Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Son kallas "flicka med snopp"

Har man ett barn som klär sig och har hår utanfor vanliga normen bor man ju uppfostra barnet att kunna stå upp for sig själv. Varfor blir han ledsen? Lär honom att bara ignorera det hela.

• Tow2Mater
    No Logo skrev 2018-02-18 00:10:43 följande:
    Pojkar med långt hår och färgstarka kläder kan väl knappast räknas till att vara utanför normen nuförtiden? Helt klart läge för förskolan att visa att både män och kvinnor kan ha långt hår/kort hår/ kläder i alla färger/olika yrken/gilla alla sporter, hobbys etc

Men jag håller med om att alla barn bör läras att stå upp för sina val och ignorera eventuella "tyckare"
    Kanske man ska kunna få tycka lite som man vill också, och uttrycka det?
  • Tow2Mater
    No Logo skrev 2018-02-18 00:33:53 följande:
    Man får tycka vad man vill men inte alltid uttrycka det. Anser du verkligen att det är ok för barn att uttrycka att en förskolekompis är "fel" för att han, enligt dem, har fel hårlängd och fel färg på klädena?
    Jag vet inte om jag anser att säga till en pojke att han ser ut som en flicka är att säga att han ser "fel" ut, det ser ju bara ut så... Mycket handlar ju om attityder och i vilka situationer och hur det sägs.
    Och enstaka milda saker som detta anser jag barn ska kunna lära sig att bara tänka, "ok, han tycker jag ser ut som en flicka, spelar roll" och skaka av sig och inte känna sig kränkt för minsta lilla. Men ingår det i ett återkommande mönster av retningar och mobbning ska det naturligtvis addresseras som sådant.
  • Tow2Mater
    Iowhannah skrev 2018-02-18 21:49:48 följande:
    Jag undrar hur föräldrarna till dessa barn resonerar, för de måste ju få det någonstans ifrån. Jag tror inte att en fyraåring plötsligt vaknar upp en morgon och kommer på att pojkar inte kan vara långhåriga och flickor inte kan vara korthåriga.
    Eller så resonerar de bara helt enkelt efter vad de ser; ser de en mamma/syster med långt hår och en pappa/bror med kort hår, så blir det ju bara i deras enkla rättframma värld så att flickor har långt hår och pojkar har kort hår, och inte mycket mer att fundera kring.

Men sen är ju Sverige normalt ganska homogent och likformigt, hur mycket annorlunda hår existerar det till vardags for ett normalt barn? Lite mer variation kanske med senaste årens invandring, men ändå. Men det är väl inte så att svenska forskolebarn till vardags ser både pojkar med fläta och mohawkfrisyrer, flickor med rastafrisyrer, mm. Det enkla "kort" och "långt" blir kanske därmed direkt synomymt med "flicka" och "pojke" i deras värld, och det lilla däremellan blir avvikande.
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2018-02-19 00:29:31 följande:
    Givetvis får man tycka som man vill men man får inte uttrycka allt. Och en del bör man inte uttrycka.

Ditt tidigare svar i tråden var förresten också hjärndött. Om jag varje dag slår alla som går förbi mitt hus i huvet med ett slagträ, ska alla gå en annan väg eller ska jag sluta slå?
    Vi pratar om förskolebarn.

Ingen aning om vad du menar, eller forsöker säga, med din rant om att 'slå i huvet'...
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"