• Anonym (Skolbyte)

Skolbyte

Mitt barn går i mellanstadiet i en skola som ligger långt ifrån både mitt och pappans hem. Jag och pappan var överens om skola när barnet började F-klass då pappan bodde nära skolan och jag jobbade på samma ort.

Sen flyttade pappan flera mil bort vilket innebär att nu när barnet vill sluta på fritids har hen ingen möjlighet att ta sig hem på egen hand. Pappan tycker att barnet får vara på fritids men det börjar verkligen bli ohållbart när alla kompisarna har slutat och jag får dessutom köra en omväg på cirka en timma varje dag för att hämta och lämna på skolan.

Alltså vill både jag och barnet byta till en skola nära vårt hem. Men pappan vägrar med hänvisning till att han får längre till barnets skola. Vilket är sant. Men han har ju redan flyttat tre mil bort från den själv.

Kan jag få enskild vårdnad på grund av det här? Vi har redan provat Familjerätten utan att komma någonstans.

• Svar på tråden Skolbyte
  • Anonym (Skolbyte)

*puffar*

• Censur

Hur tänker han när barnet börjar högstadiet och inte längre har rätt till fritids? Det är ju inte bara en tillfällig fråga hur den ska lösas nu, utan hur den ska lösas längre fram. Barnet måste kunna ta sig till och från skolan, annars får någon av er anpassa era arbetstider till barnets tider.

Om du har rätt till enskild vårdnad vet jag dock inte. Försök prata med honom igen, annars så kontakta en advokat och fråga hur du ska gå till väga i frågan.

Hoppas det löser sig! 

• Glinda från Oz
    Censur skrev 2018-03-02 10:25:43 följande:

Hur tänker han när barnet börjar högstadiet och inte längre har rätt till fritids? Det är ju inte bara en tillfällig fråga hur den ska lösas nu, utan hur den ska lösas längre fram. Barnet måste kunna ta sig till och från skolan, annars får någon av er anpassa era arbetstider till barnets tider.

Om du har rätt till enskild vårdnad vet jag dock inte. Försök prata med honom igen, annars så kontakta en advokat och fråga hur du ska gå till väga i frågan.

Hoppas det löser sig! 

Någon på högstadiet kan ta bussen.
  • Censur
    Glinda från Oz skrev 2018-03-02 10:29:42 följande:
    Någon på högstadiet kan ta bussen.
    Om det nu går bussar. Vi bor på landet och har blivit nekade skolskjuts trots att bussen kör rakt utanför huset varje dag. Kommunen tillgodoser inte skolskjuts om man valt en annan skola än den som de erbjuder. Också separerade föräldrar där mamman sökte om ensam vårdnad för att få sin vilja igenom. 
  • Glinda från Oz
    Censur skrev 2018-03-02 10:47:22 följande:

Om det nu går bussar. Vi bor på landet och har blivit nekade skolskjuts trots att bussen kör rakt utanför huset varje dag. Kommunen tillgodoser inte skolskjuts om man valt en annan skola än den som de erbjuder. Också separerade föräldrar där mamman sökte om ensam vårdnad för att få sin vilja igenom. 

Jag pratar inte om skolskjuts utan helt vanlig kommunaltrafik.
  • Anonym (Skolbyte)
    Glinda från Oz skrev 2018-03-02 11:15:04 följande:

Det går inte någon kommunaltrafik dit.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Skolbyte) skrev 2018-03-02 18:42:16 följande:
    Varför bosätter man sig  där det inte  finns några  kommunikationer när man har barn?
  • Glinda från Oz

Jag undrar samma som Annie
  • Anonym (Skolbyte)
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-02 18:43:27 följande:

Varför bosätter man sig  där det inte  finns några  kommunikationer när man har barn?

För att man hittar en ny kvinna som är uppvuxen där och bor där. Sen kan man diskutera den prioriteringen...
  • Censur
    Glinda från Oz skrev 2018-03-02 11:15:04 följande:
    Går ingen kommunaltrafik till min bostad heller.
  • Censur
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-02 18:43:27 följande:
    För att livet ibland tar oväntade vändningar som gör att man tvingas till det. Vi fick hjälp av en släkting att hyra det här huset efter flera månader av flera kriser efter varandra, vad vill jag inte gå in på eftersom jag kommer bli igenkänd om någon skulle råka läsa här. 
  • Anonym (Svea)

Varför har ni inte ansökt om skolskjuts?
  • Anonym (Annie)
    Censur skrev 2018-03-04 14:41:25 följande:
    För att livet ibland tar oväntade vändningar som gör att man tvingas till det. Vi fick hjälp av en släkting att hyra det här huset efter flera månader av flera kriser efter varandra, vad vill jag inte gå in på eftersom jag kommer bli igenkänd om någon skulle råka läsa här. 
    Fast i TS fall så har varken hon eller pappan tänkt på detta på flera år. TS har ju vetat hela tiden att det inte finns  bussar till skolan, hur hade hon tänkt lösa det när barnet blir stort nog för att själv ta sig hem? Varför väljer man en skola som ligger så långt bort från där man bor?
  • Censur
    Anonym (Annie) skrev 2018-03-04 17:17:12 följande:
    Fast i TS fall så har varken hon eller pappan tänkt på detta på flera år. TS har ju vetat hela tiden att det inte finns  bussar till skolan, hur hade hon tänkt lösa det när barnet blir stort nog för att själv ta sig hem? Varför väljer man en skola som ligger så långt bort från där man bor?
    Sant, våra barn började skolan i år. Vi har tid att hitta boende närmare skolan. Tror inte att man ska vara så snabb med att döma oavsett, det kan finnas alla möjliga orsaker till varför.
Svar på tråden Skolbyte