• Kampanj
    Som kille måste man ta första steget, för annars händer inget. Svenska tjejer är jävligt blyga, lata. Tjejer jag träffat från andra länder är mycket mer på än svenska.
     Citera
  • Kampanj
    Kampanj skrev 2018-02-25 08:09:58 följande:
    Låter ju bra och allt. Men verkligheten är en annan sak.
    genusnytt.wordpress.com/2011/06/05/tjejer-sags-vara-bortskamda-vid-dejting/
    Det var det här jag svarade på, men citeringsfunktionen la av
    "Det verkar ju jättedumt att strunta i att skriva till någon man hittat och tycker är intressant pga principskäl. Då avsäger man ju sig många chanser att hitta någon man passar ihop med.

Visserligen drabbar det bara en själv.

Den som först är intresserad skriver först tycker jag."
  • Kampanj
    Anonym (könsroller) skrev 2018-02-24 11:36:28 följande:
    Ja det måste vara riktigt hopplöst för  s k "vanliga män" även kvinnor faktiskt att ragga på dejtsidor. De flesta människor är mycket mer attraktiva i verkligheten och kommer fram via kroppsspråk, verbala talanger, utstrålning, humor osv.
    Människor man aldrig skulle ge en chans på nätet blir plötsligt intressanta för att kemin stämmer och man har saker gemensamt t ex.
    Därför är bilder så viktiga och förmåga att kunna uttrycka sig bra och sticka ut i mängden. Jag går bara på bilder när jag väljer.

De måste vara snygga och intressanta för att jag ska orka läsa profilen.

Personligen har jag haft lätt att få sex och att folk blir intresserade men svårare att hitta seriösa män som jag själv blir attraherad av. Ofta blir det bara kk förhållande med mycket yngre killar, såna där jag aldrig hade kunnat få som pojkvänner.

Men bättre än inget i vissa lägen.

Tror det är realtivt få som får till det på nätet och är "exakta målgruppen" för majoritetens önskemål om partner. Snygga killar har nog allra  bäst förutsättningar att hitta både kärlek och sex. De är vinnarna som jag ser det,.

Snygga kvinnor får många potentiella anbud och partners men snöar oftast bara in på en enda kille som ju är så SNYGG att han inte kan tänka sig bli seriös. Så deras skönhet är bortkastad eftersom de inte intresserar sig för ligga runt i lika hög grad som killar.

Ge inte upp men satsa på snygga bilder och att skriva intressant! Och våga vara lite sexig..det är ofta en bristvara bland  "vanliga"män.
    Spelar ingen roll hur många bilder eller intressant text man har, kvinnor är passiva.
  • Kampanj
    Physalis skrev 2018-02-25 12:40:25 följande:
    Nu orkar jag inte klicka på någon länk men jag ser att det står att tjejer är bortskämda vid dejting.

Det är väl bara att strunta i de tjejerna då? Vem vill ha någon som är bortskämd och förväntar sig att bli servad. Jag hade tolkat brist på egna initiativ dom ointresse och gått vidare. Sen är det den personens förlust om denne bara spelade spel eller förväntade sig att jag skulle sköta allt.

Ha lite tålamod och hitta någon uppvaktar dig på ett sätt du uppskattar istället.
    Nej. Det funkar inte så för killar. Vi kan inte bara ha tålamod och vänta. Ingen tjej kommer och uppvaktar en eller tar första steget.
  • Kampanj
    Physalis skrev 2018-02-25 12:40:25 följande:
    Nu orkar jag inte klicka på någon länk men jag ser att det står att tjejer är bortskämda vid dejting.

Det är väl bara att strunta i de tjejerna då? Vem vill ha någon som är bortskämd och förväntar sig att bli servad. Jag hade tolkat brist på egna initiativ dom ointresse och gått vidare. Sen är det den personens förlust om denne bara spelade spel eller förväntade sig att jag skulle sköta allt.

