• ilovebamse

Förskola

Behöver lite hjälp.. min man jobbar 7-16 mån-fre.

Jag 16-01 mån-tors. Har tänkt klara mig på de få timmars sömn jag får innan sonen vaknar på morgonen. Men har en fråga om när sonen blir tre och allmän förskola (gratis 15h) börjar.. han kommer ju inte gå mer än kanske 2h per dag mån-tors.. men inte de tiderna som jag vet är vanligast på allmän. Måste vi då betala för honom ändå? Fast han inte är där mer än 8h/vecka?

Ja jag är snål för känns så orättvist att vi ska betala lika mycket som någon som går 40-50 h på förskola i veckan. "Men det baseras ju på inkomsten". Tycker man borde få betala per timme o de har jag alltid tyckt för då skulle föräldrar inte utnyttja förskolan som barnvakt när de gör annat.

• Svar på tråden Förskola
  • ilovebamse
    elyse skrev 2018-02-12 23:23:31 följande:

Då kanske den enskilda förskolan gjort undantag? (Allmän förskola är exakt 525 timmar per läsår och lunch ingår inte eftersom det är just gratis).

TS, hör av dig till barnomsorgsadministrationen i din hemkommun och fråga.

Oj om det är så gjorde mina båda gamla arbetsplatser fel. Där gick ,15 timmars mellan 8-12.30 tre dagar i veckan. Frukost o lunch ingick..
  • modsey
    ilovebamse skrev 2018-02-12 23:37:32 följande:

Oj om det är så gjorde mina båda gamla arbetsplatser fel. Där gick ,15 timmars mellan 8-12.30 tre dagar i veckan. Frukost o lunch ingick..

Måltid ingick här med.
  • elyse
    Ellie skrev 2018-02-12 23:29:15 följande:

I vår kommun är det tis-tors 9-14 som gäller för allmän förskola. Om man går fler än 15 timmar (valfria tider) får man reducerad avgift från hösten det året barnet fyller 3 år.

Reducerad avgift gäller i alla kommuner, men detta med allmän förskola tror jag blandas ihop med de timmar man har som föräldraledig/arbetssökande och speciellt när antalet timmar är detsamma, 15 timmar. Här i Uppsala får du som föräldraledig/arbetssökande 20 timmar som du betalar för. Då är man också flexibel med tider. Allmän förskola gäller från höstterminen året barnet fyller tre år och är alltid 15 timmar i veckan. (Jag berättar säkert saker du redan vet, men tänkte att andra kanske läser detta).
  • elyse
    ilovebamse skrev 2018-02-12 23:37:32 följande:

Och det var allmän förskola? Från tre år?
  • elyse

Såg först nu att tråden ligger under "Barn 1-2 år". Barn under tre år har inte tillgång till allmän förskola.

• Ellie
    elyse skrev 2018-02-12 23:48:58 följande:

Såg först nu att tråden ligger under "Barn 1-2 år". Barn under tre år har inte tillgång till allmän förskola.

Det missade jag också. Då blir det ju samma avgift oavsett om det handlar om 8 eller 40 timmar per vecka, om jag förstått det rätt.

(Hos oss har man 15 timmar som föräldraledig men samma tider som för allmän förskola gäller. Man får inte välja själv även om man betalar för platsen. Det går dock bra att ha barnet där även på lov när man betalar).
  • Carambolan

Beror på var man bor. I vår nuvarande kommun kan man gå ?allmän förskola? vilka tider som helst och går man mer tid får man en reduktion på avgiften. I vår förra var det 8-11 alla dagar som gällde och ville man gå någon annan tid (de flesta gick 9-14 tre dagar som föräldralediga) fick man betala för en heltidsplats.

• Amiralen82

Ts skriver ju att frågan gäller hur det blir när barnet fyller tre..

Du måste prata med din egna kommun Ts, för även om många här är tvärsäkra på att det är på ett visst sätt, så görs det väldigt olika i kommunerna. Hos oss är det normala 9-14, tre dagar i veckan. Och det var aldrig någon som sa något om att barnen inte fått gå på loven.. Så prata med din kommun, jag har svårt att se att du behöver betala för 8h/vecka. Dock låter 8 h väldigt lite om barnet ska komma in i gemenskapen med förskolan och de andra barnen. Jag har tyckt att 15 h varit alldeles för lite, våra barn har trivts mkt bättre är de fått gå lite mer.

Oavsett, lycka till :)

• cloudberry79

Det är kommunens regler som gäller. Vi hade bara allmän förskola när äldsta barnet var fem år. Då fick han gå efter de riktlinjer som fanns i min kommun, dvs vi fick välja antingen 9-12 mån-fre (ledig lov) eller 9-14 tis-tors (också ledig alla skollov). Då var det helt avgiftsfritt. 

