Dexter dot com skrev 2018-02-18 17:03:18 följande:
Antiinflammatoriska värktabletter kan ge ont i magen men det finns olika sorter så be att få en annan sort så hunden inte behöver ha ont. Smärtlindring är ju A och O eftersom hundar sällan visar smärta trots att dom kan ha väldigt ont. Det finns Back on tracktäcken/tröjor som fungerar väldigt bra. Massage, laserbehandlingar mm kan ge bra resultat. Gå till en fysioterapeut och utred hunden och följ deras råd om behandling och medicinering.
Jag håller med om det som Dexter skrivit.
1 Smärtstillande finns i olika varianter och styrkor. Magproblem med diarreer är inte ovanliga. Tala med veterinären. Injektioner kan vara en lösning. Det finns rätt många preparat att välja mellan.
2 Tillskott med t ex glucosamin finns också gott om. När min förra hund började bli gammal och stel fick han Seraquin (finns på de flesta apotek). Inte så billigt, men han hade god hjälp av tabletterna. Det finns många helt värdelösa preparat enligt min veterinär, så välj ett som är väl utprövat. Det finns också foder (RC, Hill's, Specific) som innehåller ämnen som är bra för stela leder. Inget jag prövat dock. Jag gav även olja med omega3 och 6 efter veterinärråd.
3. Även en ledsjuk hund ska röra på sig. Flera korta promenader i st f en timslång eller mer, som inte blir så rolig för den som har ont.
4 Aldrig frysa eller bli blöt. Värmande väst på kalla promenader och i bilen.
5. Mjuk bädd betyder mycket för avlastning. Jag investerade i en tjock madrass av "mirakelskum". Den älskade hunden att ligga på.
6 Inte hoppa i och ur bil eller soffor och sängar (om nu hunden får det. Lyft eller skaffa en brygga så att hunden gå in i bilen. Min gamling var en flatte så vi orkade lyfta in i bilburen, som också fick en mjuk madrass.
7 Dexter har helt rätt om att anlita kunnig fysioterapeut om du har möjlighet till det. En del har bassänger för skonsam simmotion.
8 Glöm inte att din gamling vill ha lite roligt också. Små söklekar, lära sig några nya trix, promenera på ställen där ni aldrig varit tidigare, med nya dofter är väldigt stimulerande.