• Port II

Son kallas "flicka med snopp"

molly50 skrev 2018-03-18 20:09:40 följande:

Man kan absolut lära sina barn att behandla andra med respekt.

Man kan lära dem att man får se ut och vara som man vill och att det är helt ok.

Och att man inte får reta någon annan för att den är annorlunda.

Det kan du göra men barnet kommer att straffa ut avvikare ändå även om det sannolikt kommer att vara mer förstående än de barn som fått fördomar internaliserade hemifrån eller från annat håll.

Jag tycker dock inte att den frågan hör hit. Det är givetvis viktigt att barnen lär sig att vara schyssta även mot de som är annorlunda. Sedan kommer som sagt avvikare straffas ändå men avvikarna kommer iaf att få det mindre dåligt då.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 20:09:40 följande:

Det behöver inte alls vara föräldern som väljer kläder åt barnet.

Många barn kan välja själva och gör det.

Mina barn har brukat välja vad de själva vill ha.

Och jag har aldrig försökt tvinga dem till något annat om klädseln inte varit olämplig sett till t ex väderförhållandena ute t ex.

Du som förälder har stor påverkan på om barnet vill välja kläder och vilka kläder barnet väljer. Om du är skapligt pedagogisk så vill barnet ha på sig de kläder som är norm.
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-18 20:39:53 följande:

Eller så ser man sitt barn som en individ och låter barnet välja sina egna kläder!

Föräldrarna påverkar som sagt vilken individ barnet blir. Du kan inte uppfostra neutralt. Att ge barnet regnbågsklädsel från födseln är även det påverkan, som naturligtvis påverkar barnet.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 20:58:09 följande:

Men om det är norm bland pojkar att se ner på feminina pojkar så måste de ju ha lärt dig det någonstans ifrån. Eller hur.

Eftersom de feminina pojkarna är annorlunda är det svårt att bedöma hur mycket som handlar om att de är annorlunda och hur mycket som beror på att de är just är feminina.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 20:58:09 följande:

Det är ingen som små pojkar på 5 år vet något om.Varför skulle de straffa ut avvikare om de fått lära sig att det är ok att vara och se ut som man vill?

Människan är en biologisk varelse med instinkter. Vi är ett resultat av samspelet mellan biologi och miljö.
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-19 07:54:47 följande:

Men vi är knappast biologiskt betingade att inte klä våra barn i kläder de tycker om.

Vad menar du?
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-03-19 10:19:44 följande:

Ja och det är en fördom att hävda att femininiteten sitter i hårlängden. Femininiteten kommer inte från hårlängd eller kläder, det sitter i det kroppsliga beteendet och rörelsemönstret.

Det är en fördom att hävda att feminiteten sitter i det kroppsliga beteendet och rörelsemönstret.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-19 10:08:26 följande:

Poängen är väl att man ska lära sina barn att det är ok att vara och se ut som man vill och att man inte ska hånas för det.Och?

Poäng? Det är en plattityd.
  • Port II

[quote=78564124][quote-nick]molly50 skrev 2018-03-19 10:08:26 följande:[/quote-nick Det betyder inte att man inte kan bortse från dessa sk "instinkter" och behandla andra människor med respekt.

[/quote]

Kan och kan. Människan straffar socialt de som avviker. Det kan du försöka träna bort hur mycket du vill men det finns kvar.

• Port II
    molly50 skrev 2018-03-20 10:53:47 följande:

Det är en fördom att hävda att pojkar som klär sig i färgglada kläder och har långt hår är feminina.

Ja
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-03-20 11:45:46 följande:

Du är för lat att lägga en adekvat motivera på vilket sätt det är en fördom. Det bevisar du ju här.

Varför förväntar du dig motivering när du inte gav någon själv. Du är ö lat uppenbarligen men har även dålig självinsikt
  • Port II
    EnAnonumius skrev 2018-03-20 11:53:21 följande:

Jupp och Port II lärde mig precis att han anser att Vikingar och Nordamerikanska Urinvånare (för att nämna två folkslag) har feminina män, då de hade/har långt hår. 

Och att det är tydligen en fördom med att femininiteten kommer inifrån i personlighet och rörelsemönster om man har starka feminina sidor i sin personlighet och inte i ytliga attribut som kläder och hårlängd.

En feminin man är en feminin man oavsett hår längd och ljusa/mörka klädfärger. 

Du är även oärlig för jag har aldrig skrivit det du påstår. Inskränktheten tar en ny dimension. Men du ser det inte ens.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-20 19:32:14 följande:

Ja,du har nog rätt.

Jag tycker bara det vore intressant att få veta hur en person med sådana åsikter tänker.

Men det lär jag nog aldrig förstå ändå.

Det tror jag nog. Vad är det inte du förstår?

Det jag gör är att jag spelar på normer och människors fördomar så att jag får fördelar.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"