• Beetle

Ej överens om vegetarisk mat

Hej!
    Har ett ex som är vegetarian. Min son på 8 år bor hos henne endast varannan helg i övrigt är han hos mig. Hon är vegetarian sedan 5 år. Nu har hon visat hemska bilder för min son kring slakt och nu i helgen säger att han vill bli vegetarian. 10 minuter efteråt äter han spagetti och köttfärssås. Hur kan jag svara henne nu när hon vill att jag skall fylla i blankett om att han skall äta vegetariskt på skolan? För min del har jag inget emot vegetarianer men anser att han är alldeles för ung för att förstå hela frågan och tycker att när han själv kan laga mat och förstå lite näringslära så kan han få ta det beslutet.

• Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat
  • Kanttant
    Anonym (Hepp) skrev 2018-02-20 23:28:41 följande:

Precis som man inte tvingar på någon religion ska man inte tvinga på någon en specifik kost. Vill pojken bli vegetarian så ska han själv få ta det beslutet men då ska han även förstå vad det är att vara vegetarian, inte efter att mamma har visat hemska bilder för att manipulera fram något !

TS - nu vet jah inte hur ni gör för att lägga upp mat hemma hos er men du och sonen kan exempelvis varje söndag kväll göra matschema för varje vecka. Släng in en eller annan vegetarisk rätt som ni båda kommer fram till (om ni vill) och ät det ihop. Visst kan man introducera men föredrar han kött framför vegetariskt - då är det så.

Min systerdotters pappa är muslim och hennes mamma är kristen. Systerdotter är 14år och än så länge "neutral" för hon vill själv bestämma vad hon ska tro på när hon förstår innebörden av den religion hon väljer - vad det än blir och om det ens blir.

Fast du kan ju inte på något vis jämföra kost och religion. Att utöva religion är inte nödvändigt, därav går det alldeles utmärkt att förhålla sig neutralt till det gällande barnet. Men äta måste man ju göra och då kommer du ha en viss kost. ALLA föräldrar måste "tvinga på" sina barn en kost, annars är det barnmisshandel alt. att man alltid har allting hemma (allt!) så barnet får välja helt fritt jämt. Inget av de är ju något seriöst alternativ förstås. Att äta vegetariskt är egentligen inte en mer specfik kost än den kost som innehåller även kött och mejeri. Även dessa ser ju olika ut och är specifika.
  • Anonym (Hepp)
    Kanttant skrev 2018-02-21 01:45:58 följande:

Fast du kan ju inte på något vis jämföra kost och religion. Att utöva religion är inte nödvändigt, därav går det alldeles utmärkt att förhålla sig neutralt till det gällande barnet. Men äta måste man ju göra och då kommer du ha en viss kost. ALLA föräldrar måste "tvinga på" sina barn en kost, annars är det barnmisshandel alt. att man alltid har allting hemma (allt!) så barnet får välja helt fritt jämt. Inget av de är ju något seriöst alternativ förstås. Att äta vegetariskt är egentligen inte en mer specfik kost än den kost som innehåller även kött och mejeri. Även dessa ser ju olika ut och är specifika.

Fast jag ser ingen anledning till att mitt barn ska bli vegetarian bara för att jag är? Ocj man behöver inte ha "allt" hemma bara för att du ger ditt barn kött även fast du inte har? Vad är det jobbiga i att köpa hem falukorv och ett paket köttfärs extra i veckan? Är du vegetarian har du nog basmat som ris, pasta, potatis, bulgur etc. Att då köpa hem två eller tre extravaror är inte en stor grej ander jag. Barn går i sig all näring utan att äta kött men jah skulle aldrig tvinga på mitt barn en speciell kost bara för att jag har avstått från något ? Att introducera ocj variera sig i mat det är en sak men att helt utesluta tycker inte jag är okej överhuvudtaget.
  • fluu

