• authentic

Carl von linne Uppsala , erfarenheter?

Hej,

Vi går också på CVL och vi tycker de är väldigt bra, älskar alla fantastiska sköterskor.

Jag minns inte vårt första besök helt och hållet men jag vet att jag fick göra ett vaginalt-ultraljud för att kika på hur det såg ut med äggblåsorna och på min man kikade de på pungen så att den känns och ser "normal" ut.

Sen tror jag att det var vid första besöket som vi även fick lämna blodprover. Min man fick även lämna spermaprov men eftersom vi bor i närheten så åkte han tillbaka till kliniken och gjorde det några dagar senare.

Vilken läkare ska ni få träffa?

• authentic

Vi fick börja vår första behandling direkt efter att det konstaterats manlig infertilitet för oss med lågt spermieantal så det går nog fort för er också. 

Torbjörn hade vi också vid vårt första försök men alla läkarna är väldigt bra. Dock är min favorit Jan Holte helt klart, otroligt bra bemötande. 

• authentic
    CaroIine86 skrev 2018-02-09 08:02:36 följande:
    Okej... :) har ni landstingsbetald behandling?

Vad fick ni för behandling? Hur har det gått?

Skönt att höra att läkarna/personalen är bra !
    Hej vi har gjort 2 landstingsfinansierade försök än så länge. Vid båda tillfällena har vi gjort det långa protokollet och varje gång har vi fått en blastocysta till frysen. Jag har provat båda medicinerna gonal-f och menopur och fått lika resultat äggmässigt.

Vi har fått plus på stickan 3 av fyra gånger och en av gångerna fick vi ett MA först i slutet av vecka 14. Vi ska påbörja vårt tredje försök nu snart. Vi känner oss positiva faktiskt att det kommer att gå vägen någon gång. Vi tog en liten paus nu på ett par månader för att låta min kropp återhämta sig lite och gå ner ett par av de kilon jag la på mig under de 3 graviditetsmånaderna och av behandlingarna.
  • authentic
    CaroIine86 skrev 2018-02-11 01:47:23 följande:
    Hur gick det föresten till då ni gjorde utredningen där och sedan fick behandlingen landstingsberättigad?

För ni startade behandlingen nästan direkt ?
    Långa protokollet menas att man reglerar först med ett nässpray så man hamnar i klimakteriet och sen boostar igång med sprutorna. Torbjörn kommer säkert att rita upp ett fint schema för er hur det fungerar och du kommer att få prova på att ta sprutorna på kliniken. 

Vi har inte gjort något speciellt utan CVL sköter allt det där åt oss med att få det landstingsfinansierat. Vi betalar bara vanliga patientavgifter när vi besöker dem men man får frikort rätt så fort. Alla medicinerna kostar kanske runt 2000 kr har jag för mig, man slår iaf i taket direkt när man ska hämta ut dem.
  • authentic

Håller tummarna för att många hade överlevt Sommarhopp!!

Vad spännande att du snart är igång Caroline86. Usch, första gången med sprayen så hamnade jag i ett sånt himla klimakterie så jag till och med vaknade på nätterna genomsvettig av vallningar hahaha.

Vi ska dit för att prata om vårt sista landstingsförsök om ca 2 veckor nu. Räknar dagarna! Allt är en enda lång väntan med ivf.

• authentic
    Sommarhopp skrev 2018-03-10 11:12:04 följande:
    Jag mår bra och känner mig lycklig! Jag plussade igår!! Ruvardag 6 med blastocyst och testa tidigt test. Det var negativt dagen innan, men nu finns det 2 streck!
    Stort Grattis till ditt plus!! :) 
  • authentic
    CaroIine86 skrev 2018-03-09 19:39:01 följande:
    Hej och välkommen:)

Jag är 32 år, har barn sedan tidigare och nu påbörjar jag och min sambo (som inte har egna barn) vårt första försök. Börjar med sprejen imorn så är helt pirrig i kroppen.

Jag fick en tid 3 veckor senare då jag ringde. Vi var där den 14e februari och påbörjar som sagt vårt första försök imorn . Så JA det har gått jättefort. Läkaren sa att vi hade kunnat börja redan samma dag som vi var där men menade att det bästa var att invänta provsvaren så doseringen blir korrekt..Är sååå nöjd och de är fantastiska. Kan varmt rekommendera cvl...
    Nu har du sprejat ett par dagar, känner du något? Jag minns att jag kände rätt så snabbt vid första försöket.

