Inlägg från: Akireb |Visa alla inlägg
  • Akireb

Gravid under provanställning. Vad är era tips och erfarenheter?

Hej.

Jag var i samma situation i somras. Påbörjade ett nytt jobb och en månad senare visade det sig att jag var gravid. Detta är min fjärde graviditet och fick ert missfall innan så därför valde jag att inte berätta något till arbetsgivaren förens det gått ett tag för att delar att graviditeten går vägen. Når hag väl berättade i v15 så tog min arbetsgivare det väldigt bra, gratulerade och berättade att om det är något jag behöver så finns hen där. Jag blev sedan sjukskriven from v28 (när ungefär hela 6månaders provanställningen passerat) och fick bekräftat att jag fått fast tjänst pga min personlighet och engagemang.

Jag har haft tur aom har fått en så fin och bra arbetsgivare.

Som ovan skriven så får inte arbetsgivaren avskeda pga graviditet men det förekommer ändå på arbetsplatser och det är relativt lätt för en arbetsgivare att kringgå detta. Har varit i kontakt med facket och de säger i princip samma.

Jag rekommenderar att du avvaktar för att se att graviditet löper på som den ska och lär känna kollegor och arbetsgivare. När du känner dig redo, då berättar du. Enligt lag behöver man informera arbetsgivaren 2 mån innan bf.

Lycka till!

Svar på tråden Gravid under provanställning. Vad är era tips och erfarenheter?