Gå på barnets vilja. En tioåring kan mycket väl veta vad hen anser kring att äta djur, men man får också göra klart att man måste få i sig nog med protein och det inte bara ära att ta bort kött utan det måste också ersättas med något. Han kan ju dessutom ändra sig senare om han känner så. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kanttant
    Anonym (Hepp) skrev 2018-02-21 07:08:00 följande:

Fast jag ser ingen anledning till att mitt barn ska bli vegetarian bara för att jag är? Ocj man behöver inte ha "allt" hemma bara för att du ger ditt barn kött även fast du inte har? Vad är det jobbiga i att köpa hem falukorv och ett paket köttfärs extra i veckan? Är du vegetarian har du nog basmat som ris, pasta, potatis, bulgur etc. Att då köpa hem två eller tre extravaror är inte en stor grej ander jag. Barn går i sig all näring utan att äta kött men jah skulle aldrig tvinga på mitt barn en speciell kost bara för att jag har avstått från något ? Att introducera ocj variera sig i mat det är en sak men att helt utesluta tycker inte jag är okej överhuvudtaget.

Du verkar ha missat min poäng helt och hållet. Du skrev att man inte ska påtvinga barn en specifik kost, det jag menar är att det gör (och måste) alla föräldrar göra. Enda gången du inte skulle påtvinga dem en specifik kost är om allt som går att äta finns tillgängligt till dem att välja fritt. Det var det som syftades med att ha allt hemma.

Du påtvingar redan ditt barn en speciell kost, den är bara inte speciell enligt dig för att det är vad du är van med - med det är fortfarande en påtvingad speciell kost.
  • Anonym (Hepp)
    Kanttant skrev 2018-02-21 08:01:18 följande:

Du verkar ha missat min poäng helt och hållet. Du skrev att man inte ska påtvinga barn en specifik kost, det jag menar är att det gör (och måste) alla föräldrar göra. Enda gången du inte skulle påtvinga dem en specifik kost är om allt som går att äta finns tillgängligt till dem att välja fritt. Det var det som syftades med att ha allt hemma.

Du påtvingar redan ditt barn en speciell kost, den är bara inte speciell enligt dig för att det är vad du är van med - med det är fortfarande en påtvingad speciell kost.

Alltså du menar att exempel jag som mamma/person påtvingar en speciell kost baserad på mina matrutiner - alltså den kost jag är van vid även om det är "vanlig random" mat? Alternativ köttbullar och potatis / pasta och köttfärs / kyckling och ris etc?

Det jag menar med att inte "tvinga på ett barn en specifik kost" är att medvetet utesluta exempelvis kött om jag är vegetarian. Även om man "påtvingar barn" den kost av vanlig mat man har hemma så utesluter du inte något för barnet. Om vi inte har ätit lamm hemma men barnet skulle vilka äta det om vi går på resturang eller är bortbjudna så skulle ju mitt barn kunna äta det - jag ger barnet ett alternativ och begränsar inte för att vi utesluter eller har "påtvingat" barnet att bli vegetarian. Det är lite så jag menar. Absolut att du inte köper hem allt men om mitt barn äter hos en kompis ska han eller hon få äta maten som serveras oavsett vad dem serverar. Mitt barn ska inte behöva säga "nej jag har aldrig ätit kött för mamma säger att jag bara får äta grönt". Jag skullle heller aldrig komma med specialintyg i till skolbespisningen för att mitt barn är vegetarian pga mig. Väljer mitt barn däremot att äta vegetariariskt - då är det helt annan sak.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (123) skrev 2018-02-20 19:21:15 följande:
    Då får dom väl göra det. Det betyder ju inte att barnet MÅSTE äta det
    Exakt, skriv på pappret för att slippa tjafs och säg till sonen 
    att han får äta det som verkar godast i skolan.  
  • Beetle