Vi ska iväg och diskutera på torsdag och jag hoppas faktiskt att jag får starta vårt sista försök redan på fredag, annars blir det en månads väntetid till.
  • authentic
    CaroIine86 skrev 2018-03-13 15:59:51 följande:

Tjejer.. vad menas med äggreserv?

Äggreserv är de ägg man har kvar, så som jag förstått det. Man föds nämligen med alla ägg redan från början tydligen. Man skulle ju kunna tro att kroppen producerar nya varje månad men så är det tydligen inte. Man mäter tydligen detta med ett AMH värde.

Jag kommer att få långa protokollet som de andra gångerna, det är jag rätt säker på.

Tyvärr så håller nog biverkningarna i sig hela sprej-perioden så det är bara att bita ihop.
  • authentic
    CaroIine86 skrev 2018-03-13 08:42:07 följande:
    Ja redan i söndags började jag må konstigt. Svettas och fryser om vart annat, mår såå illa, Har hemsk huvudvärk och så fruktansvärt ont i mina händer som jag haft problem med karpaltunnlarna tidigare. Men annars så .. Hahaha.. jag var ett vrak igår. Hemma från jobbet idag, jobbar på operation och skulle aldrig kunna stå såhär en hel dag.

Håller biverkningarna i sig hela sprejtiden? Jag tänkte först att det kanske är värst i början när kroppen reagerar, men å andra sidan lär kroppen sättas ner och mer närmare klimakteriet desto mer man sprutar ...

Men det känns så skönt att vara igång. Så spännande!!

Jag håller tummarna! <3 blir det korta eller långa då?
    Hej, nu är jag igång med sprayningarna jag också, sen i torsdagskväll. Fick starta direkt efter vårt besök för de blev perfekt tidsmässigt. Känns så himla bra. Vi fick träffa Sara den här gången.

Hur mår du nu då? Har du kommit gång med sprutor? Vilken sorts sprutor fick du?
  • authentic
    CaroIine86 skrev 2018-03-18 16:32:45 följande:
    Hur mår du? Ska det stå i mitt tidigare inlägg. Lite snabb när jag skriver .. haha
    Ja, spraymensen borde komma närsom för dig, spännande! Jag brukar ringa dagen efter jag fått min mens för att verka för på haha

Vet inte riktigt vad skillnad mellan Gonal-F och Menopur är förutom att Gonal-F är färdigblandat medan Menopur får man blanda själv som en liten kemist.

Jag har haft båda 2 tidigare och fick Menopur denna gång igen eftersom det var efter den som vi fick en graviditet som varade 3 månader.

Nu vill man bara att tiden ska gå! och tyvärr så har redan spray-huvudvärken kommit zzZZZ
  • authentic
    Sommarhopp skrev 2018-11-30 20:53:43 följande:

Det har gått bra! Är i v 12 idag ovh fick faktisk precis nu under kvällen svar på niptestet som visade att vi ska få en som med låg risk för de trisomier som man testar för.

Åhhh grattis vad roligt!!! :) man blir lika glad varje gång man läser om att det gått vägen. Det inger så mycket hopp också till att det någon gång kommer att fungera för en själv också.
  • authentic
    Sommarhopp skrev 2018-12-30 12:11:32 följande:

Hej! Ledsen för så sent svar, vi har varit på bröllopsresa så jag har pausat familjeliv under den tiden. Ja vi är så lyckliga! Den här graviditeten är fryst. Har gjort först ett färskt, som ledde till tidigt missfall, sen ett fryst, missfall i v 11 och sen nytt äggplock eftersom resten av äggen som var frysta dog vid upptining. Då blev jag övetdtimulerad och fick inte sätta tillbaka något utan alla frystes. Och ett av de äggen är nu ett 16 veckor gammalt foster i min mage! Hur har det gått för dig?

Vad roligt att allting flyter på så bra och att du redan är i vecka 16 :) har ni hunnit med flera ultraljud och fått sett den lille?

Grattis till bröllopsresan också, dubbel lycka förstår jag!
Svar på tråden Carl von linne Uppsala , erfarenheter?