Ha lite tålamod och hitta någon uppvaktar dig på ett sätt du uppskattar istället.
    Såhär står det i länken:

Debattören Henrik Ladström har skrivit en intressant debattartikel på Aftonbladet.se. Han hävdar att jämställdheten är usel vid internetdejting. Jag citerar:

?Som tjej har du inga problem med att bli kontaktad ? det enda som krävs är att du har en sida och gett indikationen att du är tjej. Mer än så behövs faktiskt inte. Inte ens en presentation, det räcker med en profilbild om ens det.

Killarna mejlar dig i vilket fall, och uppvaktar på alla tänkbara sätt. Klart att tjejerna blir ­förtjusta, vem vill inte bli bekräftad på det sättet?

Är du kille, å andra sidan, får du ta saken i egna händer. Du kan nämligen inte förvänta dig att tjejerna hör av sig, hur många foton du än har, eller hur välskriven din presentation än må vara.

Nä, skärpning! Det är mycket snack om jämställdhet i samhället, så varför skulle det vara annorlunda på dejtingsidorna? Tjejer, sluta vara så bortskämda och initiativlösa, det är inte särskilt attraktivt.

Ta tag i saken i stället och visa lite initiativ. Och killar, sluta skrämma bort tjejerna och tjata hål i huvudet på dem. Ta det lite lugnt, ha tålamod.?

Det här är, som sagt, mycket intressant. Inom allt som på något sätt har med dejting att göra råder faktiskt en förkrossande könsmaktsordning. Ja, jag tycker faktiskt att termen är motiverat i det här fallet (till skillnad från när feministerna använder den). Kvinnor har ett enormt överläge inom dejting, parbildning, relationer. Jag undrar ? varför ?räknas? inte det i samhällsdebatten?

Samhällsdebatten på genusområdet är ju så underligt ordnat att den helt och hållet kretsar kring de områden där män har makt. De områden där kvinnor har makt räknas i princip aldrig. Väldigt underligt. Då är det ju lätt att utmåla män som räkmackeglidare. Varför låter männen det ske?

Henrik Ladström uppmanar tjejerna att sluta vara så bortskämda. Ja, vi får väl se om de läser hans debattartikel och följer uppmaningen nu. Stämningen kanske är en helt annan på dejtingsidorna imorgon. Ladström uppmanar också killarna att sluta skämma bort tjejerna.

Det är ju lätt att säga. Den som försöker blir förmodligen utan svar, helt enkelt. Så är det när det råder obalans på en marknad.

Tack för tipset, Urban!

PS: Även när det gäller reproduktiv makt, sexuell makt och relationsmakt generellt sett har kvinnor ett stort övertag över män. Exempel på det sistnämnda: Efter en skilsmässa är det oftast mannen som hamnar i ensamhet medan kvinnan har ett nätverk av väninnor att falla tillbaka på.

• Kampanj
    Physalis skrev 2018-02-25 14:19:20 följande:
    Det kan knappast gälla alla män. Möjligen de män som inte har något som attraherar kvinnor.

Vad gäller debattinlägget så låter det lite bakvämt. Nu måste jag generalisera lite men: Vad jag förstår så är det män som bombarderar kvinnor med meddelanden på dejtingsiter till den grad att kvinnorna inte hinner göra annat än att svara på de som verkar intressanta.

Det är männen som måste byta strategi från att skicka massmeddelanden till 100 kvinnor i hopp om att någon svarar och istället välja ut en eller ett fåtal och skriva mer kvalitativt. Då skulle kvinnorna hinna leta runt lite själva också.
    Jag gör det. Men vad spelar det för roll när tjejerna får mejl från 100 andra killar. Och när man faktiskt inte får svar från de få utvalda tjejerna man skriver till.
    Den där dejtappen Bumble verkar vara en bra idé, där endast tjejer får skriva först.
Svar på tråden Vem ska skriva först?