Bilen som statussymbol
Förlåt, men hela frågeställningen låter som något min 11-åriga dotter nojjade över i mellanstadiet (i det fallet tyckte jag synd om henne då det är jobbigt att vara 11 år och så otroligt osäker).
Hon tyckte att det kändes som att alla andra tjejer sneglade på henne och dömde henne för hennes kläder, frisyr, kropp osv. Att hon fick ?bitch-blickar? i omklädningsrummet, att andra såg ner på henne för att hon gillade att vara i stallet istället för att spela fotboll.
Till henne sa jag att alla runt omkring henne är extremt osäkra. De flesta barn i den åldern upplever att alla andra dömer dem och att de är den som blir utsatt för skitsnack. Då, på mellanstadiet, är det verkligheten för såå många stackars osäkra varelser.
Men du, TS, borde ha kommit över detta. Om du råkar möte blicken på någon som parkerar sin bil bredvid dig innebär det med all säkerhet INTE att de tittar på dig och dömer dig utan att de av en ren slump hade ögonen riktade åt det håll du råkade befinna dig. Om någon dröjer sig kvar vid sin bil är det INTE för att trycka till dig, utan för att de inåt funderar på om de packade ner miljökassen i handväskan eller om den ligger kvar i bilen.
Försök att inte döma andras beteende efter dina egna förutfattade meningar så ska du se att livet blir lite roligare att leva. Det måste vara jobbigt att hela tiden känna det som att man blir bedömd när man i själva verket inte ens existerar i andras tankar utan bara råkar befinna sig på samma plats några sekunder i livet?