Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

De olika partiernas bevekelsegrunder för invandring

Gabbe75 skrev 2018-03-30 19:16:02 följande:
    En röst på M eller KD betyder ju att du vill att Sverige ska fortsätta ta emot tiotusentals invandrare per år. Varför vill du det?

MED å andra sidan har närmast exakt den flyktingpolitik som SD förespråkar.

Tycker du att alla som förespråkar en restriktiv invandring är nazister? Om det är så varför tycker du det? Är de nazister i Finland tycker du?
    10-tusentals? Som en massa 10-tusentals då?

I så fall har du fel igen

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html

Antal asylsökande vecka för vecka
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-30 21:30:05 följande:
    Nej, det är du som har fel (som vanligt)
    du har inte med de sista åren Gabbe - fastna inte i historien utan se vad som är verkligt nu
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-30 21:30:05 följande:
    Nej, det är du som har fel (som vanligt)
    och det säger herr 92%
    Antal asylsökande vecka för vecka
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-31 08:45:53 följande:

Det handlar inte om 2015. Läser du diagrammet så ser du att det handlar om en redogörelse för hur invandringen till Sverige sett ut de senaste 50-åren, eller rättare sagt 1965-2015. Det har handlat om cirka 50 tusen invandrare per år fram till cirka 2002, då antalet började öka kraftigt. Kulmen nåddes år 2015, då över 134 tusen människor invandrade till Sverige.

Min fråga till dig är varför du spammar sönder tråden med ett diagram från Migrationsverket som inte alls handlar om invandringen till Sverige, utan någonting helt annat. Är det för att staplarna är lägre? Du skulle lika gärna kunna hänvisa till ett diagram från SMHI rörande nattliga medeltemperaturer från Norrland

Läser du redogörelsen från SCB framgår också att befolkningsökningen i Sverige till 3/4 förklaras av invandringen och till 1/4 av födelseöverskott.

Enligt migrationsverket är de siffror jag länkat till det antal person som sökt asyl, det är alltså asylinvandringen jag uppgett. Där ser vi en brant kurva nedåt

Dina siffror från SCB är det totala antalet invandrade och en stor del av dem är eftersläntade anhöriginvandring till det stora antal som kom 2015.

Den poäng jag ville göra var att dina siffror slutade just 2015
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-31 12:32:23 följande:

Tråden handlar om invandring och då föreslår jag att det är invandring vi diskuterar. Att diagrammet slutade 2015, berodde på att sammanställningen jag hittade på SCB:s sida slutade just där. Stämmer att vi tog emot något färre invandrare 2016 och 2017 jämfört med extremåret 2017, men Sverige tar fortfarande emot oerhört många invandrare som du ser.

Så vilka är dina bevekelsegrunder för att du vill ha det på det här viset?

What good does it do for our society? Det hörde jag en förvånad amerikan utbrista över situationen. Personligen finner jag inget bra svar på den frågan och så här långt har jag inte hört någon annan göra det heller.

Det är väl egentligen också frågeställningen för den här tråden.

Sverige har förbundit sig enligt flyktingkonventionen att erbjuda asylsökande någon form av uppehållstillstånd.

Sverige är ett rikt land. Det är en liten om någon ekonomisk kostnad sett över generationer.

Sverige är sekulärt o tolerant, olika religioner o kulturer kommer att utveckla Sverige.

Sen har Sverige misslyckats med integrationen, både av stora grupper invandrare i första och andra generationen, och av politiska pupulister som sprider hat och hot.

Den stängda gränsen efter 2015 visar att det finns en pragmatisk syn på flyktingmottagning och invandring. Men politiken hade då inte hunnit med att anpassa sig till de omständigheter som rådde då.

Sverige kan naturligtvis inte pågen hand rädda världen, men vi kan alla göra något.

En amerikan som undrade vad samhället fick ut av det?

Var han native American eller bara okunnig om sin egen plats i historien
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-31 08:54:50 följande:

Det som är verkligt nu är att under år 2017 invandrade fortfarande tiotusentals personer till Sverige från länder utanför Europa. De vanligaste länderna och antalet därifrån framgår av nedanstående bild, som jag hämtade från SCB.

