• SofieJ

Behöver inspiration till en ny parfym

Låter inte som om vi har riktigt samma smak, men kanske:

Marc Jacobs, Daisy Eau so Fresh

See By Chloe, Si Belle

See By Chloe, Eau Fraiche

• SofieJ
    Alessia skrev 2018-02-10 01:14:23 följande:

Jag fick nyligen i present Efva Attlings EdP Miss Butterfly. Trodde hon bara gjorde smycken men tydligen också dofter. Vacker flaska, men rätt fånigt namn. Men DOFTEN är fin! Fräsch fresia, lite citronig och krispig, feminin och frisk med lite sötma. Jag tycker mycket om den doften. Och kul att det är en "svensk" parfym.

En annan fräsch doft är Sailing Day från  Maison Margiela. Jag har provat den ett par gånger på parfymeriet och den är härligt sommarfrisk. En unisexdoft. Syndigt dyr för en EdT, men den ska bli min sommardoft har jag redan bestämt.

Åhh båda lät jättebra! Nu vill jag gå till Åhléns och sniffa på dem :D
  • SofieJ
    Tihi skrev 2018-02-10 15:52:54 följande:

Vad kul att så många har gett förslag. Jag ska ta mig till en galleria och testa era förslag snarast.

Jag har läst men vet inte om det stämmer att parfymer ändras genom tiden så att även om parfymen finns kvar många år senare så har tillverkaren ändrat doften lite under åren. Det är kanske därför som jag inte gillar dofterna från 15 år tillbaka lika mycket nu som jag gjorde då? Eller så är det bara jag själv som har förändrats men jag tycker faktiskt att många inte doftar som jag minns dom. Har ni upplevt samma sak?

Hmm nja, tror mer att det är jag som förändrats om jag inte gillar en parfym nu som jag älskade då. Speciellt för att man har vissa associationer till en del dofter.

Har man samma flaska hemma i femton år kan nog doften förändras hehe, men det var inte så du menade förstår jag :D
  • SofieJ
    Tihi skrev 2018-02-10 23:04:19 följande:

Jag menade inte en parfym som har stått på hyllan i 15 år.

Jag googlade en del för något år sen när jag upptäckte att jag inte längre gillade gamla favoriter och det var då jag läste att dom gör små förändringar så No 5 är inte samma No 5 som den alltid har varit t ex. Så jag pratar alltså om att originalparfymen ändras och inte spin offs.

Intressant! Kan iofs tänka mig att produkterna måste förändras pga tillgång till olika ingredienser till exempel. Att tillverka en parfym enligt "originalreceptet" skiljer säkert en del i pris sådär med 20 års mellanrum. Även nya restriktioner från Läkemedelsverket kan tänkas påverka? Bara lite teorier :)
Svar på tråden Behöver inspiration till en ny parfym