Hur förbereda sig för förlossning?
Födde mitt första barn för 10 månader sedan och var otroligt förlossningsrädd. Boken Att föda utan rädsla hjälpte mig sååå mycket! Klarade till och med av att använda mig utav enbart hennes metoder (alltså ingen smärtlindring) fram tills jag var 8 cm öppen. Hade enbart prova lustgasen innan detta för att jag tyckte det var kul men kände att jag vågade ta mig igenom värkarna utan den, så körde på!
Efter 8 cm avtog mina värkar så jag fick värkstimulerande dropp vilket gjorde smärtan värre och situationen mer hetsig då barnet inte hade det jätte bra i magen. Värkarna blev sååå mycket starkare så körde på med lustgasen. Men ville fortfarande möta smärtan på det sätt hon beskrivit i boken.
Det jag var mest rädd för innan var slutskedet när ungen skulle ut, men klarade av att möta den smärtan också och det kändes nästan som en befrielse att få arbeta med smärtan. Jag sprack mycket, en grad 3 bristning vilket innebär att muskeln bak mot rumpen går av. Men vet du vad? Det märkte jag inte ens!
Det var först efter när dem berättade att jag måste sys under operation som jag förstog vad som hänt. Idag har jag inga som helst men efter min förlossningsskada, inte ont överhuvudtaget eller problem med något knip.
Så ja det jag ville rekommendera är LÄS BOKEN :)
Har iaf hjälpt mig otroligt mycket!