Beetle skrev 2018-02-21 09:59:36 följande:
Tack för alla svar. Det är ju så att väljer man vegetariskt på skolan så får man inte äta något annat än den vegetariska rätten som serveras. Hemma kan vi givetvis göra som vi vill. När jag menar att han får växa till sig och lära sig om näringslära och laga sin mat själv så handlar det dels om att jag är uppväxt själv med att det som ställs på bordet äter man. Jag avskyr att slänga mat. Jag tycker det är ett vansinnigt slöseri. Det har ju gjort att han äter i stort sett allt med god aptit. Han får absolut laga mat själv hemma men han klarar inte av det än, Näringsläran handlar ju om att det finns risker med att inte kunna den. Att se till att man får i sig en allsidig kost behöver absolut inte innebära att man måste äta kött men man måste ju första hur kroppen fungerar och vad för behov man har. Jag är själv väldigt förtjust i vegetarisk mat men likväl äter jag kött när jag vill. Jag gör de valen själv. Jag tycker att min son kan få göra dem när han är medveten om vad det innebär. En 8-åring är i mina ögon inte mogen att ta de besluten det tycker jag ligger på föräldrars ansvar. Nu ligger istället mitt ex på och försöker påverka honom i väldigt många beslut. Detta är bara ett av dem. Tyvärr kommer jag säkert hamna i konflikt nu när jag säger att jag inte tänker skriva på en sådan blankett. Det är bara så jäkla trist att hamna i konflikt.
Problemet i det hela är ju olika utgångspunkter. Du pratar om att inte vilja slänga mat, att man äter det som serveras osv. Det kanske mamman håller med om till 100% också, men tycker inte att kött och mejeri ska ingå i detta av (vad det låter som) etiska skäl. Det är ju lite annorlunda än att bara vägra äta något. Dock håller jag med andra om att visa blodiga slaktbilder för barn är inte så lämpligt. Kanske du kan prata med henne om det? En kompromiss skulle kanske kunna vara att det är helt okej att svara ärligt på frågor från barnet om varifrån maten kommer ifrån osv.
Barn ska inte styra över sin egen kost, som förälder har man ju ett ansvar för att barnet får i sig bra mat och tillräckligt med sådan och inte för mycket onyttigt. Men det är fullt möjligt att uppnå även med vegetarisk kost. Och handlar det om att barnet reagerar emotionellt/etiskt kring köttätande så borde det faktiskt respekteras tycker jag. Tycker inte barn är för små för att förstå och koppla det. Just nu är det dock lite otydligt vad just ert barn vill. Han sa att han ville äta vegetariskt efter bilderna, vilket är förståeligt. Frågan är om det var en "spontan" reaktion och känsla eller något han kommer fortsätta tänka på och hålla kvar i. Att han rätt snart efter att han sagt det åt köttförsås med kött i är inget märkligt i sig. Antar att han ätit det många gånger tidigare och är van med det. Att han åt det då betyder varken bu eller bä gällande hans uttryckta önskan om att äta vegetariskt. Kanske han inte brydde sig, kanske han inte gjorde kopplingen bara och åt av vana.
Sedan detta om att han ska kunna näringslära och laga mat själv, tycker det är lite orimligt krav. Det är ju inget krav du ställer nu? Som sagt, är önskan genuin och ihållande gällande vegetarisk mat för att han reagerar etiskt/emotionellt kring det tycker jag man bör respektera det. Klart en 8-åring inte kommer kunna laga maten själv eller förstå vad han får i sig näringsmässigt, men det är ju ditt ansvar som förälder. Om du sen vill ta hänsyn till hans önskan och känslor kring det hela är ju upp till dig.
Men kort och gott, prata med mamman så ni är överrens om vad för slags material är okej att visa. Nu är han bara 8 år, kanske det räcker med att prata om och svara på frågor, när han blir äldre kanske han får ta del av annat också. Avvakta lite, prata med sonen om det och se hur han känner kring det hela i längden. Kvarstår önskan om att äta vegetariskt och han på riktigt förstår kopplingen att köttförsåsen har kött i och att vegetariskt innebär en vegetarisk version på "kött"försås och allt annat, ptja... då tycker jag att hans önskan borde respekteras.