonym (Slotutvecklare)
    Friger skrev 2021-06-03 12:39:15 följande:
    Taget, tack så mycket för svar! Ögnade igenom lite granna och det var intressant! :)

    För den som undrar så är slumptal lite knepigare än vad man kan tro. En dator är bra på mycket men inte på att dra ett nummer ur tomma luften.

    När jag höll på att programmera så initierade man slumpgeneratorn först och då togs ett värde från datorns klocka. Utifrån det så räknades tal fram som framstod som slumpmässiga. Men dom var inte slumpmässiga. En bra matematiker eller någon som känner till formeln skulle kunna lösa ut denna och kunna förutspå framtida talserier. Vanligtvis spelar detta ingen roll. Men handlar det om pengar så är det inte så bra.

    Hur dagens datorer gör är säkert mer avancerat men grundproblemet kvarstår. Du måste ha någon yttre faktor som kan generera en lång rad slumpmässiga tal. Klockan är ingen bra sådan sak. Dels så är den enkel att förutsäga, sen har den inte så många olika lägen när allt kommer omkring.
    Jag ska inte svära på det, men jag tror den vi kör på använder sig av en sönderfallande Cesiumatom som bas för slumpserien. Men detta är inte mitt gebeit, så citera mig inte.
  • Anonym (Slotutvecklare)
    Friger skrev 2021-06-02 17:56:42 följande:
    En sanning med modifikation.

    Skulle tro att Casinorna har en viss procent som dom delar ut i vinst, exempelvis 48% till spelare, 52% till Casino. Sen kalibreras spelen så att oddsen hamnar där.

    Spelar du en gång så kan du antingen vinna eller förlora. Spelar du 1.000 gånger så kommer du ligga nära dom där 48%. Spelar du 1.000.000 gånger så kommer du ligga på 48%.

    Enda sättet att runda den krassa matematiken, att du alltid förlorar i förlängningen, är om du vinner så mycket pengar att du kan dra dig tillbaka för gott.

    Därför jag lägger min blygsamma spel-peng på Eurolotto. Spelar för en hundring i veckan. Sannolikheten för att jag ska vinna 100 miljoner eller mer är nästan obefintlig. Men gör jag det så går jag vinnande ut ur spelet. Gillar att åtminstone ha en teoretisk chans! :P
    Halloj! 

    Detta är i stort sett helt korrekt. Vi kallar det RTP (ReturnToPlayer) och det brukar ligga runt 96% - 98% som går tillbaka till spelaren. Brukar baseras på 10 miljoner rundor eller någon annan rund, fin och hög summa.
Svar på tråden Spel, Casino! Tips om mitt spelande