• Anonym (VVV)

Hur luktar en billig parfym?

Vad får dig att tycka att en parfym luktar billigt? Det är ju typ det värsta man kan råka ut för att ha en parfym som luktar billigt så hur undviker man det förutom att köpa den för 29,90 kr på mataffären?

• Svar på tråden Hur luktar en billig parfym?
  • Anonym (parfymälskare)
    Anonym (VVV) skrev 2018-02-12 17:08:01 följande:
    Jag menade inte att något billigare är sämre automatiskt utan bara ett riktmärke. Men förmodligen är det ju skillnad på något från Kicks för flera hundra jämfört med något från Ullared. Jag ville försöka komma till botten med vad som luktar som verkligt billig parfym och vad som inte gör det. I min värld så är det mer kvalitet över en body mist från Rituals jämfört med något från stormarknaden. Jag ville bara veta vad den stora massan anser luktar billigt.

Och nu när du ändå skrev det vad är en tantparfym närmare bestämt? Har alltid undrat det.
    Tycker en billig doft är bara frän eller sötsliskig utan nyanser eller förändring i doften. Där man nästan  kan urskilja alkoholen och de kemiska ofta fruktiga substanserna.

Andra exempel är hårprodukter som kan vara kväljande, så gott som alla under 100 spänn. Påfrestande fruktiga med melon och bärnoter t ex eller billiga deodoranter och aftershaves.

De allra flesta modehusen har någon riktigt bra doft men man får leta för att hitta dem som är unika. Estee Lauder och Dior har haft många tunga lite mer tantaktiga parfymer som få passar i enligt mig. Medan Lancome har lyckats bra flera gånger, likaså Chanel. Sen finns det ju designer och kändisdofter som jag kan tycka luktar billigt och överväldigande men med rätt person i kan en doft bli himmelsk. Kvinnors cyklar påverkar ju hur huden luktar och runt ägglossning är dofter sämst på kvinnor.
  • Anonym (VVV)
    Anonym (parfymälskare) skrev 2018-02-12 17:32:31 följande:
    Tycker en billig doft är bara frän eller sötsliskig utan nyanser eller förändring i doften. Där man nästan  kan urskilja alkoholen och de kemiska ofta fruktiga substanserna.

Andra exempel är hårprodukter som kan vara kväljande, så gott som alla under 100 spänn. Påfrestande fruktiga med melon och bärnoter t ex eller billiga deodoranter och aftershaves.

De allra flesta modehusen har någon riktigt bra doft men man får leta för att hitta dem som är unika. Estee Lauder och Dior har haft många tunga lite mer tantaktiga parfymer som få passar i enligt mig. Medan Lancome har lyckats bra flera gånger, likaså Chanel. Sen finns det ju designer och kändisdofter som jag kan tycka luktar billigt och överväldigande men med rätt person i kan en doft bli himmelsk. Kvinnors cyklar påverkar ju hur huden luktar och runt ägglossning är dofter sämst på kvinnor.
    Vad kul med ett så ingående inlägg då jag gärna vill lära mig mer. Det är så sant det du säger om billiga schampon t ex. Kräks

Jag har haft många olika Chanel parfymer och förut gillade jag dom olika Chance parfymerna men jag har lite svårt för dom nu... jag vet inte varför... Skulle gärna vilja använda just Chanel igen men hittar ingen som känns som jag. Designerdofter är det t ex C Klein och Armani du tänker på då?
  • SofieJ
    Anonym (VVV) skrev 2018-02-12 17:23:15 följande:

Så man bör undvika gamla parfymer som har funnits forever om man inte vill dofta tant?

På tal om friska dofter så är det nog det jag gillar. Vad kan du rekommendera då du verkar ganska insatt i parfymer? Priset spelar ingen roll. 

Haha! Det är kanske ett ba riktmärke, alla håller säkert inte med mig på den punkten dock :) men jag har själv aldrig köpt någon klassiker.

Okej lite tips:

Versace, Bright Crystal

Versace, Yellow Diamond

Hugo Boss, Boss The Scent (Obs denna varade inte så länge på mig)

Marc Jacobs, Daisy Eau so Fresh

Typ alla Elie Saab, vill ha en men har inte lyckats välja än

Juicy Couture, Viva la Juicy, ung, söt, fräsch och somrig!

Min absoluta favorit är Viktor & Rolf, Flowerbomb. Den är dock ganska söt, fina vaniljnoter, gör sig bäst på vinterhalvåret tycker jag. Modern klassiker in my book :D
  • Anonym (VVV)
    SofieJ skrev 2018-02-12 17:45:13 följande:
    Haha! Det är kanske ett ba riktmärke, alla håller säkert inte med mig på den punkten dock :) men jag har själv aldrig köpt någon klassiker.

Okej lite tips:
    Versace, Bright Crystal
    Versace, Yellow Diamond
    Hugo Boss, Boss The Scent (Obs denna varade inte så länge på mig)
    Marc Jacobs, Daisy Eau so Fresh
    Typ alla Elie Saab, vill ha en men har inte lyckats välja än
    Juicy Couture, Viva la Juicy, ung, söt, fräsch och somrig!

