• molly50

Egoistisk mamma tar sitt barn till förskolan trots ALLT

Jag har själv varit med om att ha varit hemma med ena barnet när jag själv var sjuk.
    Men det var bara en dag. Sen vabbade maken då jag inte orkade ta hand om båda barnen. (Det andra barnet var friskt)
    Och den första dagen så hjälpte mina svärföräldrar mig genom att ta hand om det friska barnet tills maken slutade jobbet.
    Så det är en av de saker jag reagerar på i trådstarten.
    Varför inte TS man stannade hemma?
    Jag tycker inte att man lämnar ett barn på förskolan när risken finns att det är smittsamt och kan smitta ner andra barn och personal och deras familjer.
    Om man vet att barnet har lekt och fått förhöjd temp pga det så är det ju en annan sak.
    Men när resten av familjen är eller har varit sjuka så finns det ju en risk för att även det här barnet bär på smittan.
    Då tycker jag att man låter det stanna hemma alt om man har en släkting eller vän som kanske kan ställa upp och passa barnet.

Carpe Diem
  • molly50
    Inga bekymmer skrev 2018-02-18 19:43:44 följande:
    Men om barnet blir smittat har ju ofta föräldern hunnit bli frisk. Ska man vara hemma några dagar till då för att garantera att barnet inte tar med sig smitta? Sen kan väl inte den andra föräldern vabba för friska barn?
    Jag menar om även den ena föräldern är sjuk.
    I TS fall så var både TS och det ena barnet sjuka.
    Maken hade varit sjuk,men börjat jobba igen.
    Om ett barn och även en förälder är sjuk så har den andra föräldern rätt att vabba.
    Det var vad vi fick veta,i alla fall.
    Om den andra föräldern inte har möjlighet att vabba så finns kanske någon annan som kan ställa upp.
    Jag tycker inte att barn som är på väg att bli sjuka ska behöva gå till förskolan.
    Både för sin egen skull (det är ju ett annat tempo på förskolan än hemma),men även för de andra barnen och personalen. Pga smittorisken.
    Carpe Diem
Svar på tråden Egoistisk mamma tar sitt barn till förskolan trots ALLT