Gabbe75 skrev 2018-03-31 12:32:23 följande:
Tråden handlar om invandring och då föreslår jag att det är invandring vi diskuterar. Att diagrammet slutade 2015, berodde på att sammanställningen jag hittade på SCB:s sida slutade just där. Stämmer att vi tog emot något färre invandrare 2016 och 2017 jämfört med extremåret 2017, men Sverige tar fortfarande emot oerhört många invandrare som du ser.
Så vilka är dina bevekelsegrunder för att du vill ha det på det här viset?
What good does it do for our society? Det hörde jag en förvånad amerikan utbrista över situationen. Personligen finner jag inget bra svar på den frågan och så här långt har jag inte hört någon annan göra det heller.
Det är väl egentligen också frågeställningen för den här tråden.
Sverige har förbundit sig enligt flyktingkonventionen att erbjuda asylsökande någon form av uppehållstillstånd.
Sverige är ett rikt land. Det är en liten om någon ekonomisk kostnad sett över generationer.
Sverige är sekulärt o tolerant, olika religioner o kulturer kommer att utveckla Sverige.
Sen har Sverige misslyckats med integrationen, både av stora grupper invandrare i första och andra generationen, och av politiska pupulister som sprider hat och hot.
Den stängda gränsen efter 2015 visar att det finns en pragmatisk syn på flyktingmottagning och invandring. Men politiken hade då inte hunnit med att anpassa sig till de omständigheter som rådde då.
Sverige kan naturligtvis inte pågen hand rädda världen, men vi kan alla göra något.
En amerikan som undrade vad samhället fick ut av det?
Var han native American eller bara okunnig om sin egen plats i historien