Inlägg från: Anonym (Jonte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jonte)

Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män

Mäns självmord kan vara rätt hastigt påkomna, medans kvinnor i högre utsträckning planerar sina självmord längre. Tid är något bra, ju längre tid det tar från att man tänkt "jag borde ta livet av mig" tills man gör det, ju större chans att man hejdar sig innan.

Undantaget där kvinnor och män är lika snabba från tanke till handling är självmord/självmordsförsök som sker efter uppbrott från en partner. Just det kan man nog ha i åtanke om man gör slut med någon som sagt "Dumpar du mig tar jag livet av mig", att tiden kan vara väldigt knapp i det läget.

Men den största skillnaden på självmord mellan könen är kanske inte så mycket män jämfört med kvinnor, utan "äldre män" jämfört med resten. Äldre män drar upp statistiken rejält, något som påverkar där är rejält tilltagna livförsäkringar, där mannen vet att hustru/barn får rejält med stålar om de tar livet av sig, så är man lite suicidal så blir det lättare att ta steget om man kan intala sig själv att någon man älskar kommer tjäna på det.

• Anonym (Jonte)
    SofieJ skrev 2018-02-15 23:06:02 följande:
    Du säger emot dig själv rätt bra när du säger att det är kvinnor som planlägger självmord och inte män. Men i sista stycket menar du att den största gruppen är äldre män som de facto planlägger sina självmord och tänker på sitt eftermäle. Varför "hinner" inte de ångra sig då?
    visst är det motsägelsefullt, det ser jag när du påpekar det, jag återupprepar vad jag fick lära mig i en kort kurs i suicidprevention och det var rätt motsägelsefullt tydligen :D.

Svar på tråden Det här med att självmordsstatistiken är högre bland män