• Tihi

Behöver inspiration till en ny parfym

Jag har köpt flera parfymer på sistone som jag inte har gillat så mycket när jag har börjat använda dom. Det finns säkert parfymfreaks här som kan hjälpa mig att hitta den perfekta doften.

Mina favoriter från förut är Aqua di Gio, Tresor, YSL Paris, DKNY gröna äpplet och Gaultiers kvinnokroppsparfym.

Jag har nyligen köpt Sun di Gioa, Si, Himalaya från Rituals och Miss Dior bland andra men ingen har varit en fullträff. Himalaya doftar väldigt gott men den känns inte klockren tyvärr.

Jag dras mest till fräscha och fruktiga dofter och gillar vanilj också men inte när den blir tung och kväljande.

Blir jätteglad om någon som känner igen sig i mina gamla favoriter tipsar om nya som ni gillar.

• Svar på tråden Behöver inspiration till en ny parfym
  • Tihi

Vad kul att så många har gett förslag. Jag ska ta mig till en galleria och testa era förslag snarast. Skrattande

Jag har läst men vet inte om det stämmer att parfymer ändras genom tiden så att även om parfymen finns kvar många år senare så har tillverkaren ändrat doften lite under åren. Det är kanske därför som jag inte gillar dofterna från 15 år tillbaka lika mycket nu som jag gjorde då? Eller så är det bara jag själv som har förändrats men jag tycker faktiskt att många inte doftar som jag minns dom. Har ni upplevt samma sak?

• Tihi

Jag menade inte en parfym som har stått på hyllan i 15 år.

Jag googlade en del för något år sen när jag upptäckte att jag inte längre gillade gamla favoriter och det var då jag läste att dom gör små förändringar så No 5 är inte samma No 5 som den alltid har varit t ex. Så jag pratar alltså om att originalparfymen ändras och inte spin offs.

• Tihi
    SofieJ skrev 2018-02-11 15:36:17 följande:
    Intressant! Kan iofs tänka mig att produkterna måste förändras pga tillgång till olika ingredienser till exempel. Att tillverka en parfym enligt "originalreceptet" skiljer säkert en del i pris sådär med 20 års mellanrum. Även nya restriktioner från Läkemedelsverket kan tänkas påverka? Bara lite teorier :)
    Jag minns inte exakt vad, hur och varför men jag minns att det som sagt ändras lite grann genom åren om det är parfymer som har funnits i 20+ år. Dina teorier är säkert bidragande orsaker till det.
Svar på tråden Behöver inspiration till en ny parfym