• Fru Ve

Förskola hjälp!

Om kommunen inte erbjuder nattdagis så har ni ju att välja på att anlita privat barnvakt och betala för det, eller att en av er byter jobb. Kanske kan vara svårt att hitta en person som vill vara barnvakt dessa tider tänker jag? Sen behöver ni väl sova lite dagtid om ni jobbar natt? Då skulle ni behöva ha barnvakt då också kanske?

• Fru Ve
    Hermioney skrev 2018-02-12 01:08:50 följande:

Jag tror inte ni behöver flytta. Måste ju gå att lämna i en annan kommun till en högre avgift

I min kommun är det jättelång kö till nattis. Tror absolut inte de skulle ta emot barn skrivet i en annan kommun.
  • Fru Ve
    Hermioney skrev 2018-02-12 13:21:25 följande:

Att anställa en barnvakt är som att byta ut en lön mot en annan.

Enas hela lön går direkt till barnvakten.

Då är det mer ekonomiskt försvarbart att bli arbetslös med akasssa tills en av er kan få dagtidsjobb.

Men det beror väl på hur mycket barnvakt man behöver? Barnvakt heltid, ja då blir det som du beskriver. Men TS kanske inte alltid jobbar samma nätter som pappan. Dock tycker jag också det verkar jättesvårt att fortsätta jobba båda två som TS beskriver om det inte finns nattis i kommunen. Även om man har barnvakt så kan ju denne bli sjuk eller att denne inte kan ibland, och hur ska man göra då?
  • Fru Ve
    Iowhannah skrev 2018-02-12 13:36:51 följande:
    I såna lägen blir det väldigt mycket vab låter det som.

I min kommun är det också jättelång kö till nattis (minst ett år) och TS skriver att kommunen vägrar hjälpa till med de timmarna det gäller så vi kan nog räkna med att nattis inte är aktuellt.

TS - som andra skriver så ser jag bara att en av er måste byta jobb. Alternativt att ni går ner såpass mycket i tid att ni inte jobbar samma nätter. Såvida ni inte har någon släkting som inte jobbar och kan tänka sig vara barnvakt ofta.
    Ja det är ju också ett alternativ. Att en eller båda går ner i tid så man arbetar omlott. Man har rätt att arbeta 75 % om man har barn under 8 år. Jag och min man gör så att våra scheman går om varandra. Vi jobbar OB-tider och har ingen barnvakt på kväll/helg. Dagtid kan vi ha vanlig förskola men vi kan inte jobba samma skift på kväll/helg.
Svar på tråden Förskola hjälp!