Varför är det ett problem att de kommer från utanför EU?

Jag har levt tillräckligt länge för att ha sett gränserna för 'de andra' förskjuts. Först var det romerna och finnarna, sen var det greker o jogoslaver, sen turkar och libanserer, Syrien, assyrier, araber, Pakistanier.. Alla utmanar det svenska samhället genom nya traditioner.

Vad har du mot icke-europeer? Tror du på SD sagor om essenser och annan kulturrasism?
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-31 13:49:17 följande:

Det är viktigt att skilja på några saker här:

Rätten att söka asyl är inte detsamma som en rättighet att få asyl. Det är det enskilda landet som prövar.

Huruvida Sverige är ett "rikt" land beror på hur man definierar rikedom. Jag kan konstatera att många pensionärer idag lever under fattigdomsgränsen. Att barnfattigdomen breder ut sig. Att vårdköer gör att folk avlider i akutmottagningarnas väntrum. Att antal utanförskapsområden vuxit från en handfull för 20 år sedan till närmare 200 stycken idag. Att barngrupperna i förskolan blir större. Att svenska skolelever presterar allt sämre vid internationella jämförelser. Att svenska försvaret egentligen inte duger till att försvara någonting. Att brottsligheten ökar. Att skjutningar på gator och torg ökar. Att polisen har svårt att rekrytera personal. Listan kan göras lång.

Jag vet att många människor runt om i världen lever under dåliga förhållanden, men jag kan omöjligen se att geografisk omflyttning av dessa människor är en lösning på det problemet.

Enligt FN lever knappt 1 miljard människor i extrem fattigdom idag. Det definieras som att de lever på mindre än 2 USD per dag. Den siffran är lägre idag än för 25 år sedan, vilket bland annat beror på ekonomisk utveckling i fattigare länder. Det är så man måste jobb. Det är den utvecklingen vi vill se. Det måste byggas skolor, ordnas med rent vatten. Infrastruktur för energi, vägar, elektricitet. Här kan svenskt bistånd bidra, men idag används stora poster av det svenska biståndet till att ta emot flyktingar. Det är gravt olyckligt.

Den där listan du presenterar är inte pga invandring, det beror på många andra saker.
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-31 13:52:47 följande:

Varför ska det svenska samhället "utmanas"? Varför kan det svenska samhället inte få leva kvar? Varför får svenska traditioner inte leva vidare? Vad har det svenska samhället gjort dig för ont?

Var har jag skrivit något ont om icke europeer?

Alla traditioner förändras, det du tror är svenskt är troligen yngre än 100 år och inte alls svenskt.

Med utmaning kommer utveckling och förnyelse. Mer kunskap och fler möjligheter.

Vill du fortfarande bo i en grotta o samla mat och jaga o fiska?

Du har beklagat dig över icke européer som kommer till Sverige, ska jag inte tro på det du skriver?
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-03-31 14:23:41 följande:

Det är ju så att all politik handlar om prioriteringar. Bara en sådan sak som pensionerna är och kommer att bli ett allt större problem. Att det inte finns pengar till pensioner för människor som arbetat och betalt skatt i hela sina liv.

Pensionsbeskeden är ingen trevlig läsning för merparten av löntagarna och jag tror inte det kommer att bli bättre. Nyligen beslutades ju för övrigt om en höjning av pensionsåldern. Varför då kan man ju undra om Sverige är ett så fantastiskt rikt land? I detta "rika" land är det alltfler som bor på gatan och psykiatrin skriker efter resurser och ohälsotalen ökar ånyo efter den nedgång vi såg för cirka 10 år sedan. 6 timmars arbetsdag är det inget riksdagsparti som förordar idag. Det här samhället kräver alltmer av skattebetalarna och samma grupp kan förvänta sig att få allt mindre tillbaka. Samhället dras isär och det är inte på grund av Jimmie Åkesson, Donald Trump eller Vladimir Putin. Det är helt andra krafter som ligger bakom.

Vilka krafter menar du ligger bakom?
Svar på tråden De olika partiernas bevekelsegrunder för invandring