Tack för alla svar. Det är ju så att väljer man vegetariskt på skolan så får man inte äta något annat än den vegetariska rätten som serveras. Hemma kan vi givetvis göra som vi vill. När jag menar att han får växa till sig och lära sig om näringslära och laga sin mat själv så handlar det dels om att jag är uppväxt själv med att det som ställs på bordet äter man. Jag avskyr att slänga mat. Jag tycker det är ett vansinnigt slöseri. Det har ju gjort att han äter i stort sett allt med god aptit. Han får absolut laga mat själv hemma men han klarar inte av det än, Näringsläran handlar ju om att det finns risker med att inte kunna den. Att se till att man får i sig en allsidig kost behöver absolut inte innebära att man måste äta kött men man måste ju första hur kroppen fungerar och vad för behov man har. Jag är själv väldigt förtjust i vegetarisk mat men likväl äter jag kött när jag vill. Jag gör de valen själv. Jag tycker att min son kan få göra dem när han är medveten om vad det innebär. En 8-åring är i mina ögon inte mogen att ta de besluten det tycker jag ligger på föräldrars ansvar. Nu ligger istället mitt ex på och försöker påverka honom i väldigt många beslut. Detta är bara ett av dem. Tyvärr kommer jag säkert hamna i konflikt nu när jag säger att jag inte tänker skriva på en sådan blankett. Det är bara så jäkla trist att hamna i konflikt.

• Kanttant
    Anonym (Hepp) skrev 2018-02-21 08:30:42 följande:

Alltså du menar att exempel jag som mamma/person påtvingar en speciell kost baserad på mina matrutiner - alltså den kost jag är van vid även om det är "vanlig random" mat? Alternativ köttbullar och potatis / pasta och köttfärs / kyckling och ris etc?

Det jag menar med att inte "tvinga på ett barn en specifik kost" är att medvetet utesluta exempelvis kött om jag är vegetarian. Även om man "påtvingar barn" den kost av vanlig mat man har hemma så utesluter du inte något för barnet. Om vi inte har ätit lamm hemma men barnet skulle vilka äta det om vi går på resturang eller är bortbjudna så skulle ju mitt barn kunna äta det - jag ger barnet ett alternativ och begränsar inte för att vi utesluter eller har "påtvingat" barnet att bli vegetarian. Det är lite så jag menar. Absolut att du inte köper hem allt men om mitt barn äter hos en kompis ska han eller hon få äta maten som serveras oavsett vad dem serverar. Mitt barn ska inte behöva säga "nej jag har aldrig ätit kött för mamma säger att jag bara får äta grönt". Jag skullle heller aldrig komma med specialintyg i till skolbespisningen för att mitt barn är vegetarian pga mig. Väljer mitt barn däremot att äta vegetariariskt - då är det helt annan sak.

Det är klart du utesluter saker. Alla utesluter saker mer eller mindre. De som äter vegetariskt kanske utesluter mer än dig bara.

Ja ja, var inte ute efter att diskutera din kost och den kost du påtvingar dina barn. Syftet var helt enkelt bara att påpeka att kost och religion inte är jämförbart och att alla föräldrar måste "påtvinga" sina barn en kost.
  • Kanttant
    Beetle skrev 2018-02-21 09:59:36 följande:

Tack för alla svar. Det är ju så att väljer man vegetariskt på skolan så får man inte äta något annat än den vegetariska rätten som serveras. Hemma kan vi givetvis göra som vi vill. När jag menar att han får växa till sig och lära sig om näringslära och laga sin mat själv så handlar det dels om att jag är uppväxt själv med att det som ställs på bordet äter man. Jag avskyr att slänga mat. Jag tycker det är ett vansinnigt slöseri. Det har ju gjort att han äter i stort sett allt med god aptit. Han får absolut laga mat själv hemma men han klarar inte av det än, Näringsläran handlar ju om att det finns risker med att inte kunna den. Att se till att man får i sig en allsidig kost behöver absolut inte innebära att man måste äta kött men man måste ju första hur kroppen fungerar och vad för behov man har. Jag är själv väldigt förtjust i vegetarisk mat men likväl äter jag kött när jag vill. Jag gör de valen själv. Jag tycker att min son kan få göra dem när han är medveten om vad det innebär. En 8-åring är i mina ögon inte mogen att ta de besluten det tycker jag ligger på föräldrars ansvar. Nu ligger istället mitt ex på och försöker påverka honom i väldigt många beslut. Detta är bara ett av dem. Tyvärr kommer jag säkert hamna i konflikt nu när jag säger att jag inte tänker skriva på en sådan blankett. Det är bara så jäkla trist att hamna i konflikt.

