• Mandel

Bilen som statussymbol

Anonym (Alicia) skrev 2018-02-17 22:28:05 följande:

Varför är så många kvinnor så måna om att visa upp sig med en fin bil? Det är tydligt hur de mallar sig på förskole- eller icaparkeringen och dröjer sig kvar för att visa hur mycket bättre de är för att de kliver in i en stadsjeep. Det är så uppenbart att det blir pinsamt, och det är så vanligt. Har till och med varit med om att tjejer eller kvinnor tittar elakt på mig och drar uppmärksamheten till sig för att visa vilken bättre bil de kliver in i. Jag skulle kunna köpa en my stadsjeep kontant så det är inte avundsjuka, men jag åker omkring i en 10 år gammal halvkombi. Jag märker hur undersköterskor, arbetslösa och städerskor växer 3 decimeter när de parkerar bredvid mig med sina belånade bilar och liksom tittar på mig som om de har högre status. Och de känner ju uppenbarligen att de är bättre på grund av bilen de åker i. Varför denna hysteri med att skaffa en statusbil? Själv beundrar jag de kvinnor (och män) som kör runt i en liten skrothög, de är coolast för att de vågar stå emot trycket att belåna sig och skaffa en likadan bil som alla andra.

Kör en ny MB GLE350 som är betald kontant, ser du ändå ned på mig och tror att den är köpt på avbetalning?
    Hur vet du yrkesrollen bara genom att titta på kvinnor och deras bilar? Ser du andra saker också?
    Jag är inget av det du rabblar upp...

Själv är jag väldigt glad och tacksam över att jag är 40+ och har sådan bra ekonomi att jag kan åka runt i en bra bil och inte vara nervös över att bilen för 20.000kr som inte startar när jag ska till eller från jobbet.
    Jag kan dra en långresa direkt utan att fundera över om bilen håller eller ej. Visst kan nya bilar gå sönder de med, men då trycker jag på knappen i tacket och visp kommer det assistans på direkten och ger mig en ersättningsbil så jag kan åka vidare.
    Är över lag glad och tacksam för att jag arbetat och gjort rätt val genom livet och lever ett bra liv med välartade barn och samma man sedan 24 år tillbaka.

Visste inte att det stack så dant i ögonen på andra...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (A) skrev 2018-02-18 09:28:20 följande:

Jag kör en mindre 10 år gammal bil och upplever inte att de som kör nya stadsjeepar mallar sig på parkeringar. Kanske är det TS projicerade känsla? Däremot undrar jag om många med stora, säkra bilar tror att trafikregler bara gäller alla andra, för det bland hänsyslösa bilister som kör för fort, för nära och som gör vansinniga omkörningar är stora, säkra bilar överrepresenterade!

Och jag som alltid råkar ut för att det är folk i citroen som kör superkasst. Modell spelar sällan roll utan ser jag en bil som kör märkligt så nog sjutton är det i 80% av fallen en citroen!

• Mandel
    Anonym (K) skrev 2018-02-20 07:59:35 följande:
    Ja! Hen är avslöjad.

Ingen mallar sig med Odd Molly kofta.
    Definitivt inte jag i alla fall för jag tycker att Odd Molly gör konstiga kläder i konstiga mönster och med konstiga snitt och konstig passform.
    Känns mer som städrockar tycker jag...
  • Mandel
    Anonym (Betydelse) skrev 2020-04-11 19:14:42 följande:

Jag förstår det blev fel. Vad för bil är status för kvinnor att köra   

Måste ändå vara individuellt. Jag skulle ha råd att åka annan mer typisk "statusbil" BMW Mercedes eller rent av någon liten sportbil, men det funkar inte praktiskt i mitt liv och jag har heller inte det behovet.

När jag köpte bil sist var det dragkapaciteten som var avgörande eftersom jag har egen tyngre husvagn och så skulle det vara mittlucka i sätet bak så mina längdskidor får plats.

Skulle köpt en billigare bil men denna hade tilltalande färg och stod där i bilhallen och skrek köp mig!

Bilen har hur mycket lullull som helst och jag orkar inte sätta mig in i det. Den får dra husvagnen och skidorna får plats - jag är nöjd.

När jag sålt husvagnen är tanken att byta till bakhjulsdrivet och manuell låda. Dock fortfarande dragkrok så jag får med cyklar då jag är cykeltönt och för kort så jag kan inte ha cyklarna på taket...
Svar på tråden Bilen som statussymbol