• Port II

Son kallas "flicka med snopp"

annabellelee skrev 2018-02-18 08:46:43 följande:

Det kan vara så att pojken som retas upplever honom som "tjejig". Men det är inte rätt att retas för det? Säg att någon har glasögon. Är det då rätt att kalla honom för "glasögonorm" ? Eller att någon har mörk hud. Är det rätt att kalla den personen för "svarting"?

Det är du som blandar in dina värderingar. Oavsett hur ts barn sett ut hade det inte varit ok att retas. Det handlar egentligen inte alls om genus, utan det handlar om allmänt hyfs.

Kan vi diskutera frågan. Du diskuterar mot någon som inte finns. Läs mitt inlägg tidigare.

"1) Alla i tråden är överens om att det är fel att mobba andra barn och att man ska lära barn att inte mobba"
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:01:13 följande:

Tror det är du som behöver träna på lite analys.

Du verkar hjärntvättad. Träna på att tänka lite själv. Ställ dig frågan "hur påverkas jag av att pojkar har långt hår och rosa kläder?" "Varför blir jag så provocerad?"

Jag blir inte provocerad. Fast det är irrelevant. Sluta var så fördomsfull.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:05:42 följande:

Varför är det så viktigt att pojkar ser ut som stereotypa pojkar? Vad är det du blir så hotad av?

Han känner sig inte hotad. Var inte så fördomsfull.

Han bara konstaterar att riskerna att barnet mobbas ökar om pojken ser ut som en flicka.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:07:50 följande:

Hahaha. Har inga fördomar alls om dig. Du är exakt så som du utger dig för att vara.

Så bra. Då kan vi diskutera sakfrågan.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:08:35 följande:

Varför ökar riskerna?

Eftersom de barn/människor som är annorlunda än normen har större risk för atti mobbade. Grundläggande sociologi.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:14:39 följande:

Det var inte svar på frågan, det var en återupprepning. Varför löper de större risk?

För att de är annorlunda än normen.

Undrar du varför de som är annorlunda mobbas?
  • Port II
    annabellelee skrev 2018-02-18 09:17:20 följande:

Åh vad skönt! Vad glad jag blir att du har ändrat ditt ställningstagande från ditt första inlägg där du skriver "Skyll dig själv. Barnen agerar instinktivt.Det är din uppgift som förälder att se till så att ditt barn klär dig utan att han går negativa konsekvenser", och inser att det är pojken som retas som gör fel, och som måste lära sig att kunna bemöta andra barn på ett trevligt och respektfullt sätt!

Jag står fast vid mitt första uttalande. Att det är fel att mobbas fråntar inte förälderns ansvar att lära barnet grundläggande sociala normer.
  • Port II
    Port II skrev 2018-02-18 09:19:09 följande:

Jag står fast vid mitt första uttalande. Att det är fel att mobbas fråntar inte förälderns ansvar att lära barnet grundläggande sociala normer.

Eller snarare ser till så att barnet agerar på ett sätt som överensstämmer med samhällets normer.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:27:17 följande:

Varför ökar risken att mobbas för att man ser annorlunda ut än normen? Du verkar inte ha nåt svar på den frågan.

Är det en annan norm, tycker du, att mobba den som ser annorlunda ut?

1) För att den som är annorlunda blir ett lätt offer. Folk tenderar att vara mer positiva till de som är lika dem själva.

2) Ja, i samhället är det exempelvis norm (A) att bete sig som sitt kön. Samtidigt är det norm (B) att inte vara dömande gentemot de som avviker.

Det är också därför denna tråd blir som den blir. När man konstaterar att norm A finns, blir vissa irriterade för att de uppfattar det som att man bryter mot norm B.
  • Port II
    NoraLiv skrev 2018-02-18 09:38:02 följande:

Men barn idag, har de en medfödd instinkt att börja mobba någon som ser annorlunda ut?

Ja, det är grundläggande sociologi att de som avviker har större risk att mobbas.

Sedan kan du påverka människan att var mindre dömande. Att exempelvis normen att vara öppen mot de som avviker finns beror på att samhället jobbat med dessa frågor. För rent instinktivt så agerar vi genom att bestraffa de som avviker.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"