Just NO.
  • Trippelmamma76

Hos oss är allmän förskola 3 dagar i veckan, 9-14. Lunch och fruktstund på fm ingår. Det beror på kommun och förskola. Den huvudsakliga pedagogiska verksamheten läggs de tiderna som "alla" barn i stort sett, är där. Såsom utflykter, särskilt julpyssel, samlingar osv. Hos oss finns möjlighet att göra avsteg från dessa tider om man har särskilda skäl.

• Mojjan
    elyse skrev 2018-02-12 23:12:31 följande:

Allmän förskola är 8-11/8:30-11:30 fem dagar i veckan. Inga måltider. Ledig alla skollov.

Varierar från olika kommuner verkar det som.

Här är det alltid tisdag-torsdag kl 9-14 som gäller, alltså 5 timmar per gång.

I Lund där kompisar bor har barnen rätt till 25 timmar i veckan, fördelat på mån-fre (alltså 3 timmar om dagen)
  • Mojjan
    Mojjan skrev 2018-02-13 14:59:38 följande:
    Varierar från olika kommuner verkar det som.

Här är det alltid tisdag-torsdag kl 9-14 som gäller, alltså 5 timmar per gång.

I Lund där kompisar bor har barnen rätt till 25 timmar i veckan, fördelat på mån-fre (alltså 3 timmar om dagen)
    * Rättelse: 15 timmar ska det självklart stå även i Lund, inte 25, slant på tangenten
  • IsDimma

I den kommun där jag jobbar (göteborg) så får barn mellan 1-2 år gå 15 timmar i veckan till halv avgift. Barn som fyller 3 år senast samma hösttermin går gratis 525 timmar om året men betalar halv avgift i juni och augusti. Juli är avgiftsfri för alla.

Egentligen är allmän förskoleplats 8.30-11.30 varje dag. En allmän förskoleplats gör också att ett barn inte räknas som en plats. Ett heltidsbarn (i min kommun barn som går mer än 15 timmar) är en hel plats, även barn till arbetslösa som här får gå 25 timmar i veckan.

15timmarsbarnen (9-14 tis-tor) är en halv plats. Och allmänna förskoleplatsbarn på 15 timmar i veckan (mån-fre 8.30-11.30) är ingen plats alls så det gör att vi inte får betalt för dessa barn alls.

Med den tanken så kan jag gissa på att ni kommer att räknas som 15 timmarsbarnen men ändå kommer att slippa undan avgiften alla månader utom juni och augusti.

Det är iaf min gissning.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • ilovebamse

Tack alla för era svar. Verkar vara väldigt olika på vissa ställen så får ta o ringa kommunen och fråga. är ju lite mer än ett år kvar tills sonen är tre år men bra att veta vad som gäller. Just nu pusslar vi ihop det med att mannen gått ner till 75% och vi säger hej hejdå i dörren. Men långsiktigt är det ju bra att få umgås mer frekvent med andra barn oxå. ( är på öppna förskola 3dgr per vecka nu). Och skulle det kosta så gör det ju det. Undrar om man går win win om mannen fortsätter gå 75% istället. Ja det är något att räkna på. Någon som vet villen provent av inkomsten de baserar avgiften på?

• IsDimma
    ilovebamse skrev 2018-02-13 22:51:19 följande:

Tack alla för era svar. Verkar vara väldigt olika på vissa ställen så får ta o ringa kommunen och fråga. är ju lite mer än ett år kvar tills sonen är tre år men bra att veta vad som gäller. Just nu pusslar vi ihop det med att mannen gått ner till 75% och vi säger hej hejdå i dörren. Men långsiktigt är det ju bra att få umgås mer frekvent med andra barn oxå. ( är på öppna förskola 3dgr per vecka nu). Och skulle det kosta så gör det ju det. Undrar om man går win win om mannen fortsätter gå 75% istället. Ja det är något att räkna på. Någon som vet villen provent av inkomsten de baserar avgiften på?

3% av inkomsten dock högst 922 kronor när barnet fyllt tre år.
    1382 kronor är maxtaxan innan tre år ålder. Sen efter tre år så är 525 timmar (om året) avräknade från avgiften därför blir den lägre.
  • ilovebamse
    IsDimma skrev 2018-02-14 08:14:45 följande:

3% av inkomsten dock högst 922 kronor när barnet fyllt tre år.

1382 kronor är maxtaxan innan tre år ålder. Sen efter tre år så är 525 timmar (om året) avräknade från avgiften därför blir den lägre.

Okej är det per månad? Hihi dumfråga kanske
  • IsDimma
    ilovebamse skrev 2018-02-15 00:01:08 följande:

Okej är det per månad? Hihi dumfråga kanske

Ja, per månad
    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
Svar på tråden Förskola