Problemet i det hela är ju olika utgångspunkter. Du pratar om att inte vilja slänga mat, att man äter det som serveras osv. Det kanske mamman håller med om till 100% också, men tycker inte att kött och mejeri ska ingå i detta av (vad det låter som) etiska skäl. Det är ju lite annorlunda än att bara vägra äta något. Dock håller jag med andra om att visa blodiga slaktbilder för barn är inte så lämpligt. Kanske du kan prata med henne om det? En kompromiss skulle kanske kunna vara att det är helt okej att svara ärligt på frågor från barnet om varifrån maten kommer ifrån osv.

Barn ska inte styra över sin egen kost, som förälder har man ju ett ansvar för att barnet får i sig bra mat och tillräckligt med sådan och inte för mycket onyttigt. Men det är fullt möjligt att uppnå även med vegetarisk kost. Och handlar det om att barnet reagerar emotionellt/etiskt kring köttätande så borde det faktiskt respekteras tycker jag. Tycker inte barn är för små för att förstå och koppla det. Just nu är det dock lite otydligt vad just ert barn vill. Han sa att han ville äta vegetariskt efter bilderna, vilket är förståeligt. Frågan är om det var en "spontan" reaktion och känsla eller något han kommer fortsätta tänka på och hålla kvar i. Att han rätt snart efter att han sagt det åt köttförsås med kött i är inget märkligt i sig. Antar att han ätit det många gånger tidigare och är van med det. Att han åt det då betyder varken bu eller bä gällande hans uttryckta önskan om att äta vegetariskt. Kanske han inte brydde sig, kanske han inte gjorde kopplingen bara och åt av vana.

Sedan detta om att han ska kunna näringslära och laga mat själv, tycker det är lite orimligt krav. Det är ju inget krav du ställer nu? Som sagt, är önskan genuin och ihållande gällande vegetarisk mat för att han reagerar etiskt/emotionellt kring det tycker jag man bör respektera det. Klart en 8-åring inte kommer kunna laga maten själv eller förstå vad han får i sig näringsmässigt, men det är ju ditt ansvar som förälder. Om du sen vill ta hänsyn till hans önskan och känslor kring det hela är ju upp till dig.

Men kort och gott, prata med mamman så ni är överrens om vad för slags material är okej att visa. Nu är han bara 8 år, kanske det räcker med att prata om och svara på frågor, när han blir äldre kanske han får ta del av annat också. Avvakta lite, prata med sonen om det och se hur han känner kring det hela i längden. Kvarstår önskan om att äta vegetariskt och han på riktigt förstår kopplingen att köttförsåsen har kött i och att vegetariskt innebär en vegetarisk version på "kött"försås och allt annat, ptja... då tycker jag att hans önskan borde respekteras.
  • fluu
    Beetle skrev 2018-02-21 09:59:36 följande:

Vem har sagt att det skulle vara barnets ansvar att se till näringsinnehållet? Det vore ditt jobb som förälder. Vill du inte slänga mat så servera inte det barnet inte vill äta. Och självklart har även barn rätt att veta var mat kommer ifrån även om ditt ex handlade på ett mindre lämpligt sätt i den frågan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ej överens om vegetarisk mat