Min absoluta favorit är Viktor & Rolf, Flowerbomb. Den är dock ganska söt, fina vaniljnoter, gör sig bäst på vinterhalvåret tycker jag. Modern klassiker in my book :D
    Köpte nyss en Versace Absolu nånting. Kan ha hetat Bright crystal först för det var tre namn på den. Skrattande Den är väl ingen "billig" parfym? Spöke Haha!
  • SofieJ
    Anonym (VVV) skrev 2018-02-12 17:52:42 följande:

Köpte nyss en Versace Absolu nånting. Kan ha hetat Bright crystal först för det var tre namn på den. Den är väl ingen "billig" parfym? Haha!

Va nej? Absolut inte! Detta är mina förslag på fräscha dofter :D

Tror alla förslag är på över 500 kr per 30ml. Kanske inte Juicy-parfymen...?
  • Anonym (VVV)
    SofieJ skrev 2018-02-12 19:03:27 följande:
    Va nej? Absolut inte! Detta är mina förslag på fräscha dofter :D
    Tror alla förslag är på över 500 kr per 30ml. Kanske inte Juicy-parfymen...?
    Jag menade om den luktade billigt och inte i kronor. Hur som jag gillar den men den är inte suverän och av dom tre jag har frågat sa två att doften knappt kändes trots att jag hade dränkt mig i den tyckte jag och en annan sa att den doftar gott men inte wow liksom. Så jakten fortsätter. Jag kommer att bli ruinerad i sökandet på en ny parfym. Guld i mun
  • John22

Inget specifikt. Det finns billiga parfymer som luktar väldigt mycket alkohol (usch vad den luktar billigt), det finns dyra parfymer som luktar väldigt mycket alkohol (oj vad sofistikerat och fräscht den luktar!).
    Det finns billiga parfymer som luktar väldigt sött (usch vad sötsliskigt den luktar) och det finns dyra parfymer som luktar väldigt sött (men gud vilken härligt fruktig doft den har).

Precis som med vin är folk inte i närheten så bra på att peka ut billiga och dyra varianter som de vill tro.

• Anonym (VVV)
    John22 skrev 2018-02-13 15:36:44 följande:
    Inget specifikt. Det finns billiga parfymer som luktar väldigt mycket alkohol (usch vad den luktar billigt), det finns dyra parfymer som luktar väldigt mycket alkohol (oj vad sofistikerat och fräscht den luktar!).
    Det finns billiga parfymer som luktar väldigt sött (usch vad sötsliskigt den luktar) och det finns dyra parfymer som luktar väldigt sött (men gud vilken härligt fruktig doft den har).

Precis som med vin är folk inte i närheten så bra på att peka ut billiga och dyra varianter som de vill tro.
    Hahaha! Så är det kanske. Vad gillar du för sorts parfym?
  • SofieJ
    Anonym (VVV) skrev 2018-02-13 15:23:28 följande:

Jag menade om den luktade billigt och inte i kronor. Hur som jag gillar den men den är inte suverän och av dom tre jag har frågat sa två att doften knappt kändes trots att jag hade dränkt mig i den tyckte jag och en annan sa att den doftar gott men inte wow liksom. Så jakten fortsätter. Jag kommer att bli ruinerad i sökandet på en ny parfym.

Ahhh jag fattar :) Ja inte är det billigt inte. Har också köpt hur mycket som helst som inte använts av olika anledningar. Det är en djungel! Tur att man har några säkra kort iaf.
  • Anonym (VVV)
    SofieJ skrev 2018-02-13 15:51:52 följande:
    Ahhh jag fattar :) Ja inte är det billigt inte. Har också köpt hur mycket som helst som inte använts av olika anledningar. Det är en djungel! Tur att man har några säkra kort iaf.
    Jag har inte ens några säkra kort för alla mina gamla säkra kort tycker jag inte om längre. Rynkar på näsan

• SofieJ
    Anonym (VVV) skrev 2018-02-13 16:10:51 följande:

Jag har inte ens några säkra kort för alla mina gamla säkra kort tycker jag inte om längre.

Men åh typiskt :(

Jag har några favoriter som inte tillverkas längre, det gör lite ont i hjärtat också.
  • Anonym (VVV)
    SofieJ skrev 2018-02-13 16:58:51 följande:
    Men åh typiskt :(
    Jag har några favoriter som inte tillverkas längre, det gör lite ont i hjärtat också.
    Jag förstår smärtan, hehe. Själv lever jag med rosafärgade glasögon om att alla parfymer var bättre förut men när jag tittar på parfymer i affären så säljs inte mina gamla favoriter längre. Eller, några har försvunnit åtminstone.
  • John22
    Anonym (VVV) skrev 2018-02-13 15:40:52 följande:
    Hahaha! Så är det kanske. Vad gillar du för sorts parfym?
    Jag föredrar lite mer "kemiska" dofter snarare än fruktigt, blommigt och sött.
  • Anonym (VVV)
    John22 skrev 2018-02-15 11:11:47 följande:
    Jag föredrar lite mer "kemiska" dofter snarare än fruktigt, blommigt och sött.
    Vad är en "kemisk" doft?

Svar på tråden Hur luktar en billig parfym?