• Phk

Tackat ja till vinprovning innan plus

Hej!

Jag har precis fått veta att jag är gravid i vecka 5 och för ett par veckor sen tackade jag ja till en överrasknings-vin-provning för en av mina bästa vänner den 5 mars. Jag vill ju så hemskt gärna vara med på detta men vill inte heller att folk ska börja undra varför jag inte dricker. När jag tackade ja till vinprovningen utbrast jag i en facebook grupp "åh vad gott, det blir asnajs" så jag kan ju inte påstå att jag plötsligt några veckor senare ogillar vin. Någon som kan hjälpa? Vill inte berätta för någon om min graviditet förrän ca vecka 12...

Snälla hjälp mig ????

• Svar på tråden Tackat ja till vinprovning innan plus
  • Phk

Ja. Kanske det. Problemet är ju bara att jag måste säga till innan för att slippa betala men det kanske räcker med 4 dagar innan. Jag får ju ofta urinvägsinfektion så det kan jag ju alltid dra till med.

• Phk
    Anonym (F) skrev 2018-02-09 17:27:38 följande:

Kan du inte ta bilen dit och sen spotta ut under provningen? Och skylla på att du tagit bilen och behöver kunna köra hem. Så har jag gjort och det har funkat fint! Bara spotta ut allt, och skölj munnen + spotta mellan vinerna så får du inte i dig någon alkohol :)

Hade ju varit toppen. Mitt största problem där är ju att jag varken har körkort eller bil....
  • Phk
    Anonym (S) skrev 2018-02-09 17:34:13 följande:

Jag hade antingen varit ärlig och berättat om graviditeten, eller blivit magsjuk och stannat hemma.

Funderar på att faktiskt vara ärlig mot hon som fixar det nu och om de blir misstänksamma så kanske jag säger som det är då. Kommer ju förhoppningsvis vara i vecka 8 då iaf.
  • Phk
    Anonym (..) skrev 2018-02-09 20:05:56 följande:

Penicillin går absolut att kombinera med alkohol, så säg inte det. Är det nära vänner? De kommer att undra oavsett, och misstänka :). Och är det nära vänner kan man väl vara ärlig. Ingenting magiskt händer efter v just precis 12, man kan få missfall ändå. Missfallsrisken minskar ju gradvis hela graviditeten. 

Egentligen bara 2 av mina nära vänner. Resten är inte så nära. Samtidigt så känns det nästan bättre att berätta för inte så nära vänner. De behöver man ju inte berätta för om det värsta skulle hända.
Svar på tråden Tackat ja till vinprovning innan plus