• Nathaliwe

Ägglossning

Hejsan! Jag och min sambo har nu över ett år försökt bli gravida. Inget har hänt ännu men vi har gått till min gynekolog och ska starta en utredning. Vi fick i läxa att köpa hem ägglossnings test och testa men jag förstår inte rikrigt när jag har ägglossning.. gjorde ett test nu i morse och det såg ut som på bilden. Är ägglossningen nära eller har den redan varit? Min mens ska komma ungefär om 10 dagar så tycker i så fall den är sen? Vad säger ni? Och vad är era tips för att bli gravida? Något speciellt man ska tänka på som ökar chansen? Kram

• Svar på tråden Ägglossning
  • Anonym (Novis)

Tycker det se ut som en stegring. Dvs att du bör få ägglossningen snart! Prova igen imorgon vid samma tidpunkt för att se om det stigit. Jag hade haft sex idag också med det utslaget på stickan :)

• joannaq

Köp digitalt me två indikatorer i stället, mycket lättare och smidigare. Då får du en blinkande gubbe vid stegring och en fast när äl sker inom ett dygn Solig

• joannaq

Ja jag har kört ClearBlue Solig  Jag va i kontakt med en fertilitetsklinik och de rådde mig att ta detta istället.

• EpicNurse

Man har ägglossning efter att testet varit positivt. Om du bara tagit ett test så vet du ju inte om det ökar eller blir svagare. Man ska börja testa typ direkt mensen tar slut för att ingen riskera att missa stegringen.

De flesta har ägglossning ca 14 dagar innan mensen kommer. Så antingen har du missat stegringen eller så är ägglossningen sen.

Fortsätt testa tills du får positivt och sedan negativt igen. Testet på bilden är inte positivt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Nathaliwe

Får prova efter nästa mens om det inte blev något den här månaden :) tack för svar!

• joannaq

Lästa på en sida att man får gulaktiga flytningar efter äl och det började på mig i söndags och fick ju positivt på äl testet på fredagen. Det kan ju va något att gå efter oxå I alla fall om man vill veta att man haft äl.

Men är det någon här som kommer ihåg de gångerns de varit gravida pm de även fått dessa gula flytningarna?

• Hermioney
    Nathaliwe skrev 2018-02-19 10:01:47 följande:

Hejsan! Jag och min sambo har nu över ett år försökt bli gravida. Inget har hänt ännu men vi har gått till min gynekolog och ska starta en utredning. Vi fick i läxa att köpa hem ägglossnings test och testa men jag förstår inte rikrigt när jag har ägglossning.. gjorde ett test nu i morse och det såg ut som på bilden. Är ägglossningen nära eller har den redan varit? Min mens ska komma ungefär om 10 dagar så tycker i så fall den är sen? Vad säger ni? Och vad är era tips för att bli gravida? Något speciellt man ska tänka på som ökar chansen? Kram

Det enklaste är att ta tempen varje morgon och fylla i appar som räknar har detta eller en vanlig almanacka.

Då lär du dig också känna igen tecknen på ÄL som närmar sig och sen vet du när du hade äl.

Den dagen du har äl har du ont i ryggen

och samma dag ibland redan nån dag innan får du flytningar som är som ovispad äggvita

dagen efter har din kroppstemperatur stigit mellan 0,3-1,0 grader.

sen kommer du även märka andra kroppsliga tecken på att äL närmar sig dagarna innan själva ÄL-dagen.

Olika för alla men på mig tex: sura uppstötningar, arg och irriterad hela tiden och totalt sexgalen
  • joannaq

Kan få ont i ryggen får du nog skriva, jag har aldrig känt av just det vid äl. Enbart lite som mensvärk.

• Nathaliwe

Tack för alla svar! Jag har lite dålig koll på min ägglossning men tror jg brukar känna av den eller iaf att jag får som mensvärk och mer flytningar just då. Men jag undrar hur era flytningar ser ut innan mensen ska komma? Jag brukar inte alls få mycket flytningar nästan helt torrt faktiskt, men nu idag när jag vaknade har jag mer flytningar än vanligt.. vad kan de bero på??

• joannaq
    Nathaliwe skrev 2018-02-20 11:11:01 följande:

Tack för alla svar! Jag har lite dålig koll på min ägglossning men tror jg brukar känna av den eller iaf att jag får som mensvärk och mer flytningar just då. Men jag undrar hur era flytningar ser ut innan mensen ska komma? Jag brukar inte alls få mycket flytningar nästan helt torrt faktiskt, men nu idag när jag vaknade har jag mer flytningar än vanligt.. vad kan de bero på??

Du kan få gulaktiga flytningar efter äl I alla fall :)
Svar på tråden Ägglossning