Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Graviditetspenning vid månadsanställning??

Bäst är nog att ringa facket så att du verkligen får rätt information.

Men Graviditetspenning är ju till för att ersätta lönen när man inte får jobba pga risker för graviditeten. Så utan anställning borde man inte få Graviditetspenning utan då istället a-kassa, sjukskrivning, föräldraledigt, semester eller nått.

Men jag gissar bara.

Men jag tycker att dom borde inte kunna hålla på att leka med anställningen så där hur länge som helst? Det tycker jag nog att du också ska kolla upp med facket.

• Anonym (...)
    Iowhannah skrev 2018-02-07 07:14:28 följande:

Om AG väljer att avsluta anställningen pga risker för graviditeten så kan det väl ändå räknas som lönebortfall som ger rätt till graviditetspenning? Eller säkert inte. Vi får hoppas att TS har en skapligt vettig AG.

.

Nej eller jag vet inte, men det är knappast en giltig anledning för att avsluta en anställning. Utan då ska omplacering ske, eller så får de sätta en på tjänstledigt.

Även om alla förstår att AG kommer avsluta anställningen pga graviditeten men uppger annat skäl på pappret. Får som sagt hoppas det är en vettig AG.

Men ja jag vet inte hur det blir nu då det är sån konstig anställningsform.

Säg att hon förlorar anställningen och blir arbetslös, Då borde hon först, om bedömningen görs, fågå på Graviditetspenning till den dagen anställningen går ut. Sedan räknas som arbetssökande, och där finns ju inga risker för graviditeten och då borde det vara a-kassan som gäller, såvida hon inte skulle få besvär och blir sjukskriven istället.
Svar på tråden Graviditetspenning vid månadsanställning??