Inlägg från: ilovebamse |Visa alla inlägg
  • ilovebamse

Förskola

Behöver lite hjälp.. min man jobbar 7-16 mån-fre.

Jag 16-01 mån-tors. Har tänkt klara mig på de få timmars sömn jag får innan sonen vaknar på morgonen. Men har en fråga om när sonen blir tre och allmän förskola (gratis 15h) börjar.. han kommer ju inte gå mer än kanske 2h per dag mån-tors.. men inte de tiderna som jag vet är vanligast på allmän. Måste vi då betala för honom ändå? Fast han inte är där mer än 8h/vecka?

Ja jag är snål för känns så orättvist att vi ska betala lika mycket som någon som går 40-50 h på förskola i veckan. "Men det baseras ju på inkomsten". Tycker man borde få betala per timme o de har jag alltid tyckt för då skulle föräldrar inte utnyttja förskolan som barnvakt när de gör annat.

• Svar på tråden Förskola
  • ilovebamse
    SofieJ skrev 2018-02-12 22:55:54 följande:

Klart ni måste betala ändå. Vill du inte betala för det så finns det kanske "dagmamma" fortfarande? Tvivlar dock på att du kan hitta ett billigare alternativ med tanke på hur subventionerat barnomsorgen är...

Är det för att han inte går de vanliga tiderna?

För allmän förskola är ju gratis från 3år. Så finns ju dem som inte betalar för sin plats.
  • ilovebamse
    modsey skrev 2018-02-12 23:05:34 följande:

Kommer ni under 15 timmar per vecka behöver ni ju inte betala. Däremot skulle jag fundera på om 8 timmar i veckan är vettigt. Det är lite lite tid att komma in i en trygg gemenskap.

Okej. Även fast det är på andra tider än de "normala" ?

Nej jag har tänkt den tanken oxå. Om pedagogerna tycker att han inte kommer in i den trygga tillvaron så får vi ju kanske öka tiderna. Men inte mer än nödvändigt. Vill ju vara med mitt barn när jag är ledig..
  • ilovebamse
    modsey skrev 2018-02-12 23:12:09 följande:

Rätt säker på det.

Tack är ju ett tag kvar tills han börjar så allt kan ju ändras såklart
  • ilovebamse
    elyse skrev 2018-02-12 23:23:31 följande:

Då kanske den enskilda förskolan gjort undantag? (Allmän förskola är exakt 525 timmar per läsår och lunch ingår inte eftersom det är just gratis).

TS, hör av dig till barnomsorgsadministrationen i din hemkommun och fråga.

Oj om det är så gjorde mina båda gamla arbetsplatser fel. Där gick ,15 timmars mellan 8-12.30 tre dagar i veckan. Frukost o lunch ingick..
  • ilovebamse

Tack alla för era svar. Verkar vara väldigt olika på vissa ställen så får ta o ringa kommunen och fråga. är ju lite mer än ett år kvar tills sonen är tre år men bra att veta vad som gäller. Just nu pusslar vi ihop det med att mannen gått ner till 75% och vi säger hej hejdå i dörren. Men långsiktigt är det ju bra att få umgås mer frekvent med andra barn oxå. ( är på öppna förskola 3dgr per vecka nu). Och skulle det kosta så gör det ju det. Undrar om man går win win om mannen fortsätter gå 75% istället. Ja det är något att räkna på. Någon som vet villen provent av inkomsten de baserar avgiften på?

• ilovebamse
    IsDimma skrev 2018-02-14 08:14:45 följande:

3% av inkomsten dock högst 922 kronor när barnet fyllt tre år.

1382 kronor är maxtaxan innan tre år ålder. Sen efter tre år så är 525 timmar (om året) avräknade från avgiften därför blir den lägre.

Okej är det per månad? Hihi dumfråga kanske
Svar på tråden Förskola